Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

ser trångt ut men skulle de kunna gå o få dit en fyrkantig låda runt pickupen till pumpen med små dörrar i som bara går inåt? ngt liknande de som sitter i banracing bilar? borde kanske hålla kvar oljan när du guppar runt..
johan freiman
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Trångt att montera är det så du menar eller?

Det är väggar runt sumpen, så den är mer eller mindre inramad. Tyvär är det inga luckor, hade jag haft mer tid så hade jag nog gjort om hela skiten med luckor istället.

(Finns en bild någon sida bak hur väggarna ser ut)

Tänkte testa så här först, då det bara varit minimala problem, och jag tror att dom problemen skapas för att oljan hoppar upp ur tråget och är i vevhusen och larvar sig.

Mvh
Användarvisningsbild
nova70
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: ons apr 07, 2004 6:40 pm
Ort: umeå

Inlägg av nova70 »

Hej Peppe
Av en händelse råkade jag vara på Laitis idag och såg att dom hadde teflon ledare till slangpaket Kemppi på hyllan, kostade 300:-.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kanoners, då slipper jag kanske punkta med eltejp hädan efter =)

Tack för tippset!!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

då skall jag hålla koll på när tävlingarna börjar och komma och kika:)

Bara dom säljer korv och kaffe blir jag nöjd hehe:)
God jul
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Klara färdiga gå...

Bild

Toppen bör inte vara så långt borta den heller.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag väntar på insuget, ska gå rätt fort sen hoppas jag.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Låter kanon!

Jag har massa dryg jobb med många av det pulverlackade delarna. Blev så knottrigt på dreven så det måste jag sitta och handfila så inte remmen går sönder m.m.

Så no danger on the roof ännu ;)
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

vilken STOOOR motor du bygger, ser juh ut som en bigblock i jämförelse mot min lilla miljömotor..... 8) :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Japp, en riktig big blockare dock självsugande :P
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

~ 3 minuter in i filmen så vurpar dom här pojkarna, ganska identiskt med våran vurpa i Dyvik. Dock så tror jag vi tog två skutt innan det skar åt sidan för oss.

Haha, skrattar lite smått åt hur dom åker innan dom trillar dit. Inte helt oväntat :)

http://se.youtube.com/watch?v=LJIy6d9IY ... re=related
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Ser att du har blockmonterad fördelare vad för typ av tändning använder du?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

angående youtube länken, det var att entusiastiskt kört haha.
ville dom maxa deras speed rekord eller vad djorde dom?
Borde dom inte känt det där lite tidigare innan dom tiltar fullt ut hehe.

Jag är amatör men gjort många sådana vurpor med modellbåtarna och haft riktig båt som man kunnat jämföra med det där.

dom verkade ha klarat sig bättre än du och din polare Peppe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Peter: Klarar du ventilurtagen med de nya större ventilerna? Kommer du köra samma kamaxel igen eller tänker du testa Jens ide om kamval? skiljer det mkt i lyft mellan dessa kammar? Misstänker du har koll men en påminnelse annars om ventilurtagen i kolvarna.....

//F.

PS: Du leder redan nu stort över mig, hur skall jag nånsin komma ikapp???????
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Gren: Det är en vanlig brytarlös fördelare.

Minns inte vilken modell. Tändmodulen kommer från Volvo 740.

Det har funkat okej, men nu kommer en MSD 6:a att hitta in samt en blaster spole.

Tommy: Jag satt och skrattade mest hela filmen, för man visste ju redan i början att det aldrig skulle gå.

Dom jagade väl den sista knopen (fast tappade 2 knop i snitt för dom for åt alla håll, inte lätt att veta)

Och sedan gick det som det gick? Hehe, ja dom stog ju upp och såg bara glada.

sovar pv'n: Jag bör klara dom nya ventilerna, tror jag bara måste bredda urtagen lite.

Jag tror att det ska gå bra, annars får jag väll custom beställa kolvar, och då kommer jag skylla på Jens :P
(skämt åsido)

Jens har sänkt ventilerna det som går. Men om det går vet jag inte förns jag får köra lite modelera.

Jag skulle vilja åka med liknande kamaxel som den jag hade. Men Jens har ju några tankar om några med snällare dur. Gunnar var inne på en likadan.

Tiden får utvisa, finns ingen GL20 då kamslipen inte är igång ännu. Tyvär.

Det skiljer 1mm mellan Enem Z17 (10.8mm) och Gunnars GL20 (11.8mm).

Nu är det över 6 månader sedan jag gämförde dom, men jag bör minnas rätt.

Lyftet är väl inte största problemet, jag misstänker att det blir diametern på ventilen som ställer till det om det är något. Återkommer i ämnet ;)

Mvh
Skriv svar