Sida 28 av 71

Postat: fre jun 11, 2010 4:24 pm
av RoGGaH
812whp@8500rpm 2.2bar vi slutar här nu /Micke

Postat: fre jun 11, 2010 4:32 pm
av hulta
Grattis till mycke pullver

Postat: fre jun 11, 2010 4:47 pm
av JIMPA
Jäla fiint!!! :thumbright:

Postat: fre jun 11, 2010 5:53 pm
av Blom
grattis. mycket mos.

Postat: fre jun 11, 2010 6:03 pm
av r.friborg
Grattis till fina siffror
:thumbright:

whp

Postat: fre jun 11, 2010 10:05 pm
av RampagE_740
Mektig!! :lakrits:

Postat: lör jun 12, 2010 8:45 am
av j björk
Fränt, grattis :thumbright:
Fungerade allt bra?

Postat: lör jun 12, 2010 3:06 pm
av Kökarmicke
Nu är jag påväg hemåt, kommer en längre uppdatering när jag kommit bort från båtens tröga bredbandsuppkoppling :thumbdown:

Motorn lämnade 812.4whp@8500 788wnm@6500på 2.2bar iaf. :twisted: 100%duty på tre bars grundtryck med 1680cc spridare

Postat: lör jun 12, 2010 4:10 pm
av auspuff
Grattis till effekten! Inte illa pinkat vid 2,2bar...

Postat: sön jun 13, 2010 8:16 am
av Kökarmicke
Nu så har man äntligen fått sova ut en natt, det har blivit en väldigt intensiv vecka dethär!

Vi försökte starta bilen första gången på söndagen, men det bråkade ganska mycket med oss, läckte olja m.m, sen när den började visa ordentliga livstecken hade vi vevat slut på strömmen i alla accun vi hade tillgång till i garaget :doh:

Måndagen fixade jag till en del eljobb jag inte slutfört och kikade över oljeläckagen lite granna.

Tisdagen prövade vi starta igen! bilen tjurig som fan att få igång och vi föstod inte riktigt varför. Men när den väl startade ordnade vi till tändningen och Hulta grejja till en vettig startmapp. Varmkörde motorn, och jag å brorsan rev ner igen för efterdragning, och byggde om lite med tempgivare m.m runt motorn

På onsdagen efterdrog jag toppen, och meckade ihop allting, startade och varmkörde igen, matade igenom växellådan när bilen stod på pallbockar för att se att allt funkade. Däcken tog i lite, så det måste jag försöka fixa till.
Ställde ner den på hjul, tvättade av den m.m och tänkte provstarta en sista gång, då rasade startmotorn efter allt vevande vi utsatt den för under veckan :doh:
In till stan for som fan, köpte lite nattmat innan korvmojjen stängde och for via en polare och lånade en startmotor
Ut igen fort som fan å byta, blev en väldigt sen natt.

Torsdagen ut till garaget med sladd på dragbilen, smet lite tidigare från jobbet för att hinna lasta bilen och allt annat som skulle med, for till sverige med sista färjan, för på fredagen skulle bilen bromsas hos Motornord!

Så fredag morgon riggade vi upp bilen i Motornords dynapack, bilen fortfarande tjurig som fan att starta, efter lite felsökande kostaterade Roger att inte camsynken ger signal. Inte konstigt att den jävlades! Vi trodde vi hade den på grej tidigare under veckan..
Nåja, vi fick igång ändå efter lite vevande, och körde en del lastpunkter, motorn gav 260whp vid 3000rpm bl.a :D
Första svepet vi drog var upp till 5500rpm, då gav den 556whp! Mer effekt än fjolårsmotorn redan där.
Kunde inte ladda mindre än 1.7-1.9bar på lite mer varv konstaterade roger, så efter ett par svep hade bilen lämnat 730whp vid 8000rpm på grundladd.
Vi prövade gå på lite mer tändning, men då karate-släppte kopplingen just före maxvrid, så vi fick backa tillbaka. Synd, där fanns det tydligen mycket effekt att hämta om det hållit emot!
Gick på mer ladd istället, med en 0.3bars ökning, från 1.9-2.2bar då skuttade effekten upp från 730-812whp!!
Då gick spridarna på 100% duty vid 3bars grundtryck, bänken började varna att vi närmade oss maxvridet på naven, och kopplingen hade ju visat tendenser på att släppa tidigare, så jag tyckte det fick räcka så! Är mer än nöjd med resultatet!!!

Tack till brorsan, Emma, Hulta, Jimpa, Björn som hjälp till att få bilen klar till fredagen,


Och Stort tack till Jouni och RogerMotorNord för väldigt bra service och bemötande, samt utlåning av Hotellbussen :)
Roger har gjort ett väldigt bra jobb med mappningen av bilen, han gjorde ett väldigt bra intryck på mig, jag kan rekommendera en mappning där!

Såhär fint e det i Sundsvall, på Motornords sjötomt klockan två en torsdagnatt
Bild

Bild

Bilen riggad i bänken
Bild

Bild

Bild

Effekt/vridmoment på hjulen
Bild

Effekt på hjulen/laddtrycket
Bild

Nu är det endel som måste göras under veckan, fösöka ordna en kamsync, göra om torrsumpstanken lite, få rum med däcken ordentligt m.m, sen blir det nog Kjula nästa helg!

Postat: sön jun 13, 2010 8:33 am
av __Mackee__
Grattis till den fina effekten :thumbright:

Postat: sön jun 13, 2010 10:20 am
av Fredde Holmgren
Bra mos! Vad ska du göra om på torrsumptanken?

Postat: sön jun 13, 2010 10:47 am
av primer
grattis! gött att allt gick bra!
av lite nyfikenhet så undrar jag bara vad som ska byggas om i oljetanken? vi har ju samma tank
mvh

Postat: sön jun 13, 2010 1:46 pm
av Christer J
Bra jobbat!
Med lite portning och kam (och rätt turbo...hehe) så går dom bra
volvo 5:orna. Skulle tro att du kan få ut 80-100hk till med mer finlir
och laddtryck. Ska bli roligt att se dig på banorna .
/Christer

Postat: sön jun 13, 2010 5:39 pm
av Kökarmicke
Tack ska ni ha!

Christer: Jo, det skulle nog gå att ta en hel del till tror jag, vi prövade som sagt lite mer tändning, men då slog den loss kopplingen så vi fick backa av igen, ska se hur den funkar ute på banan, kanske man får skruva på lite mer soppatryck å köra logg så kanske man kan ta lite mer ladd.
Men motorn e fan helt hysterisk känns de som! Dro en promodburnis utanför garaget igår, matade igenom lådan, å den tvekar inte kan jag säga :twisted:

Fredde/primer: Jag anade att problemet jag fick skulle komma, jag drog den ena avluftningen frånt anken till motorn å den andra ut till en burk, å dom är ju båda riktade upp mot locket i burken. Så när motorn börjar skicka ut lite gaser/olja så sprätter allt över i det andra uttaget å fyller så småningom ventburken.