Sida 28 av 83

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo

Postat: sön dec 30, 2012 9:41 pm
av mattias
vebotrimmarn skrev:funktion går först :thumbright: roligt också om det ser förjävligt ut under huven men bilen går som fan :)
Jag tror inte något monteras under huven på den här bilen utan att det fått putsas till och fått lite färg efter svetsning.. :wink:

Sebastian: Du kunde inte tänkt dig att ha kortare hylsor för spridarna för att spridarens sprutbild inte ska störas? Fungera lär det göra ändå men bara en tanke.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo

Postat: sön dec 30, 2012 9:54 pm
av Se88e_K
Ang fuelrailen så ska den gul eller svart kromateras.

Mattias: Det var för att få en vettig vinkel på dom. Som det är nu så sprutar det nästan på ventiltallriken.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo

Postat: mån dec 31, 2012 1:41 am
av Tiiiseen
Blir fint detta :)

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo

Postat: tor jan 03, 2013 8:11 pm
av Se88e_K
Idag har det varit en heldag i garaget. Man får mkt gjort nu när man är ledig i mellan dagarna.
Slipat mina lashcaps till rätt mått idag. Det tog mig nästan hela dagen. Hade varit smidigare med 8v men jhag ångrar inte mig en sek att jag bytt till 16v.
När det väl är ihop nu så kommer det funka bra.Så nu är ventilspelet fixat. Kontrollerat frigång för ventilerna mot kolvarna. Har ca 4mm nu med kammarna ställda efter spec.
Så det finns en del justermån ifall det skulle behövas.
Det är tänkt att motorn ska i bilen imorgon om inget krånglar.
Har även inhandlat en ny generator då den låg på gränsen innan. Den nya är på 100amp är lite större i diametern så jag får ev bygga ett nytt fäste.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo

Postat: fre jan 04, 2013 6:32 pm
av Se88e_K
Ännu en heldag i garaget.
Nu är motorn monterad i bilen med växellåda.
Drog dit svänghjulet men då gick bultarna emot lamellen då jag har svarvat svänghjulet lite.
Så jag fick fixa bultar med låg skalle istället.
Kopplingen blev inte så tungtrampad som jag trodde. 618 tryckplatta med vajerkoppling.
Den är faktiskt nästan lättare än polarens e30 med 618.
Ska köra med hardyskiva nu istället då det smällde rätt bra i drivlinan.
Hade en m90 kardan i garaget och provmonterade den. Passade perfekt i längd så behöver inte bygga om något.
Även original stödlager passade med, så ibland har man lite flyt.
Toppen ditdragen med cooperringpackning. Man var ju tvungen att provmontera grenröret och turbon med.
Ventilkåpan ska lackeras sen är bara ditlagd i nuläget.

Bild

Bild

Bild

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: ons jan 09, 2013 5:18 pm
av Se88e_K
Nu i veckan ska jag få ihop kardanen färdigt, bygga oljeretur,
Försöka få färdigt insuget plus massa andra små saker.
Sen är det inte så långt kvar tills man kan starta upp maskineriet.
Bara lacka allt så det ser snyggt ut.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: lör jan 12, 2013 7:44 pm
av Se88e_K
Blev inte så mkt gjort på bilen idag som jag trodde.
Slängde massa skit i garaget, städade.
Sen gick det en timme bara för att vänta på käk. Gurkans kebab (gurkans.se)
Med lite mat i magen blev det att mappa garage polarens volvo 740 med
en topp ifrån overboost med agap g253 kam. Blev duktigt skillnade mot original toppen.
Spridarna bottnade vid 1,3bar mot 1,6bar med gamla toppen så lite mer flödar den nog.
Släppte loss på 3:an med fyra man i bilen på torr vägbana. varvade 7000 men med nya
spridare och mer ladd så är det nog tänkt att varva 7500.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: sön jan 13, 2013 4:36 pm
av Se88e_K
Nyss hemkommen ifrån ett garagepass.
Gaswire är färdig och fungerar utmärkt.
Oljeretur punktad. Ska pressa stålomspunnen teflonslang sista biten med 19mm inv.
Turbo,grenrör,wastegate och downpipen är färdig monterat.
Så det är inte sådär super mycket kvar här nu.

Pressa nya bränsleslangar.
Få till nått fäste till btren
Bygga nya tryckrör
Bygga nytt generatorfäste
Lacka insug och alla andra delar
+lite små grejer.

Så nån gång i februari är det tänkt att den ska vara igång

Här kommer två sunkiga mobilbilder.

Bild

Bild

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: lör jan 19, 2013 4:27 pm
av Se88e_K
Har blivit en heldel gjort i garaget idag.
Lackat insuget och ventilkåpan och monterat det.
Kapat slangarna i rätt längd till bränslesystemet, in till hydroscand på måndag och pressa dom.
Blir 19mm stålomspunnen teflonslang med hydralkopplingar till oljereturen, tur man hade sån slang på på firman annars hade den nog inte varit billig att köpa.
Hämtade min fuelrail idag med, den blev zinkad blev grymt bra tycker jag.

Bild
Oringstätning mot spjällhuset

Bild

Bild

Bild
zinkad fuelrail

Bild

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: mån jan 21, 2013 4:41 pm
av Se88e_K
Var inne på hydroscand idag och fick mina slangar pressade.
Så nu har jag inte en ända slang klämma på bilen som har med olja eller bensin att göra.

Slangen är PTFE (teflon) ifrån hydroscand 10mm inv till soppan och 19mm till oljereturen.
Tur man hade en bit 19mm slang på jobbet för den hade kostad 2080kr/m utan rabatt.

Tycker att det är lite dåligt med kommentarer här i tråden.

Bild

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: mån jan 21, 2013 4:52 pm
av Robin Olivi
Se88e_K skrev: Tycker att det är lite dåligt med kommentarer här i tråden.
Alla är stumma av beundran. :-)

Bara jobba på så kommer det, se mkt bra ut.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: mån jan 21, 2013 5:22 pm
av Mattias-M
ser snyggt ut, de ger insperation för en annan som inte har möjligheterna att bygga de man vill och vistas i ordentlig lokal en, tummen upp !

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: mån jan 21, 2013 6:15 pm
av mattias
Jag är imponerad av mekar-tempot och att du väljer bra lösningar, sen skrivs det väl lite blandat i olika trådar - jag har ofta inte tid att skriva och läsa så mycket även i de trådar jag tycker är intressanta.

Det jag menade med spridarna tidigare var inte att ändra vinkeln som du svarade, utan att få dom närmare in i insuget så att nedre O-ringen just så pass tätar där nere och inte hamnar i kanalen. Risken med vissa spridare är att sprutbilden är så bred att det fäller ut i taket, men vilken skillnad det blir är svårt att säga. Skulle vara kul att köra i bänk för test.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: tor jan 24, 2013 6:36 pm
av Se88e_K
Har byggt ett nytt generatorfäste nu. Bara fästet för att spänna remmen som är kvar men det gör jag i helgen.
Hade en 60amp generator innan men den laddade lite dåligt på tomgång när allt var igång. Så nu blir det en 100amp istället.
Som ni vet är det rätt trångt för en generator på 140 på högersidan. Men det gick har ungefär 1,5cm tillgodo till styrsnäckan på rambenet när remmen är spännd.
Det är lite kallt i garaget nu med, hyresvärden tyckte vi gjorde av med lite mkt el, hade igång en 5kw elfläkt dygnet runt innan så det gick ju åt lite ström.
Men kan ha igång den en liten stund när man är i garaget så det blir hyfsat då.

Det som är kvar nu är:
Tryckrör
Oljerör till oljekylen
Löda dit ny oljetryckskontakt
+lite små grejer

Så nu är det nära.
Ska blir spännande och se hur maskinen kommer att prestera nu jämför förra året.
Fick ju ställa ner vridet rätt mycket då pga kopplingen och original b23et bottendel. Vågade inte ladda på fullt på låga varv.
Men nu har jag koppling och motor som ska klara av lite mer vrid.

Re: Volvo 142-73 B230 16v turbo *motorn i bilen*

Postat: tor jan 24, 2013 9:06 pm
av martinssoN
Läser, följer, imponerad, Snodde till och med lite av ditt insugsbygge till mitt eget bygge :)