Sida 29 av 85
Postat: fre dec 25, 2009 1:30 pm
av Tommy Luhr
har för mig du kan mappa haltech i 500varvs steg. man fick hålla in en knapp och f tangentergna har jag för mig för att komma dit.
Kan ha fel där men kommer ihåg det så iaf
Postat: fre dec 25, 2009 1:43 pm
av Jens Gustavsson
norrback skrev:Bra jobbat Jens.
Vad skall/kan du göra för att få mera effekt på samma varvtal (ca 7500) med en annan kam som ger mera tid-area?
/Andre'
turbon räcker liks inte längre och jag vill inte offra nå botten vrid om motorn ska fungera med automat lådan utan gas.
lite mer lyft vore dock inte så dumt (under 11mm effektivt lyft) (240grader/1.27mm)
jag har inte kollat med pipe max än men att det blir toppeffekt nära 7500 rpm med de parametrarna är jag ändå nöjd med.
Postat: fre dec 25, 2009 1:44 pm
av Jens Gustavsson
Tommy Luhr skrev:har för mig du kan mappa haltech i 500varvs steg. man fick hålla in en knapp och f tangentergna har jag för mig för att komma dit.
Kan ha fel där men kommer ihåg det så iaf
det är nyare F9 system.
jag ska fundera mer på detta kanse finns nån lösning på det hela med mer fin lir med mapparna. (lite skumt att det blir som det blir, borde bli tvärt om

?)
Postat: fre dec 25, 2009 1:46 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:då haltec bara mappas varge 1000rpm så hinner motorn både gå för fett (0.72) i början av 7000 varvs mappen och för snålt (0.85) i slutet.
till nästa sesong så blir det nog nya vems systemet, men det är som sakt ett annat år.
När det är så stort steg mellan rpm mapparna blir det en hel del kompromisser i mapparna där det händer mycket (känsliga varvtal)
Sen ett tips inför insprutnings bytet, lägg ner ett antal timmar på att bara sitta och knappa med det nya systemet så det inte blir så mycket

vid uppstarten. Sen gissar jag att det går konvertera mapparna från Haltech:n till Vemset med lite matte....då har du en rätt så fin uppstarts mapp
//Nisse
Postat: fre dec 25, 2009 1:55 pm
av Mats Ivarson
Tror du kan välja high eller low rpm nånting i någon huvudmeny ? I ena fallet sträcker sig varvtalet till typ 9000rpm med 500rpm indelning, i andra fallet till 16000rpm med 1000rpm indelning ?
Det här med att turbon är i minsta laget för att avgasmottrycket är ikapp? Det finns fortfarande flera hundra hästar kvar är min erfarenhet. Med min 2.3 16V fick jag 520hk vid 1 bar, redan då är mottrycket en bit förbi laddtrycket. Vid så mycket ladd det gick (närmare 2 bar) gav den 644hk.
Visst, verkningsgraden sjunker rejält, men tills dess att du når typ 25-50% högre mottryck än laddtryck tror jag ändå att den kommer putta ur sig klart stigande effekt med höjt laddtryck.
Mats
Postat: fre dec 25, 2009 1:59 pm
av Mats Ivarson
Om du skulle vilja testa att ladda mer än 2 bar kan du göra det antingen via att ställa in lite för fett på 2 bars stapeln och så får det leana ut på högre ladd, annars finns det 3.5bars mapsensorer på Volvos nyare dieslar (205 och 175hk 2009/2010 års modell) som borde gå att få tag i till billig peng. Då kommer inte laddet i datorn stämma helt hundra med verkligheten men du kan titta var den ligger och få till det ändå.
Mats
Postat: fre dec 25, 2009 2:01 pm
av David Herbertsson
Väldigt inntresant tråd! Sidorna du hade scannat in innan Jens, vilken bok kommer dom ifrån?
/David
Postat: fre dec 25, 2009 2:29 pm
av micke999
Jens Gustavsson skrev:turbon räcker liks inte längre
är de bara på mottrycket som du kommit fram till de eller?
Postat: fre dec 25, 2009 5:32 pm
av Baxman
Jens Gustavsson skrev:jag har märkt ett litet problem sista bromsningarna.
då haltec bara mappas varje 1000rpm så hinner motorn både gå för fett (0.72) i början av 7000 varvs mappen och för snålt (0.85) i slutet.
Det var interessant. Motoren har vel ikke 13 % bedre VE " i slutet" enn " i børjan".
Kan det være at dysene ikke henger skikkelig med lenger? På ett sekvensielt sprut hadde jo dysenes arbeidsforhold her tilsvart 14 000 - 14 600 o/min.
Hva med injector dead time eller battery compensation som Haltech kaller det?
Hva med tidene på 8000 o/min som kan ha innvirkning pga interpolering?
Postat: fre dec 25, 2009 5:43 pm
av Baxman
Jens Gustavsson skrev:
turbon räcker liks inte längre och jag vill inte offra nå botten vrid om motorn ska fungera med automat lådan utan gas.
Har du vurdert å dreie (svarva) opp exduserdiameteren i turbinhuset?
Det burde kunne øke maksflødet og redusere mottrykket uten å redusere "botten vrid" noe særlig.
Postat: fre dec 25, 2009 6:04 pm
av Baxman
Mats Ivarson skrev:Tror du kan välja high eller low rpm nånting i någon huvudmeny ? I ena fallet sträcker sig varvtalet till typ 9000rpm med 500rpm indelning, i andra fallet till 16000rpm med 1000rpm indelning ?
Mats
Enig med du der.
Man kan velge "RPM mode" mellom 10 500 o/min og map pr. 500 o/min eller 16 000 o/min og map pr. 1000 o/min.
Bra nybörjar litteratur
Postat: fre dec 25, 2009 9:00 pm
av J.Lundin
Bilderna kommer ifrån Hugh MacInnes sista bok, han har under åren publicerat 4st turboböcker, den första kom ut 1971 och den sista 1984.
Boken har titeln "Turbochargers" ISBN 0-89586-135-6, HPBooks 1984
Postat: fre dec 25, 2009 9:10 pm
av Driddler
Jens Gustavsson skrev:436hk/7300 och 1.72bar

Ha,ha din skjuke norrlänning

Postat: fre dec 25, 2009 10:12 pm
av j björk
robban skrev:Driddler skrev:
Du "Tror" inte gnistgapet gör något. Men du vet inte?
Förövrigt Jens. Du bjuder verkligen på dej själv. Lycka till!
Ja just precis jag _tror_ inte det det är märkbart, då jag _vet_ flera som testat ändra gap mellan pulls i bänk och det har inte varit mätbart och därav sa jag det. Även om det skulle göra vara skillnad så är det nog marginellt, men självklart alltid intressant att konstatera skillnader stora som små

Jag minskade från typ 0,8mm till 0,4mm under bromsningen (pga. misständningar vid ca 1,5bar) på pv:n.
Jag kan inte minnas att det märktes på något mer sätt än att misständningarna försvann.
Re: Bra nybörjar litteratur
Postat: fre dec 25, 2009 11:55 pm
av David Herbertsson
J.Lundin skrev:Bilderna kommer ifrån Hugh MacInnes sista bok, han har under åren publicerat 4st turboböcker, den första kom ut 1971 och den sista 1984.
Boken har titeln "Turbochargers" ISBN 0-89586-135-6, HPBooks 1984
Tack så mycket!
/David