Sida 28 av 87

Postat: tor dec 30, 2010 6:38 am
av jkapano
why use the 1031? what differential and axles are you going to use to withstand the power?

Postat: tor dec 30, 2010 9:36 am
av Tegheim
jkapano skrev:why use the 1031? what differential and axles are you going to use to withstand the power?
At first I won't tune for high power, just for registration and, see if it runs at all. If I want to change axle, ther will be no problem to put some new plates out in a laser-cut, weld on the new axle, and swap :)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: ons jan 05, 2011 11:28 am
av Tegheim
Nu blir det en lite större update eftersom abstinensen varit stor, och utan forumet kan man ju jobba mer :)

Testar att uppdatera med min HTC för skojs skull :-)
Bild
Bild

Men nu är det vanlig update :)

Bild
Bild
Bild

Sitter och TIGar en kväll som denna (30december klockan 22:00) Ett bra avslut på året tycker jag...
Här ser man den söta lilla avrudningen. Mest för att se om det gick att göra så. Funktionen kan väl diskuteras? Man slipper slå huvudet i ett vasst hörn när man byter olja i axeln? :)
Nu är kvällen slut, och jag är slut. Men den bakre ramen är färdig att flytta in i bilen.

Bild
Bild
Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: ons jan 05, 2011 11:31 am
av Tegheim
Veven är på tapeten igen... eller iaf på maskinbordet :)
Låter bilderna tala för sig själv...

Bild


Här nånstans...
Bild

Den lilla rackaren som ska börja plana ner oljehålet.
Bild

En början, bara ett test :)
Bild

En "oljespridare" till varje rotor tillverkad.
Bild

Bild
Bild

Nu har jag gradat av, och monterat i oljespridarna. Satt som en smäck!

Bild
Bild
Bild

Skönt att vara tillbaka i forumet :)

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: ons jan 05, 2011 11:32 am
av Tegheim
En liten film, helt i onödan. OBS endast för maskin-porrisar :S

http://www.youtube.com/watch?v=IZNM8KFUb6c

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: ons jan 05, 2011 11:39 am
av mårten nordström
det har varit en jobbig tid utan uppdate och ja nästan en självmords tid utan forumet men du gör ett beundransvärt jobb

och du ska veta att det finns nog inte så många som skulle ens få tanken till att göra någe sådant här BRA JOBBAT !!

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: fre jan 07, 2011 1:35 am
av G.Nauta
Maskin nörd som man är så kan man fördriva en hel kväll med att kolla svarv/fräs filmer... :lol:
Tycker det är fantastiskt arbete du gör! Och det ska bli väldigt spännade att se resultatet :thumbright:

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: fre jan 14, 2011 9:17 pm
av Tegheim
Eftersom jag aldrig gjort splines, och egentligen inte har grejer till det, så tänkte jag öva lite...
Blev bra för ögat iaf, undrar om det passar sen :)
Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: fre jan 14, 2011 10:21 pm
av lahi
Fasen vad snyggt bygge :thumbright: Riktigt imponerande. Får du till det där brappbrappbrappbrappbrapp Mazda 787-tomgångsljudet också så hade det varit fett :D

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: fre jan 14, 2011 10:44 pm
av Tegheim
När jag ändå hade gjort den, tänkte jag att jag kunde borra ur den och se hur det skulle komma att se ut på veven. Dock hade jag inte gjort så långa splines att jag fick plats med M27-gängan längst ut. Men ungefär såhär då :)

Ganska nöjd att det gick så bra, ska bara skaffa en hona att pröva emot och göra en mer seriös axel.

Bild

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör jan 15, 2011 8:36 am
av larsat
Använder du en kombinerad fräs/svarv när du gör splinesen eller hur går det till?

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör jan 15, 2011 10:28 am
av benkoilovikka
Ska vi göra splines på skolan använder vi en fräs och lägger till en delningsklocka. Den är gjord så man kan få exakt lika långt mellan alla "spår". Sen fräser man bara spåren :P

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör jan 15, 2011 11:30 am
av Tegheim
Precis, jag använder en delningsdocka och sedan fräste jag med en helt vanlig pinnfräs på det spåret är 45grd upp på axeln, sen snurrar jag bara. Det är en jävla massa tid, och maskinen får nästan hicka av att starta och stoppa hela tiden.

Detta var bara ett test för att se hur det skulle se ut. OM jag ger mig på min egna vev så kommer jag använda mig utav min andra fräs som är 4+2axlar på. Dvs X,Y,Z och snurrbart bord. Huvudet på maskinen är sedan vridbart i två axlar, dock inte simultant som en 5ax.

Då kommer jag ställa veven upp och centrera den som om bordet vore en stor svarv (1600x1400mm bord)
Fräsa vertikalt och snurra bordet mellan varje delning som har 0.001grd i precision.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör jan 15, 2011 2:05 pm
av larsat
ok, en dubbdocka som mothåll kanske skulle vara bra också?
ser jävligt bra ut iaf, är det alltså en 45 gradig pinnfräs?
kan inget om wankel eller om splines i sig men om det är härdat får man väll hoppa att det håller sen.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Postat: lör jan 15, 2011 5:54 pm
av Tegheim
Nej, jag hade inget motthål denna gången, hade inte så mycket uthäng så det gick ändå.
Körde med en helt vanlig pinnfräs. Men jag körde på 45grader in på axeln, så blir det rätt.

Bild
Ritade en bild på det. Fräsen helt vertikalt, bara att man fräser vid 45grd så får man ett 90grd spår :)