Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag snor en FB bild hoppas det är ok?

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)

Inlägg av Erland Cox »

Vilken fet 142:a!

Erland
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)

Inlägg av Stefan P »

B20 Power :thumbright: :thumbright: :)
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den är frän :thumbright: kan skvallra att lars håller på att jobba med fjädringen/väghållningen fram och sen försöka köra lite snålare i kurvorna men premiär tävlingen i rallycross va ändå helt godkänd tycker jag med snabba starter.

blir kul att följa detta under norrlands veckan om några veckor.

bilen är byggd så den klassar in i vanlig RC2150 som här sen även den nya veteran RC klassen sen går den att åka med i is racing också på vintrarna i rally dubbs klassen.

många va fram och tyckte det va kul att se en B20 ute på rallycross banorna igen har jag hört. blir kul att se den nya motorn då den blir klar. jag ska försöka sponsra med halva dynotiden eller så så den blir fullt justerad och så bra den bara kan bli. men denna motor går inte så dåligt heller än fast den mer är en motor som bilen ska testas ut med och för att få lite tävlingar körda för lars.

mvh jens
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Stefan P »

Kul att han ska köra Norrlandsveckan med den :thumbright: det sänds ju på Sbfplay så man kan sitta hemma o kika på tävlingarna ..roligare att se på plats förståss men...Lars kommer att få lite konkurrens här nerifrån också i 2150 klassen..bla en Bubbla med Golfmotor som går rätt bra mfl :wink:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Stefan P »

verkar som om Lars stod över andra omgången..problem ? håll koll på den Gröna Bubblan i 2150 :wink: :whistle:
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

I dag och på torsdag blir det kul då jag och lars ska jobba med en 2.5 liters B230 motor här. den består av en ofsett slipad B23 vev med 86mm slag och nedsvarvade 96mm b230 kolvar.
toppen har ML motor slipat (magnus larsson) och är en 405 med 46 38 ventiler sen GL 72-73 kamaxeln från per olle motorn (gl 73 in ca 279grader vid 1.27 och 14.8mm lyft, gl 72 ca269 grader ut och ca 14.8mm lyft) samt ett timo steg 4 rör och weber 50:or.

kamaxeln inställd så insugs ventilen lyfter ca 5.7mm vid tdc med 0.32 ventilspel

blir kul att se hur den kommer gå :thumbright:

jag uppdaterar då det hänt nått.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

första pullen med 185H 160L och F2 gav lite snålt på delgas men kring 0.85 vid pik effekt

218hk vid 6100rpm och 265nm

ca 35 grader (va nog mer 30 grader fins ingen bra gradering)

ska tilläggas att insuget är ganska långt!

mvh jens lars
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

med F7 svarar den bättre på gasen från lägre varv körde 190H 160 luft men lite fet hela vägen ca 0.82 i snitt.

nu lite kortare plast trattarna också

sen mera tändning vi hadde nog bara ca 30 från början nu 36 grader ungefär.

268nm och 228hk vid 6600rpm :thumbright:

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Har du F11 rör du kan prova?
Om du har problem med att den går magert i botten så kan du feta upp huvud om du kör F11.
Jag kör med 170 i huvud och 140 i luft med 44 halsringar.
Jag antar att det är DCO förgasare på den.
Har ni fler 405 toppar med de små vattenkanalerna som är orörda så byter jag gärna mot 531 toppar.
Behöver 405:orna till appendix K.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

fortfarande F7 185 nu och samma 160 luft så vart det 230hk/6600 och 271nm runt 5100.

ca 37 grader.

fungerar bra med F7 på denna motor erland vi är nöjda med bestyckningen men vi nöjer oss för i dag. blir ett par till pull på måndag.

mvh jens lars
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6999
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Blir nog annan bränslekurva med det långa insuget.
Magrar ur i botten och fetar sen med spridaren så långt från toppen och då kan nog F7 funka bra.
Ska ni prova din special RC kam?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med! längden på insuget har stor betydelse för bränsle kurvan och E rören. har sett då jag provat andra pulsens trattar på andra motorer att man kan behöva gå upp i huvud på 45:or från 155 till 185 (väldigt stor skillnad).

ska man sen se skilnaden mot 2.5L motorn som testades tidigare med liknade trimnings grad men med en snällare kam så har denna liknade vrid men registret längre ned ca 700rpm.

kommer inte testa med vassare kam på denna motor nu iallafall. detta är lite av en låg budjet motor som är byggd på lite överblivna delar.

hoppas kunna prova den nya RC 2.4 kamaxeln själv men det blir senare.

mvh jens
Skriv svar