Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ok, men hur vet du att träffar precis i rätt vinkel på axeln du fräser i, dvs hur mäter du ut det?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Om jag riktar upp axeln i maskinen så den ligger rätt i X/Y-planet och helt horisontalt med bordet, dvs i Z-axeln, så får man mäta in sig i axeln så man vet vart mitten är. Sen är det bara att utgå ifrån CAD-systemet. Men självklart bör man gå sakta framåt, och ha något att prova emot. Nu gjorde jag den helt på vild chansning gällande djup osv. Bara för att visuellt avgöra om det funkade.
Ska man sedan förändra djupen på splines MÅSTE man flytta både Y och Z lika mycket, men flyttar jag dem 1mm var, så blir inte resultatet riktigt 1mm, utan diagonalen av 1x1mm fyrkant
Ska man sedan förändra djupen på splines MÅSTE man flytta både Y och Z lika mycket, men flyttar jag dem 1mm var, så blir inte resultatet riktigt 1mm, utan diagonalen av 1x1mm fyrkant

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ok det verkar lite krångligt, speciellt om man inte har CAD styrd fräs.
Men hur fräser du invändiga splines då i en hylsa?
Men hur fräser du invändiga splines då i en hylsa?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ganska enkelt egentligen, om man har gjort det förr..
Man har ett stål med rätt form, spindeln står stilla och sen kör man maskinen i Z upp och ner och gör spåret lite djupare varje gång. Repetera sedan varje spår. Man hyvlar bort materialet enkelt beskrivet.
Har man en styrd maskin så blir det antagligen enklare.
Lycka till med Volvon, du verkar sikta på drifting med den, med tanke på hur du sitter och tittar i stolen
/ Erik
Man har ett stål med rätt form, spindeln står stilla och sen kör man maskinen i Z upp och ner och gör spåret lite djupare varje gång. Repetera sedan varje spår. Man hyvlar bort materialet enkelt beskrivet.
Har man en styrd maskin så blir det antagligen enklare.
Lycka till med Volvon, du verkar sikta på drifting med den, med tanke på hur du sitter och tittar i stolen

/ Erik
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ok, ja jag har sett på insexhylsor att det brukar vara "hyvlat" i stålet, men känns som båda dessa metoder ovan är rätt svåra att få till i en vanlig handstyrd maskin om man vill ha bra toleranser, men när man härdar brukar inte materialet röra sig lite då också.
Har du tänkt att efterbearbeta en hel del med slipning efteråt eller blir det bara lagerbanorna?
Hur räknar man ut vilken storlek på splines som är lämplig, är det ett visst djup som är rekomenderat och sedan antal spår beroende på diameter?
Har du tänkt att efterbearbeta en hel del med slipning efteråt eller blir det bara lagerbanorna?
Hur räknar man ut vilken storlek på splines som är lämplig, är det ett visst djup som är rekomenderat och sedan antal spår beroende på diameter?
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Det där med att räkna på splines verkar vara mer eller mindre känsla. Jag har inte fått något grepp om det iaf. Utan lyssnat blint på vad de som tillverkar splines rekomenderar.
Alla lagerytor ska poleras efter härdningen.
Alla lagerytor ska poleras efter härdningen.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Har räknat lite på det hela nu... eller ganska mycket
Sträckgränsen på materialet är 700N/mm2, och det är jämnförbart med en 8.8-bult som ligger på 640N/mm2.
Åtdragningsmomentet M27x2 -8.8 är 1000Nm.
Den har då en aktiv area på diametern 24.546mm
diameter 24.546 = 473mm2
Jag skulle i detta fallet med M27x1.5 ha 25.160mm som minsta ytterdia.
Hålets diameter är som sämst 21mm för nållager 15x21x16.
D25.160 = 497mm2
D21.000 = 346mm2
497-346 = 151mm2
Då har jag alltså 151mm2 aktiv area kvar på min vevaxeltapp.
151/473 = 0.32 = 32%
32% av 1000Nm är 320Nm.
Alltså får jag dra bakre muttern 320Nm.
Utan att göra en ny uppställning, så skulle jag få dra 387Nm om jag bytte till ett 14x20x16-lager, och svarvade ner växellåds-tappen 1mm.
13B original-mutter ska dras med 360ft-lbs = 486Nm.
Dock är detta för att hålla svänghjulets kona på plats vid effektöverföring.
20B bygger på samma princip som min, att man ska enbart dra ihop excentrarna.
20B dras åt med 235-275Nm framifrån. Och jag har i princip kopierat deras koncept.
Summan av detta är då att trots att veven är tunn, så kommer det klara sig.
Gjorde en fortsättning på provbiten i den manuella svarven. La inte någon större tid på att putsa, så den ser ut som f*n. Men det är bra att se visuellt hur det kan bli...

Fortsättning följer!
Sträckgränsen på materialet är 700N/mm2, och det är jämnförbart med en 8.8-bult som ligger på 640N/mm2.
Åtdragningsmomentet M27x2 -8.8 är 1000Nm.
Den har då en aktiv area på diametern 24.546mm
diameter 24.546 = 473mm2
Jag skulle i detta fallet med M27x1.5 ha 25.160mm som minsta ytterdia.
Hålets diameter är som sämst 21mm för nållager 15x21x16.
D25.160 = 497mm2
D21.000 = 346mm2
497-346 = 151mm2
Då har jag alltså 151mm2 aktiv area kvar på min vevaxeltapp.
151/473 = 0.32 = 32%
32% av 1000Nm är 320Nm.
Alltså får jag dra bakre muttern 320Nm.
Utan att göra en ny uppställning, så skulle jag få dra 387Nm om jag bytte till ett 14x20x16-lager, och svarvade ner växellåds-tappen 1mm.
13B original-mutter ska dras med 360ft-lbs = 486Nm.
Dock är detta för att hålla svänghjulets kona på plats vid effektöverföring.
20B bygger på samma princip som min, att man ska enbart dra ihop excentrarna.
20B dras åt med 235-275Nm framifrån. Och jag har i princip kopierat deras koncept.
Summan av detta är då att trots att veven är tunn, så kommer det klara sig.
Gjorde en fortsättning på provbiten i den manuella svarven. La inte någon större tid på att putsa, så den ser ut som f*n. Men det är bra att se visuellt hur det kan bli...

Fortsättning följer!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Trevligt!
En sådan där bok bläddrade jag i senast idag, bra grejer.
En sådan där bok bläddrade jag i senast idag, bra grejer.

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ber om ursäkt för att mina bilder inte kommer funka förrens 1februari igen. Mitt photobucket-konto är överbelastat tack vare er 

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Mycket saker som ska passa...


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ikväll har jag gjort mig en liten fixtur som ska hjälpa mig att borra balanshålen i de två inre excentrarna på huvudveven.
Eftersom mindre borr/centreringsborr skulle kräva chuckar osv, så har jag ingen möjlighet att göra så.
Denna fixturen hjälper mig att styra upp 12mm borret, som om vi bara borrar djupare i samma hål med hjälp av 35mm styrning.



Eftersom mindre borr/centreringsborr skulle kräva chuckar osv, så har jag ingen möjlighet att göra så.
Denna fixturen hjälper mig att styra upp 12mm borret, som om vi bara borrar djupare i samma hål med hjälp av 35mm styrning.



Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Äntligen! Hålen har varit lite jobbiga att göra. Finishen blev inte som planerat, ska lägga några minuter för hand det sista så man kan stå för det
Borren va 450mm långa, så det ville gärna vibrera de första millimetrarna 




Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
snyggt jobbat...
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Min sambo var med mig när jag skulle städa upp efter mig förra helgen. Detta blev resultatet 
Inte alla som har delar utav en 4-rotor-vev på bordet hemma


Inte alla som har delar utav en 4-rotor-vev på bordet hemma


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
