Sida 28 av 85

Postat: fre dec 25, 2009 12:02 pm
av Jens Gustavsson
436hk/7300 och 1.72bar :thumbright:

Postat: fre dec 25, 2009 12:05 pm
av DanielW
Jens Gustavsson skrev:436hk/7300 och 1.72bar :thumbright:
Vad var vridet vid den effekten? :thumbright:

Postat: fre dec 25, 2009 12:12 pm
av Jens Gustavsson
442hk/7300/1.75bar.

nu börjar turbon va i minsta laget tror jag, avgastrycket är inte långt från laddtrycket på höga rpm.


jag tordes inte testa vridet då jag har stum tändning 26grader på dessa tryck men jag vet ungefär vad det är (kan räkna fram det sen)

Postat: fre dec 25, 2009 12:15 pm
av micke999
Jens Gustavsson skrev:442hk/7300/1.75bar


jag tordes inte testa vridet då jag har stum tändning 26grader på dessa tryck men jag vet ungefär vad det är (kan räkna fram det sen)
tordes?de visas väl vid varje pull?

Postat: fre dec 25, 2009 12:15 pm
av DanielW
Jens Gustavsson skrev:442hk/7300/1.75bar


jag tordes inte testa vridet då jag har stum tändning 26grader på dessa tryck men jag vet ungefär vad det är (kan räkna fram det sen)
Ok.. Om du orkar dra motorspec. sen när du har tid skulle va intressant.
Du har säkert skrivit det tidigare.

Postat: fre dec 25, 2009 12:29 pm
av Jens Gustavsson
micke999 skrev:
Jens Gustavsson skrev:442hk/7300/1.75bar


jag tordes inte testa vridet då jag har stum tändning 26grader på dessa tryck men jag vet ungefär vad det är (kan räkna fram det sen)
tordes?de visas väl vid varje pull?
jag har mest gasat på högre rpm här på slutet för att se så den drar på högre rpm och att den ger lite effekt iallafall. simulerar ungefär en powerglid repa (utan start).

att den ger bra bottenvrid vet jag redan (fullt tryck före 4000rpm i kombination med en snäll F kam och snaäll portning)

jag kan sumera motorkonseptet lite senare.

Postat: fre dec 25, 2009 12:31 pm
av Jens Gustavsson
jag har märkt ett litet problem sista bromsningarna.

då haltec bara mappas varje 1000rpm så hinner motorn både gå för fett (0.72) i början av 7000 varvs mappen och för snålt (0.85) i slutet.

Postat: fre dec 25, 2009 12:33 pm
av dsimila
Mäktigt med dom siffrorna på så snäll motor.

Börjar bli dags å hänga på storturbon nu va? :twisted:

Postat: fre dec 25, 2009 12:36 pm
av Jens Gustavsson
dsimila skrev:Mäktigt med dom siffrorna på så snäll motor.

Börjar bli dags å hänga på storturbon nu va? :twisted:
nä tyvär är denna dyno körning slut för denna vinter, nu är det körning i bil som gäller tidigt i vår. andra steget blir en sensre historia (följer en tids plan som måste hållas) bilen ska igångs och efter mer än 15 års dragrace åkning så har jag lärt mig att efter jul så måste allt börja monteras ihop om man ska hinna köra fort sesongen effer.

442hk ska nästan räcka för att köra en tia i sommar, jag är nöjd om jag kommer dit.

Postat: fre dec 25, 2009 12:42 pm
av primer
micke999 skrev:
Jens Gustavsson skrev:442hk/7300/1.75bar


jag tordes inte testa vridet då jag har stum tändning 26grader på dessa tryck men jag vet ungefär vad det är (kan räkna fram det sen)
tordes?de visas väl vid varje pull?
tror inte han vil testa fullt vridmoment med den tändningen! men vid 7300rpm ligger vridet på ca425nm skulle jag tro?

Postat: fre dec 25, 2009 12:44 pm
av micke999
Jens Gustavsson skrev:jag har märkt ett litet problem sista bromsningarna.

då haltec bara mappas varje 1000rpm så hinner motorn både gå för fett (0.72) i början av 7000 varvs mappen och för snålt (0.85) i slutet.
är ju inte så bra!!dax å byta sprut?

vad ligger avgastempen på nu?

Postat: fre dec 25, 2009 12:45 pm
av Jens Gustavsson
max vrid blir i närheten av 480nm vid 5500rpm.

Postat: fre dec 25, 2009 12:48 pm
av Jens Gustavsson
micke999 skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag har märkt ett litet problem sista bromsningarna.

då haltec bara mappas varge 1000rpm så hinner motorn både gå för fett (0.72) i början av 7000 varvs mappen och för snålt (0.85) i slutet.
är ju inte så bra!!dax å byta sprut?

vad ligger avgastempen på nu?
utan detta sprut så hade jag inte hunnit köra nått än, det är en prioritets grej. jag ska köra i sommar det är planen jag följer.

det går att bygga en mycket bättre motor än denna men det finns inte inom räckhåll både tids och ekonomiskt sett. JAG VILL INTE SITTA PÅ LÄKTAREN ETT ÅR TILL! :)

till nästa sesong så blir det nog nya vems systemet, men det är som sakt ett annat år, jag har gjort att jag kan för att fåihop den här motorn så bra jag kan med mina förutsätningar.

Postat: fre dec 25, 2009 1:13 pm
av micke999
helt rätt brukar resonera likadant jag att man måste få köra lite inte bara bygga hela tiden!!

Postat: fre dec 25, 2009 1:29 pm
av norrback
Bra jobbat Jens.

Vad skall/kan du göra för att få mera effekt på samma varvtal (ca 7500) med en annan kam som ger mera tid-area?

/Andre'