Sida 28 av 97
Postat: tis dec 02, 2008 8:47 am
av marmander
Ajden,
Är det 1,84Nm stegmotorer eller rent av 3Nm?
Tyckte jag läste ngn stans att skruvarna ville komma i resonans och att du fick minska slaglängden för detta. Hur långa gick det ha? är det M16 trapetsskruvar?
Vad kommer du upp i för maximal matningshastighet?
Funkade det bra att köra med en motor och kedjedrev till X-axeln, eller blir den mycket långsammare än dom andra?
Håller på att skissa på en cnc-portal till min plasmaskärare, därav frågorna...
MVH/
SM
Postat: tis dec 02, 2008 12:19 pm
av Markus
hur gick de för dig, fick du tag i koden för den där ljusstaken vi gjort?
Postat: tis dec 02, 2008 5:14 pm
av Ajden
marmander skrev:Ajden,
Är det 1,84Nm stegmotorer eller rent av 3Nm?
Tyckte jag läste ngn stans att skruvarna ville komma i resonans och att du fick minska slaglängden för detta. Hur långa gick det ha? är det M16 trapetsskruvar?
Vad kommer du upp i för maximal matningshastighet?
Funkade det bra att köra med en motor och kedjedrev till X-axeln, eller blir den mycket långsammare än dom andra?
Håller på att skissa på en cnc-portal till min plasmaskärare, därav frågorna...
MVH/
SM
om det är dom små motorerna i kitet som jag tänkte sälja så tror jag det är 0.6Nm om det är dom stora som jag har nu så slog jag på stort och köpte 8,4Nm. För att kunna köra utan några som hällst nedväxlingar.
Har inte mätt vad jag kommer upp i för max matnings, men jag kan åtminstone köra max varvet på motorena på Y och Z axlarna X-axeln går lite tyngre pga att det är dubbla skruvar som ska dras och hela fräsen så där orkar inte motorerna riktigt med full fart.
Längden på de längsta skruvarna är 1.6 meter mellan lagerbockarna.
Markus:
Jag fick inte tag på ritningen på ljustaken, men jag får helt enkelt bara lära mig camberedning och göra något eget att provfräsa.
Postat: tis dec 02, 2008 7:47 pm
av marmander
Ok,
8,4Nm lät väldigt rejält och bra
Tänkte köra 3Nm och kulskruvar, men man kanske skulle satsa på större..?
Ska bli kul att se vad du kan fräsa fram med den där!
Postat: tis dec 02, 2008 8:23 pm
av Ajden
Ska du använda kulskruvar så funkar det nog bra med 3nm
enligt den här sidan
http://www.mekanex.se/ber/se-vridmom_skruvdrift.shtml
Trycker en 3Nm motor med en kuskruv med stigning 3mm ca 500kg
Medans med trapetsgänga bara trycker ca 120kg.
Anledningen till att inte jag använt kulskruvar är helt enekelt priset.
Postat: lör dec 06, 2008 9:49 pm
av Ajden
Jag gör framsteg med att lära mig Cam beredning. I dag har jag lärt mig 2d beredning för plasmaskärare, men det har jag inte nu så jag kastade om Z och Y axeln och byggde en frigolitskärare av en svetstråd, gängstång och en planka. För att på så sätt kunna göra pluggen till vingen. Blev bara ett försök i kväll och se hur det kunde bli och bara jag limmar ihop bitarna ordentligt och använder tunnare tråd så ska det någ bli riktigt bra. Så nu är det bara att börja jaga några kubik cellplast att göra alla saker av.
Den otroligt vackra hot wire skäraren.
Skär frigoliten
Vingprofilen som brossan räknatfram, ska vara ett till vingplan på den. Den ser lite småkonstig ut men han påstår att enligt simuleringar ska den ge 6000N vid 200km/h och han läser någon typ av flygkonstruktion så jag hoppas han vet vad han håller på med.

om ni missat hanns nya projekt kan ni se det här, rörams hundkoja med r1 motor -
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 ... t=hundkoja (måste vara regad på rejsa)
Postat: mån dec 08, 2008 10:18 pm
av Ajden
Jag håller nu på med att försöka lära mig 3d modeleringen och det går tungt. Jag använder programet Rhinoceros 4 är jag helt fel ute redan nu? eller funkar det?
det jag har problem med är att hitta vilka funktioner jag ska använda för att ändra på modellen. Sakern jag skulle behöva ändra på är brädda och flytta bak förarutrymmet lite, ta bort en massa småskit som inte riktigt går att fräsa ut och att flytta ned hjulhusen lite för att kunna få mer markfrigång.
Så är det någon som känner sig manad att förklara lite hur jag ska göra och vad funktonerna heter så skulle jag vara jätte tacksam.
Filen är från början en .stl fil.

Postat: tis dec 09, 2008 9:23 am
av tb3d
Hej!
Först av allt måste jag säga att det är ett grymt bygge du håller på med!
Sen det där med 3D modelleringen så håller jag själv på med lite sånt.. Dock i 3D Max, Maya och lite i AutoCad. Men nu vet jag inte hur det funkar i ditt prog. men det kan bli väldiga problem att få det slätt om du flyttar tex cupéen eller hjulhusen just pga. antalet polygoner i modellen.
Om det är så att du inte kan/vill så kan du pm:a filen till mig så kan jag iaf ge det ett försök att fixa det du vill.
mvh.
Postat: tor dec 11, 2008 12:27 pm
av torpis
Ajden skrev:en frigolitskärare av en svetstråd, gängstång och en planka.
Hello
När du skär frigolit så skall aldrig tråden nudda friggon. Ofta fuskar man och drar för fort och får släpningar. när man kör med CNC är det enkelt att kompensera för smältningen och gå någon mm utanför "mallen" då får man absolut bäst resultat. Clas Ohlson har Kanthaltråd som funkar utmärkt
Skär en hel del vingar till RC-flyg, men inte så många att jag byggt egen CNC. plywoodmallar och två personer har fått duga :p
PS, köper ett grenrör till S40 av dig så fort vi vet om det passar min turbo eller ej

DS
Postat: tor dec 11, 2008 6:29 pm
av Ajden
torpis skrev:Ajden skrev:en frigolitskärare av en svetstråd, gängstång och en planka.
Hello
När du skär frigolit så skall aldrig tråden nudda friggon. Ofta fuskar man och drar för fort och får släpningar. när man kör med CNC är det enkelt att kompensera för smältningen och gå någon mm utanför "mallen" då får man absolut bäst resultat. Clas Ohlson har Kanthaltråd som funkar utmärkt
Skär en hel del vingar till RC-flyg, men inte så många att jag byggt egen CNC. plywoodmallar och två personer har fått duga :p
PS, köper ett grenrör till S40 av dig så fort vi vet om det passar min turbo eller ej

DS
bra att du skrev vad tråden hätte, kommer ihåg att jag köppte sån tråd på clas ohlsons på den tiden jag höll på med flygplan men det var ca 10-15 år sedan och jag hittade inget nu så jag trodde dom hade slutat med det. Men får åka dit och kolla i morn.
Har Christoffer testat sit rör om det funkade helt bra? Har inte hört något från honnom sen jag skickade röret till honnom.
Postat: tor dec 11, 2008 9:58 pm
av torpis
Ajden skrev:
Har Christoffer testat sit rör om det funkade helt bra? Har inte hört något från honnom sen jag skickade röret till honnom.
Han verkar nöjd. han skulle skicka ner det så får vi se om min turbo passar eller ej. jag antar att det går att justera om jag mäter åt vilket håll flänsen skall och hur långt
lycka till med bilen nu, mycket fräckt blir det

kul att se....
Postat: fre dec 19, 2008 12:04 am
av andershannu
Tjenna!
Grymt kul att se att det gått framåt för dig med byggandet. Jag var en av tomtarna i baldos som smög omkring och kikade i verkstan..
Ska bli jävligt spännande att följa hur det går nu med karossbygget, har lite mera koll där i alla fall. Allt annat du gjort har jag bara gapat och inte fattat mycket av. =)
Angånde frigoliten så rekomenderade dom som fräste våran plugg den "vanliga" vita frigoliten, kanske beror på att dom hade modellfräs med jävligt bra varvtal tror jag. Vi fick tag på våra block, ca 2,5 x 1 x 1 tror jag från Dorocell.
Modellen du har nog kräver förmodligen en hel del jobb då jag antar att den nu bara är ett punktmoln? Måste då förmodligen först bygga upp den som ytmodellen för att sedan ta till en solid. Det jag gjort med 3d scannade saker har man egenligen bara använt punktmolnet som utgångsmaterial för att återuppbygga ytorna på nytt, kan vara rätt mycket jobb. Då jag gjorde det jobbade jag i Studiotools med ytorna. Modellerade baldos karossen utifrån linjer som var skannade med probe scanner. Kan snacka mycket om modellering, både yt och solid, har just lärt mig catia v5 på scania och gillar det programmet riktigt bra.
Allt det här kanske är självklarheter för dig men jag har lätt att surra på då det gäller modellering och sånt

Ska fortsätta hålla koll här och följa ditt bygge, är mäkta imponerad över hur enkelt du får allt att verka!
Har du föresten sett filmen från fräsningen vi gjorde nere i Umeå? Rätt trevlig fräs dom hade!
Ha de du och lycka till med fortsättningen..
Postat: fre dec 19, 2008 9:45 pm
av Ajden
Min modell är som tur var inte uppbyggt av ett punkt måln utan är uppbyggt av en mech. Men problemet är att lyckas översätta mechen till en solid det verkar inte som den lättaste uppgiften, provade med ett program som hätte mech to solid men det klarade inte så här stora filer utan det låste sig bara.
Har hittat en funktion som var typ som ett skynke som gick att lägga över modellen för att på så sätt få ett rätt format att kunna hålla på med. Tyvärr blev det inte tillräckligt bra för att använda till den rätta modellen men det gav mig åtminstone tillräckligt för att ha något att öva på.
Tro jag såg någon liten filmsnutt på eran fräsning.
Att jag verkar få allt att se lätt ut stämmer inte justnu kan jag säga, så här mycket som jag kört fast nu har jag aldrig gjort på ett projekt tidigare, måste lyckas lära mig både 3d modelering och cam beredning för att komma vidare.
Allt annat är ju bara att tänka sig för och ta det lungt så är det bara att bygga vidare.
Lägger med en bild på täckes varianten av karossen bredvid den dåligt upplösta orginal modellen, där kan man se att konturerna tyvärr suddas hur lite

Postat: tis jan 06, 2009 9:41 pm
av Ajden
Måste väll skriva det jag gjort i Jul helgen så ni inte tror att jag bara slöat och ätit julmat.
Helgen innan jul var jag ned till Norrköping och köppte mig en planslip som var påbörjad fräskonvertering, alla vanliga fräsar var så dyr så det fick bli en slip istället, så den har jag gjortklart och tanken är att den ska få ärva styrelektroniken sen från karossfräsen.
Övrig tid har det varit att försökt lärt mig camberedning i nx5 och det gick inte fort och när jag väl lärt mig det visade det sig att det fanns ingen postprocessor som kunde göra g-kod som mach3 kunde förstå så det krävdes några dagars letande innan jag fick ge upp och börja prova med stand alone cam beredare för att tillslut hitta Mastercam som hade en postprocessor som funkade med Mach3 och desutom var det lättanvänt så nu tar en enkel cam beredning inte mycket mer än 5 min
Slipen som är ombyggd till fräs.
Första grejen som gått hela vägren utan strul NX5>iges export>Mastercam>postprocesor>Mach3>fräsen
För att testa alla axlar på fräsen gjorde jag en bulle för att se hur det gick, började med grovfräsningen.
Finfräsningen, kommer göra sen på karossen att jag grovfräser först för djupt och lägger på lera och där efter gör jag finskäret.
Klar, går att göra ändå finare yta men då tar det ändå längre tid, tog 40 min att göra den där, vill inte tänka på hur lång tid det tar att göra hela karossen.

Postat: tis jan 06, 2009 9:47 pm
av j björk
Häftigt endå, även om det tar tid
Alltid hopplöst när man blandar in datorer
