Sida 29 av 39
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)
Postat: mån jun 29, 2015 9:20 pm
av Jens Gustavsson
jag snor en FB bild hoppas det är ok?

Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)
Postat: tor jul 02, 2015 7:22 pm
av Erland Cox
Vilken fet 142:a!
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)
Postat: tor jul 02, 2015 9:24 pm
av Stefan P
Re: Lars malå B20 sug dyno(B25 ohc 238.5hk/269nm)
Postat: tor jul 02, 2015 9:29 pm
av Jens Gustavsson
jo den är frän

kan skvallra att lars håller på att jobba med fjädringen/väghållningen fram och sen försöka köra lite snålare i kurvorna men premiär tävlingen i rallycross va ändå helt godkänd tycker jag med snabba starter.
blir kul att följa detta under norrlands veckan om några veckor.
bilen är byggd så den klassar in i vanlig RC2150 som här sen även den nya veteran RC klassen sen går den att åka med i is racing också på vintrarna i rally dubbs klassen.
många va fram och tyckte det va kul att se en B20 ute på rallycross banorna igen har jag hört. blir kul att se den nya motorn då den blir klar. jag ska försöka sponsra med halva dynotiden eller så så den blir fullt justerad och så bra den bara kan bli. men denna motor går inte så dåligt heller än fast den mer är en motor som bilen ska testas ut med och för att få lite tävlingar körda för lars.
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: tor jul 02, 2015 9:41 pm
av Stefan P
Kul att han ska köra Norrlandsveckan med den

det sänds ju på Sbfplay så man kan sitta hemma o kika på tävlingarna ..roligare att se på plats förståss men...Lars kommer att få lite konkurrens här nerifrån också i 2150 klassen..bla en Bubbla med Golfmotor som går rätt bra mfl
S
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: sön jul 12, 2015 11:47 am
av Jens Gustavsson
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: sön jul 12, 2015 12:00 pm
av Stefan P
verkar som om Lars stod över andra omgången..problem ? håll koll på den Gröna Bubblan i 2150

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: tis sep 29, 2015 7:24 am
av Jens Gustavsson
I dag och på torsdag blir det kul då jag och lars ska jobba med en 2.5 liters B230 motor här. den består av en ofsett slipad B23 vev med 86mm slag och nedsvarvade 96mm b230 kolvar.
toppen har ML motor slipat (magnus larsson) och är en 405 med 46 38 ventiler sen GL 72-73 kamaxeln från per olle motorn (gl 73 in ca 279grader vid 1.27 och 14.8mm lyft, gl 72 ca269 grader ut och ca 14.8mm lyft) samt ett timo steg 4 rör och weber 50:or.
kamaxeln inställd så insugs ventilen lyfter ca 5.7mm vid tdc med 0.32 ventilspel
blir kul att se hur den kommer gå
jag uppdaterar då det hänt nått.
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: ons sep 30, 2015 12:07 pm
av Jens Gustavsson
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: tor okt 01, 2015 2:01 pm
av Jens Gustavsson
första pullen med 185H 160L och F2 gav lite snålt på delgas men kring 0.85 vid pik effekt
218hk vid 6100rpm och 265nm
ca 35 grader (va nog mer 30 grader fins ingen bra gradering)
ska tilläggas att insuget är ganska långt!
mvh jens lars
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: tor okt 01, 2015 3:02 pm
av Jens Gustavsson
med F7 svarar den bättre på gasen från lägre varv körde 190H 160 luft men lite fet hela vägen ca 0.82 i snitt.
nu lite kortare plast trattarna också
sen mera tändning vi hadde nog bara ca 30 från början nu 36 grader ungefär.
268nm och 228hk vid 6600rpm
mvh jens
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: tor okt 01, 2015 3:33 pm
av Erland Cox
Har du F11 rör du kan prova?
Om du har problem med att den går magert i botten så kan du feta upp huvud om du kör F11.
Jag kör med 170 i huvud och 140 i luft med 44 halsringar.
Jag antar att det är DCO förgasare på den.
Har ni fler 405 toppar med de små vattenkanalerna som är orörda så byter jag gärna mot 531 toppar.
Behöver 405:orna till appendix K.
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: tor okt 01, 2015 3:55 pm
av Jens Gustavsson
fortfarande F7 185 nu och samma 160 luft så vart det 230hk/6600 och 271nm runt 5100.
ca 37 grader.
fungerar bra med F7 på denna motor erland vi är nöjda med bestyckningen men vi nöjer oss för i dag. blir ett par till pull på måndag.
mvh jens lars
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: tor okt 01, 2015 4:30 pm
av Erland Cox
Blir nog annan bränslekurva med det långa insuget.
Magrar ur i botten och fetar sen med spridaren så långt från toppen och då kan nog F7 funka bra.
Ska ni prova din special RC kam?
Erland
Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)
Postat: fre okt 02, 2015 8:15 am
av Jens Gustavsson
jo jag håller med! längden på insuget har stor betydelse för bränsle kurvan och E rören. har sett då jag provat andra pulsens trattar på andra motorer att man kan behöva gå upp i huvud på 45:or från 155 till 185 (väldigt stor skillnad).
ska man sen se skilnaden mot 2.5L motorn som testades tidigare med liknade trimnings grad men med en snällare kam så har denna liknade vrid men registret längre ned ca 700rpm.
kommer inte testa med vassare kam på denna motor nu iallafall. detta är lite av en låg budjet motor som är byggd på lite överblivna delar.
hoppas kunna prova den nya RC 2.4 kamaxeln själv men det blir senare.
mvh jens