Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Inlägg av lille-skutt »

för en som inte orkar läsa igenom helt allting - va hände me 50-papps racet å bilsport, vann ni inte de??
learning by trail and error
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

stämmer bra de lilleskutt.. Med marginal å :) blom lyckades spaka snikforrden till en 10,87 repa.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Har märkt att många blandar ihop min och 50000kr bilen men vi byggde en till sierra med bmw motor i alla fall som vi lyckades pricka en 10.87s 211km/h med och den köpte bilsport för 50000kr och sen aktionerades den ut och såldes till slut för 21500kr :shock:

Bild
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Får tacka själv för en trevlig dag :)
Gott mos i maskin :thumbright:

Har mungiporna släppt taget om öronsnibbarna än då? :hihi:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
JBlom
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Ort: Gävle

Inlägg av JBlom »

RoGGaH skrev:Får tacka själv för en trevlig dag :)
Gott mos i maskin :thumbright:

Har mungiporna släppt taget om öronsnibbarna än då? :hihi:
Du skulle sett hans sms:ande och telefonpratande på vägen hem. :hihi:
SkogenRacing Gävle
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Hehe var ju lite mer än väntat om man säger så :)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Inlägg av Jonathan_ »

Grattis! :thumbright:

Nu har du en perfekt isbil ju till den stundande vintern!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Grattis !

Stämmer receptet på sid 1 med komp 7.27:1 ?

Den gillar ju helt klart rejält med laddtryck även på bensin i alla fall :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja det stämmer, Lite väl lågt för min smak men ett klart billigt sätt att sänka komp då det är bara byta till kolvar från en Vanos motor. Jag har tagit av blocket en aning åtminstånde för att det inte ska bli ultralågt.

Känner ingen direkt responsförlust dock motför andra m50 turbos
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Många "expert tyckare" sågar ju en så låg kompression.
Men nackdelen med den låga kompressionen går ju ganska bra att "justera bort" med lite mer laddtryck.

Helt klart rätt väg att gå om man vill åka på bensin. :thumbright:

Möjligen att den blir något klenare på låga laster och varv, men efter vad jag sett i film på denna bilen är det inte ett problem :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Har letat igenom logg filer nu i 40 min, och ger för ikväll upp. Mest "låga" tryck och på gatan jag hittat.

Men ska titta vidare vad jag kan hitta.

Mvh
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Inlägg av beaver6 »

Mikael S skrev:Ja det stämmer, Lite väl lågt för min smak men ett klart billigt sätt att sänka komp då det är bara byta till kolvar från en Vanos motor. Jag har tagit av blocket en aning åtminstånde för att det inte ska bli ultralågt.

Känner ingen direkt responsförlust dock motför andra m50 turbos




Jag kör ju som många andra också med vanoskolvar till ickevanosstakar och tycker att det verkar fungera kanon. Många har kommit med påståenden om att den skulle kännas klen innan laddtryck men det är då inget jag upplevt. Innan jag satt igång mitt bygge sökte jag runt på forum och kollade andra som körde med samma koncept och det var ingen som klagade på dålig respons. Känns som att det är det vettigaste lågbudgetalternativet att nå ett lägre kompförhållande.
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Inlägg av Klabbe Persson »

Har de hänt något här i vinter/vår?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Inlägg av Mikael S »

Jag var tvungen att sälja någon av mina bilar och fick bli den här. Gick till östersund där nuvarande ägare har tangerat 320mil på mätaren :)
sunken_1
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: ons apr 09, 2008 10:25 pm
Ort: sibbhult

Re: Mikael - Ford Sierra med hjärta från BMW: 499.5hk & 681n

Inlägg av sunken_1 »

vart kan man få tag på en sån vinge?

Bild
Skriv svar