Sida 28 av 51
Postat: tor feb 19, 2009 11:40 am
av Roger Berglund
weber-power skrev:SnoWFreaK skrev:varför ska du riva motorn igen?
ska han riva den igen?

Nej jag ska inte riva den!. ska bara montera ner det mesta igen och göra om det..hade fuskat med bränslereturen samt lite annat smått å gott..
Postat: fre feb 20, 2009 7:49 am
av SnoWFreaK
hehe okej, såg ditt namn på msn därav ja undrade

Postat: fre feb 20, 2009 2:18 pm
av Roger Berglund
aja Ihelgen blir det att dra en kraftigare returledning med 10 mm inv dia.
så man får ner bränsle trycket från 0,5 till 0,3.
sen börja kolla över Generator fästet bygga om det så det är stabilare än det jag har för tillfället

, "gör om, gör rätt" som man brukar säga

.
montera vattentemp givaren samt försöka fixa en snygg downpipe till wastegaten så man leder avgaserna rakt ner mot marken iställe för rakt ut i motorutrymmet,blir som onödigt varmt! samt kan man nog råka smälta en och annan kabel men.
Förutom Allt det dära så kan jag ju säga att Förgasarna var rätt bestyckade.
lamda låg på sina stadiga 1.0 på tomgång! då bränsle trycket var 0,3.
och vi fick till bränsletrycket till 0,3 genom att använda en svetstång och strypa flödet. på så vis fick vi reda på att det var returen som var för spe!. får hoppas det blir kalas med 10 invdiameter!.

.
Postat: fre feb 20, 2009 10:48 pm
av Roger Berglund
sådär ja .. en kvälls mekande så var allt åtgärdat, men fortfarande kan en seriösare generator vara en tanke iaf!..men den sitter då fast nu och remmen är spänd!

. får duga tills vidare!
Postat: lör feb 21, 2009 5:09 pm
av Roger Berglund
Idag har jag och mattias vart ute och Fixat igång bilen min

Kollat så den låg rätt i lambda värde. 1.01 - 1.02 på tomgång går väl inte direkt och klaga på det?

, sen var det dax för en provtur, kan säga att det var svårt att hålla sig från att sluta le !.
Fick upp laddtrycket till 0,5 bar !, och tjaaa..fäste.. det existerade inte men det gick ju å köra..kommer en film snart ska bara ladda upp den..kan redan varna nu att ja missa på 4ans växel hah..stackars m40 låda

Postat: lör feb 21, 2009 5:34 pm
av weber-power
satt å fundera lite, är inte 0,3 högt för dellorto förgasarna?
Postat: lör feb 21, 2009 6:39 pm
av Roger Berglund
http://www.garaget.org/video/j3pk8rgb3zg5
http://www.garaget.org/video/5hk6t0t6i6fr
Det var som sagt.. halt ute där av dom lustiga ljuden "ååoh haa oooh aaa".. noll kontroll

,sen råka ja missa 4ans växel..men men..sånt som händer ibland
Postat: lör feb 21, 2009 8:06 pm
av mattias
Det var ingen skillnad i att ställa grundtryck 0.2 eller 0.3, så det blev 0.3. Man kan väl prova med lägre om det visar sig att den blir knepig och vill flöda ibland, men den hade inga sådana problem efter returen från regulatorn gjordes grövre (10 mm prisol).
Nu är det bara nå små grejer så är den här säkert rätt driftsäker, synd att man skulle behövt lite hårdare dämpare, fjädrar och sen lite fäste men det finns ju en vår runt hörnet.

Postat: lör feb 21, 2009 8:33 pm
av Landa_in_Racing
Haha kalas!!
Hoppas bara våren kommer så vi fårseden in action
MVH Andreas
Postat: tis mar 03, 2009 1:34 pm
av Roger Berglund
mattias skrev:Det var ingen skillnad i att ställa grundtryck 0.2 eller 0.3, så det blev 0.3. Man kan väl prova med lägre om det visar sig att den blir knepig och vill flöda ibland, men den hade inga sådana problem efter returen från regulatorn gjordes grövre (10 mm prisol).
Nu är det bara nå små grejer så är den här säkert rätt driftsäker, synd att man skulle behövt lite hårdare dämpare, fjädrar och sen lite fäste men det finns ju en vår runt hörnet.

Jajemän nu är det bara små saker kvar att göras

, snida vidare på avgasröret så man får dit en stor ljudämpare,den håller ju knappast besiktnings decibell gräns idagens läge!

. sen blir det att fixa fram en ny kl Vattentemp givare/mätare då min ej fungerar

. sen fixa en bättre generator

. sen inväntar jag bara lite asfalt
Landa_in_Racing skrev:Haha kalas!!
Hoppas bara våren kommer så vi fårseden in action
MVH Andreas
Joo jag längtar också till våren för att se hur bra snyt det verkligen är i maskinen men den kändes då grym som satan då man bromsa samt gasa så den fick jobba mot något

har 0,5 bar vid 3200-3500 varv
Postat: tis mar 03, 2009 6:37 pm
av weber-power
besiktningsdecibel... vafan e de?

åkte in med min ettförti med rakt 2,5tums system och en pytteliten slutburk? de ekade i hela hallen men ja mena vadå dom tyckte de lät fränt bara

Postat: mån mar 09, 2009 7:44 pm
av Roger Berglund
weber-power skrev:besiktningsdecibel... vafan e de?

åkte in med min ettförti med rakt 2,5tums system och en pytteliten slutburk? de ekade i hela hallen men ja mena vadå dom tyckte de lät fränt bara

ahah jaduu ibland får man ha tur också

Postat: mån mar 09, 2009 7:48 pm
av Roger Berglund
Kan passa på att dra en till update då vad som har hänt senaste veckorna.
Har snart snidat klart avgasystemet ska bara dit med en ljudämpare nu,
sen har jag monterat en motorvärmare då jag ej lyckas få mina frostpluggar att sitta fast

, aja ska nog dra en test repa imorgon och se om ja får buckt på problemet

,nu är det ju trots allt asfalt ute på min "test" sträcka. ajustja har fixat en packning till trycksidan på turbon,det är "obra" att få olja på turbon kan gå hett till ( har sett en traktor från sävarsågen brinna pga det ).
justja kanske måste börja fixa till mitt nya generator fäste. samt har jag några små funderingar om man ska skippa baljorna och bygga igenom dom?, men jag vet inte hur pass mycket man förlorar på "sleeperstuket" ?:).
Det var väl allt jag hade att komma med

. efter jag har fått buckt på diverse barnsjukdommar och kört in motorn så kommer det en liter teaser film på volvon

Postat: mån mar 09, 2009 7:51 pm
av Victor Heinerud
Får man fråga hur dina gasare är bestyckade då jag troligtvis måste bestycka om mina och vi har ju ungefär samma setup på motorn
//Victor
Postat: mån mar 09, 2009 8:05 pm
av Tobias Fridberg
kör på med baljorna kvar klart mycket mera sleeper då
