Sida 29 av 34

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: ons maj 15, 2013 10:56 am
av Jonas Ohlsson
jag har ett par klipp på telefonen

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: ons maj 15, 2013 11:35 am
av 7aan
Bara till att hosta upp dom genast!

Vill höra bigblock sång med överladd :D

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: tor maj 16, 2013 6:37 pm
av Evinrude
Köp en 6-vxl zf, stöddigare låda för dom pengarna finns inte
Har funnits rätt många på sistone för runt 10k eller mindre

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: tor maj 16, 2013 10:47 pm
av knotan
jag instämmer, 6vxl "330D" lådan... riktigt as till låda, och verkar funka jäkligt bra, 8så länge man växlar under 8000 rpm)

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 8:12 am
av j björk
Den äldre, 5 vxl 530d lådan verkar också funka bra. Och betydligt billigare.

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 8:28 am
av turbostefan
Det enda tråkiga med 5-växlade lådan verkar vara att utväxlingen på femman är 1.0. Jobbigt på långturerna :roll:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 8:40 am
av mattias
Visst hade du bytt bakaxel-utväxling tidigare?
Minns att du hade något från en 7-serie, åtminstone på hyllan.

För övrigt, hur såg laddtrycks-kurvan ut?

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 9:40 am
av Jonas Ohlsson
med högre utväxling i bakaxeln så kompenseras ju den biten

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 10:39 am
av turbostefan
Jag kör med m5 bakaxel nu den har 3.91 i utväxling men jag har en diffad 3.64 liggandes. Frågan är om det blir för låg utväxling ändå. Ser ut att bli en väldigt låg etta.

Getrag 260
1: 3.822
2: 2.2
3: 1.398
4: 1.0
5: 0.813

530d ZF Gs6-53dz (femväxlade verkar vara lika men 1.0 som högst)
1: 5.08
2: 2.8
3: 1.78
4: 1.26
5: 1.0
6: 0.84

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 10:51 am
av freddan302
Ser ut som ettan är nån sorts terräng lågväxel :P

Såhär ser utväxlingen ut i min T56 magnum...
Har även 3.55 i bakaxeln.
1: 2.66
2: 1.78
3: 1.30
4: 1.0
5: .80
6: .63

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 11:20 am
av Daniel-635
Diesel växellådorna är ju tyvärr anpassade för helt andra slutväxlar, på min 120d har jag 2,47 i slutväxel.
Då blir 1an mer rimlig, men den är onödigt låg ändå.

Synd att det är så ovanligt med 6växlade "Bensin lådor"

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 11:37 am
av The
E36 328 har 2.93:1 slutväxel.

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 12:48 pm
av Jonas Ohlsson

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: fre maj 17, 2013 2:47 pm
av Evinrude
Jag åker med 2,93 från 540/740, är en riktigt mysig utväxling i kombination med nån av diesellådorna :)

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad på dynotech 820whp)

Postat: tis maj 21, 2013 1:41 pm
av 7aan
Hur går det håller den ihop?
Skulle va kul och se lite från den :D