Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av Love »

Hade Gunnarsson nå't roligt objekt på gång? Hur gick det med presseningen,höll den sig kvar?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!

Jo, det stod t ex två C30 där. Ludvigs och Frodes gamla. Ramonas folkvagn stod också där och dom höll på med en ny Focus åt Powels.
Där du har seglat, där har jag rott!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Tyvärr har jag konstaterat att jag haft inbrott i garaget också. Någon har nämligen fyllt garaget med skrot och sopor....
Va jag som trodde det var nån som stal latmasken..... :mrgreen:

Nått som är mer intressant när karossen är på annan ort, hur går det med motor byggandet?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Jo, jag gjorde ett litet ryck för att få iväg bilen. I retur fick hag med mig en massa plast och en del vacuumsugen kolfiber. Blev faktiskt lite sugen då jag var där nere, så jag får väl roa mig med plasten så länge. Lackar själv, men bara blått...

Motorn?
Har ingen aning. Det var någon vecka sedan jag pratade med Stefan nu. Ska ta ett snack med honom och höra hur det går ikväll, om jag får tag på honom. Det går nog i alla fall fortare för honom att veva ihop den där motorn, än det tar för mig att ordna resten. Det är ju fruktansvärda torktider på färgen numer.... ;)
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck

Inlägg av Love »

Blått har ännu längre torktid har jag hört ;) ;)
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Love!

Bild

Bild

Bild
Jag fick en rejäl kick av att slippa ha skiten i garaget längre, så nu tänkte jag sätta igång med plasten. Den var okapad, så det blir till att såga längs kanterna innan den ska slipas. Ser fram emot att känna hur glaset kliar överallt...
Får väl passa på att blåsa färg på förardörren som är av plåt, samtidigt som resten ska målas...

Bild

Bild

Fick med mig en krycka hem från Igmab. Den är väldigt lätt, vilket inte är annat än ren och skär bilporr.
Ska försöka följa den lätta (dyra) linjen, så att bilen blir lätt. Då kan man placera vikt där den behövs i slutändan. Det kan tex bli en 40 kilos växellådsbalk om resten blir lätt.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Har ikväll kapat bort allt skägg från plasten. Nu återstår att slipa den samt borra en massa ventilationshål i huven och att kapa upp luftintag i bakskärmarna.
Hittade en spritt ny dörr i gömmorna. Den var helt utan grundfärg, så jag måste dra på några vändor med epoxigrund innan den är klar för lack. Ska försöka måla den samtidigt som plasten. Oturligt nog hade dom fått dit såna där äckliga asfaltmattor, men med varmluftspickan i handen var dom en enkel match.
Då jag kom hem blev jag chockad då jag kollade i spegeln. Jag var helt vit efter kapningen samt slipningen och med min kroppsform, trodde jag att det var Michelingubben jag såg i spegeln.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Det där med vit efter glasfiberslipning känner jag igen. Jag använder numera mask eller åtminstone fet salva runt näsborrar för att inte få in så mycket glas i kroppen :wink:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Niklas!
Om jag smörjer fet salva runt näsborrarna, ser jag ju ut som ett vildsvin!
Får hålla mig till ansiktsmask. Jag var bara så ivrig att jag missade allt vad skyddsutrustning heter. Skulle ju barra....

Då vi kommer till slipningen, ska jag nog försöka hålla till utomhus. Det är ju sjukt så dammigt det blir, även om man kör utsugsfläkten. Ikväll har jag plockat en massa slippapper och glasfiber från golvet. I helgen ska jag försöka bli av med allt skrot som uppstått under byggets gång. Sedan måste garaget saneras, för det är bra skitigt där nu.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Roligt att komma till en milstolpe och få börja med något annat!
Wiktor Danielsson
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Wikimoe!

Ja, det är riktigt härligt att komma lite framåt. Det blev en rejäl energiboost för mig. Jag är inte den som ger upp, men det har gått bra tungt efter jul. Nu känns allt lättare igen. Det här med målningen är bara kul, men jag har inte tillgång till lackbox, så jag får improvisera.

Bild

Bild

Bild

Slipade allt idag, utom en ensam stackars bakskärm. Får ta den en annan dag. Samma dag ska jag även försöka kapa upp några snygga ventilationshål i bakskärmarna. Har inte bestämt hur jag ska håla upp huven ännu. Dock ska jag försöka utnyttja det undertryck som blir i framkant av huven för att leda ut varmluft från motorutrymmet. Det blir nog väldigt varmt från turbon och intercoolern, så något måste säkert göras för att få ner tempen lite.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

I garaget har det inte hänt något, men däremot har jag mailat skärfiler på det som ska bli oljetråg och täcklock för vattenpump och termostathus.
Grejorna ska vattenskäras, så vi får se hur lång tid det tar. Det känns i alla fall skönt att det rullar på, för i slutändan måste ju alla bitar vara på plats.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Den sista bakskärmen är också slipad nu och luftintag för kylaren är uppkapat. Ska försöka hitta något svart nät att sätta dit, men det måste vara något av bättre kvalitet än det dom säljer på Biltema. Det nätet är för mjukt och ger med sig vid stenskott.

Bild

Håller på att laga en Crosskart nu också som fått äta en del grus under fjolåret.
danjac
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av danjac »

Sträckläst hela tråden och är verkligen imponerad av bygget :) Men har en fråga angående kolvarna. Tyckte det såg ut som de hade en bronsliknande färg på toppen. Är det någon form av coating det också eller är det bilderna som luras? Hittade inget svar men kan ha missat det
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:men det har gått bra tungt efter jul. Nu känns allt lättare igen.
Slutat äta glass eller :hihi:

Du få passa på att lacka nu innan myggen kommer.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar