Sida 28 av 61
Postat: mån jan 18, 2010 3:07 am
av larsat
kul att du bygger vidare nicke!
har inte varit i nyköping på evigheter, farsan var uppe i helgen, han har renoverat stugan en hel del där uppe, nytt badrum o tak bl.a...
synd de inte ligger närmre mantorp då hade jag bosatt mig där på heltid..

Postat: mån jan 18, 2010 8:08 am
av bmw02touring
larsat skrev:kul att du bygger vidare nicke!
har inte varit i nyköping på evigheter, farsan var uppe i helgen, han har renoverat stugan en hel del där uppe, nytt badrum o tak bl.a...
synd de inte ligger närmre mantorp då hade jag bosatt mig där på heltid..

Hehe, kul att höra från dig Larsat, du snickrar väl liksom far din en del.
Håller med dig angående avtåndet till Mantorp, hade det legat närmare Nyköping hade jag nog bosatt mig där, eller iaf varit på banan oftare

Postat: mån jan 18, 2010 4:13 pm
av chellquist

Bra att nån är aktiv i garaget men så börjar ju din säsong tidigare också

Postat: mån jan 18, 2010 8:48 pm
av bmw02touring
chellquist skrev:
Bra att nån är aktiv i garaget men så börjar ju din säsong tidigare också

Har faktiskt inte haft nån skruvarlust under hela hösten, men nu börjar man bli sugen igen. Framförallt åksugen som faan.
Men våren känns jäkligt långt borta med mer än en halvmeter snö
utanför garaget.
Snart är vi ute och snyter i vårsolen.
Hur går det för dig då CH.
Postat: tis jan 19, 2010 6:12 pm
av bmw02touring
Jobbar mig sakta framåt.
Vägning
Infilning av Ringar
kontrollmätning av ringgap. Ligger på lite mer spel än vad tillverkaren rekomenderar, men hellre det än att det går för tight.
Verkar vara farliga ringar?

Första kolven klar.

Alla kolvar klara.
Nya wastegaten har tagit plats på grenröret, nu saknas bara lite bandage.

Postat: tis jan 19, 2010 9:14 pm
av larsat
de där var vackert

vad blir svagast denna gång? stakarna?
tänkte på ringarna där, vad kör du för gap? är det extremt litet med total seal?
tror inte gapet påverkar effekten nå enormt, nya ringar är nog ändå många ggr bättre än gamla iaf.. jag hade ganska stort gap på min b20 och tyckte den var hyffsat rapp ändå, inge onormalt stort flås i vevhusvent.
Postat: tis jan 19, 2010 10:04 pm
av bmw02touring
larsat skrev:de där var vackert

vad blir svagast denna gång? stakarna?
tänkte på ringarna där, vad kör du för gap? är det extremt litet med total seal?
tror inte gapet påverkar effekten nå enormt, nya ringar är nog ändå många ggr bättre än gamla iaf.. jag hade ganska stort gap på min b20 och tyckte den var hyffsat rapp ändå, inge onormalt stort flås i vevhusvent.
Haha svagast denna gång är nog hela drivlinan, växellåda, kardan, diff och drivaxlar känns det som.
Men svagast på motorn, känns som om toppen fortfarande är den klenaste komponenten.
Vad gäller ringgapen följer det med en lista som man ska följa, men jag gjorde de lite större.
Topringen blev 0,15
Andra 0,5
Oljeringen 0.6
Postat: tis jan 19, 2010 10:16 pm
av larsat
ok det är ju lite skillnad mot 0,75mm på första & 0,8mm på andra som jag hade
0,15 låter sjukt litet

Postat: tis jan 19, 2010 10:42 pm
av bmw02touring
larsat skrev:ok det är ju lite skillnad mot 0,75mm på första & 0,8mm på andra som jag hade
0,15 låter sjukt litet

Tankevurpa tidigare under dagen. minst 0.5 ska det vara inte 0,15.

Postat: tis jan 19, 2010 11:25 pm
av larsat
ok, samma mått på 1an & 2an?

jag hade nog filat andra ringen något större så det inte kan bli övertryck imellan ringarna, då är det bättre det går ner i blocket.
bara det blir rätt när du sätter ihop, det jag reagerade på från början var att gapet ser extremt litet ut på bilden
Postat: tis jan 19, 2010 11:44 pm
av bmw02touring
larsat skrev:ok, samma mått på 1an & 2an?

jag hade nog filat andra ringen något större så det inte kan bli övertryck imellan ringarna, då är det bättre det går ner i blocket.
bara det blir rätt när du sätter ihop, det jag reagerade på från början var att gapet ser extremt litet ut på bilden
Tack för det larsat, blir att fila vidare imorgon.

Postat: ons jan 20, 2010 1:11 am
av E3-Otto
Bandage??? är bodyn redan slut?
bra jobbat!
/Otto
Postat: ons jan 20, 2010 4:45 am
av robban
larsat: fast nu kör han totalseal gapless ringarna.
Jag valde att inte köra med dem utan JE's vanliga, och la mig på .55 .65, det är inte många hk du förlorar på att köra lite större gap (försumbart).
Postat: ons jan 20, 2010 6:49 am
av larsat
jag har ingen aning om vad det ska vara för gap med totalseal

tyckte bara 0,15 lät väldigt litet.. annars är det väll inge fel med bra kolvringar, va de nu är som är så extra bra me dom?

Postat: ons jan 20, 2010 9:13 am
av bmw02touring
larsat skrev:jag har ingen aning om vad det ska vara för gap med totalseal

tyckte bara 0,15 lät väldigt litet.. annars är det väll inge fel med bra kolvringar, va de nu är som är så extra bra me dom?

Tror inte det är nåt som är spec bra med Totalseal, det är väl som alla andra eftermarknadsprylar, dynga. Orginal skulle säkert vara minst lika bra.