Sida 29 av 39
Postat: ons okt 17, 2007 6:33 pm
av PiLlEvAN
japp höljet är bara för kylning så ingen kortis fara
Postat: ons okt 17, 2007 9:36 pm
av Tommy Luhr
japp nu har jag kört den igen
går jätte fint i motorn och laddar faktiskt bra mycket tidigare med min nya topp.
förut har den laddat 0,8bar med denna setup;en och nu laddar den 0,6-0,7.
men det kan ju bero på lite olika saker.
Kollade tändningen med stob med ratt på och fick ställa trigger vaddetnuheter på 45.
men jag tror Jens skrev att man inte kunde kolla wastefire med sådan strob.
hmm
verkade ju funka. det borde ju bara bli att den varvar lite extra som stroben tror.
Postat: ons okt 17, 2007 9:48 pm
av backeliten
Härligt!

Misstänkte att de var nått sånt enkelt fel!
kör du med fast 10 grader nu eller fått till de med återkoppling ifrån MS:et också?
De där med spridarna hade jag på min också, körde med 337cc spridare ifrån en 940t o precis runt 4k huckra den till emellanåt. Men nu när jag har 1000cc så försvann problemet utan att jag gjorde nå annat!
/Jonas
volvo140turbo skrev:japp nu har jag kört den igen
går jätte fint i motorn och laddar faktiskt bra mycket tidigare med min nya topp.
förut har den laddat 0,8bar med denna setup;en och nu laddar den 0,6-0,7.
men det kan ju bero på lite olika saker.
Kollade tändningen med stob med ratt på och fick ställa trigger vaddetnuheter på 45.
men jag tror Jens skrev att man inte kunde kolla wastefire med sådan strob.
hmm
verkade ju funka. det borde ju bara bli att den varvar lite extra som stroben tror.
Postat: ons okt 17, 2007 11:00 pm
av Tommy Luhr
tänkte på en sak angående att köra med 10graders intergerad tändning.
hur vet då ms vilket var motorn går på?
Borde ju rimligtvis inte fungera.
jag kör med pip och saw kopplade. funkar kanon det
Sen tänkte jag klämma in lite bilder hur det ser ut i maskinrummet just nu.
Har mycket el kvar att göra iordning.
Kabeln till tpsen har dött så den måste jag fixa imorgon, eller om jag väntar tills jag mappat klart den.
en fråga, när man har 400kpa mappsensor, skall man då starta megatune på 400kpa läget?

Postat: ons okt 17, 2007 11:57 pm
av larsat
tjena! kul att den funkar nu igen, vad blev det för koppling till slut?
Postat: tor okt 18, 2007 6:44 am
av backeliten
Tja, de vet de inte!

MS är glad nog att få triggersignal o när den får en triggerpuls skickar den gladeligen iväg lite soppa!
Men du kan styra tändningen via mset o den följer fram på motorn?
Ja, för att få visningen rätt så måste du välja 400kpa dels i configurator verktyget för MT, samt under engine constant i MT programmet. Då kommer map mätaren att visa rätt.
/Jonas
volvo140turbo skrev:tänkte på en sak angående att köra med 10graders intergerad tändning.
hur vet då ms vilket var motorn går på?
Borde ju rimligtvis inte fungera.
jag kör med pip och saw kopplade. funkar kanon det
Sen tänkte jag klämma in lite bilder hur det ser ut i maskinrummet just nu.
Har mycket el kvar att göra iordning.
Kabeln till tpsen har dött så den måste jag fixa imorgon, eller om jag väntar tills jag mappat klart den.
en fråga, när man har 400kpa mappsensor, skall man då starta megatune på 400kpa läget?

Postat: tor okt 18, 2007 9:48 am
av Tommy Luhr
okej då förstår jag.
Men om jag kopplar lös pip och saw, vad ger då signal till sprutet att snurra på?
jag installerade mt så valde jag 4bars mapp och lc1 lambda.
Men jag behöve välja 4bars mapp i basic inställningarna med.
Det blev den fina koppling tillverkad av mig hehe.
skall montera sprängmatta idag för säkerhets skull.
Men det fungerar fin fint annars.
Jag lekte lite i tändmappen igår och den reagerar på tändsänkning och ökning så jag utgår ifrån att det fungera.
Postat: tor okt 18, 2007 11:48 am
av backeliten
Kopplar du lös PIP så kommer motorn inte att få nå soppa o MS inte indikera nå varvtal.
Kopplar du bort SAW så ställs ediset i "limp home" mode dvs fast 10 grader.
Enkelt är ju att kolla vad du har för förtändning i ms:et se till att de är typ 20 grader.. gå fram o strobba lite snabbt då ser man ju om den står på runt 20 eller om den ligger fast på 10.
Men antagligen fungerar det som de ska!
/Jonas
volvo140turbo skrev:okej då förstår jag.
Men om jag kopplar lös pip och saw, vad ger då signal till sprutet att snurra på?
jag installerade mt så valde jag 4bars mapp och lc1 lambda.
Men jag behöve välja 4bars mapp i basic inställningarna med.
Det blev den fina koppling tillverkad av mig hehe.
skall montera sprängmatta idag för säkerhets skull.
Men det fungerar fin fint annars.
Jag lekte lite i tändmappen igår och den reagerar på tändsänkning och ökning så jag utgår ifrån att det fungera.
Postat: tor okt 18, 2007 3:50 pm
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:.
Kollade tändningen med stob med ratt på och fick ställa trigger vaddetnuheter på 45.
men jag tror Jens skrev att man inte kunde kolla wastefire med sådan strob.
hmm
verkade ju funka. det borde ju bara bli att den varvar lite extra som stroben tror.
du måste ha strobb ratten på 0 grader om du ska kolla förtändningen på en wastsystem med en sån strobb som jag personligen inte gillar.
det blinkar men det blir fel grader

köp en vanlig simpel strobb utan ratt är ett tips som kan spara motorer.
en säker och bra strobb lampa har max en knapp och inget annat.
Postat: tor okt 18, 2007 8:07 pm
av Tommy Luhr
varför måste man det Jens?
det blir ju säg 15grader före på fyarn med och då är ju hjulet på samma ställe som på ettans cylinder, det börj ju bli samma sak som att kolla en vanlig motor som varvar dubbelt så mycket.
Men jag kan tänka fel.
kommer en film snart på en provkörning.
Fungerar helt sjukt jätte bra och jag är mer än nöjd.
Bara att koppla i acc uppfettning och justera kallstarts mappar och sen är det bara att köra:)
Postat: tor okt 18, 2007 8:36 pm
av Tommy Luhr
http://www.youtube.com/watch?v=sVfnG5aMOLk
lite sunkig mobilfilm.
Det är wastegaten som vrålar lite för er som undrar:)
Postat: tor okt 18, 2007 8:41 pm
av mattias
Eftersom stroben tror att motorn går dubbelt så snabbt kommer den att visa för lite förtändning.
Men om du ställer in noll grader förtändning i sprutet (antingen i mappen eller annan finess, vet att det går med MS-extra) så blir det ju rätt ändå.
Postat: tor okt 18, 2007 10:24 pm
av Tommy Luhr
Okej, men om jag gör en markering på motorn som "nolla" vid 15grader föd så skulle det funka att trigga efter.
det är ju så krångligt att få den att gå på noll en längre tid utan att allt blir varmt.
alltså åker jag på rätt rejäl tändkurva nu..
inge bra det.
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.
en 525 typ 92?
Postat: tor okt 18, 2007 10:53 pm
av mattias
volvo140turbo skrev:det är ju så krångligt att få den att gå på noll en längre tid utan att allt blir varmt.
Ja, alltså det tar ca 20 sek att kolla om man är två. Så det blir inte så farligt.
Postat: tor okt 18, 2007 11:41 pm
av Jonas Ohlsson
mattias skrev:Eftersom stroben tror att motorn går dubbelt så snabbt kommer den att visa för lite förtändning.
Men om du ställer in noll grader förtändning i sprutet (antingen i mappen eller annan finess, vet att det går med MS-extra) så blir det ju rätt ändå.
varför kommer den att visa för lite tändning pga att den tror motorn varvas dubbelt?