Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av larsat »

Ok, men hur vet du att träffar precis i rätt vinkel på axeln du fräser i, dvs hur mäter du ut det?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Om jag riktar upp axeln i maskinen så den ligger rätt i X/Y-planet och helt horisontalt med bordet, dvs i Z-axeln, så får man mäta in sig i axeln så man vet vart mitten är. Sen är det bara att utgå ifrån CAD-systemet. Men självklart bör man gå sakta framåt, och ha något att prova emot. Nu gjorde jag den helt på vild chansning gällande djup osv. Bara för att visuellt avgöra om det funkade.

Ska man sedan förändra djupen på splines MÅSTE man flytta både Y och Z lika mycket, men flyttar jag dem 1mm var, så blir inte resultatet riktigt 1mm, utan diagonalen av 1x1mm fyrkant :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av larsat »

Ok det verkar lite krångligt, speciellt om man inte har CAD styrd fräs.
Men hur fräser du invändiga splines då i en hylsa?
Erik B
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 16, 2011 7:07 pm
Ort: Färjestaden

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Erik B »

Ganska enkelt egentligen, om man har gjort det förr..

Man har ett stål med rätt form, spindeln står stilla och sen kör man maskinen i Z upp och ner och gör spåret lite djupare varje gång. Repetera sedan varje spår. Man hyvlar bort materialet enkelt beskrivet.
Har man en styrd maskin så blir det antagligen enklare.

Lycka till med Volvon, du verkar sikta på drifting med den, med tanke på hur du sitter och tittar i stolen :lol:

/ Erik
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av larsat »

Ok, ja jag har sett på insexhylsor att det brukar vara "hyvlat" i stålet, men känns som båda dessa metoder ovan är rätt svåra att få till i en vanlig handstyrd maskin om man vill ha bra toleranser, men när man härdar brukar inte materialet röra sig lite då också.
Har du tänkt att efterbearbeta en hel del med slipning efteråt eller blir det bara lagerbanorna?
Hur räknar man ut vilken storlek på splines som är lämplig, är det ett visst djup som är rekomenderat och sedan antal spår beroende på diameter?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Det där med att räkna på splines verkar vara mer eller mindre känsla. Jag har inte fått något grepp om det iaf. Utan lyssnat blint på vad de som tillverkar splines rekomenderar.
Alla lagerytor ska poleras efter härdningen.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Har räknat lite på det hela nu... eller ganska mycket

Sträckgränsen på materialet är 700N/mm2, och det är jämnförbart med en 8.8-bult som ligger på 640N/mm2.
Åtdragningsmomentet M27x2 -8.8 är 1000Nm.
Den har då en aktiv area på diametern 24.546mm
diameter 24.546 = 473mm2

Jag skulle i detta fallet med M27x1.5 ha 25.160mm som minsta ytterdia.
Hålets diameter är som sämst 21mm för nållager 15x21x16.

D25.160 = 497mm2
D21.000 = 346mm2
497-346 = 151mm2
Då har jag alltså 151mm2 aktiv area kvar på min vevaxeltapp.

151/473 = 0.32 = 32%
32% av 1000Nm är 320Nm.

Alltså får jag dra bakre muttern 320Nm.
Utan att göra en ny uppställning, så skulle jag få dra 387Nm om jag bytte till ett 14x20x16-lager, och svarvade ner växellåds-tappen 1mm.

13B original-mutter ska dras med 360ft-lbs = 486Nm.
Dock är detta för att hålla svänghjulets kona på plats vid effektöverföring.

20B bygger på samma princip som min, att man ska enbart dra ihop excentrarna.
20B dras åt med 235-275Nm framifrån. Och jag har i princip kopierat deras koncept.

Summan av detta är då att trots att veven är tunn, så kommer det klara sig.

Gjorde en fortsättning på provbiten i den manuella svarven. La inte någon större tid på att putsa, så den ser ut som f*n. Men det är bra att se visuellt hur det kan bli...
Bild
Fortsättning följer!
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Johnny »

Trevligt!

En sådan där bok bläddrade jag i senast idag, bra grejer. :thumbright:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Ber om ursäkt för att mina bilder inte kommer funka förrens 1februari igen. Mitt photobucket-konto är överbelastat tack vare er :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Mycket saker som ska passa...

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Ikväll har jag gjort mig en liten fixtur som ska hjälpa mig att borra balanshålen i de två inre excentrarna på huvudveven.
Eftersom mindre borr/centreringsborr skulle kräva chuckar osv, så har jag ingen möjlighet att göra så.
Denna fixturen hjälper mig att styra upp 12mm borret, som om vi bara borrar djupare i samma hål med hjälp av 35mm styrning.


Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Äntligen! Hålen har varit lite jobbiga att göra. Finishen blev inte som planerat, ska lägga några minuter för hand det sista så man kan stå för det :) Borren va 450mm långa, så det ville gärna vibrera de första millimetrarna :)

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
PerE
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: ons feb 02, 2011 8:47 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av PerE »

snyggt jobbat...
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Min sambo var med mig när jag skulle städa upp efter mig förra helgen. Detta blev resultatet :)
Inte alla som har delar utav en 4-rotor-vev på bordet hemma :)

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar