Sida 30 av 39

Postat: tor okt 18, 2007 11:43 pm
av Jonas Ohlsson
volvo140turbo skrev:
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.

en 525 typ 92?
en sån låda har 1:1 på femman

Postat: fre okt 19, 2007 1:51 am
av larsat
getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?

Postat: fre okt 19, 2007 8:30 am
av Markus
volvo140turbo skrev:Okej, men om jag gör en markering på motorn som "nolla" vid 15grader föd så skulle det funka att trigga efter.

det är ju så krångligt att få den att gå på noll en längre tid utan att allt blir varmt.

alltså åker jag på rätt rejäl tändkurva nu..

inge bra det.

Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.

en 525 typ 92?
jag kör med en BMW ZF från 525 tds e36, är inte direkt roligt, 1ans växel är så kort att jag aldrig använder den, och på 6000varv går de 195km/h på 5an enligt hastighetsmätaren

Postat: fre okt 19, 2007 8:45 am
av Jens Gustavsson
Jonas Ohlsson skrev:
mattias skrev:Eftersom stroben tror att motorn går dubbelt så snabbt kommer den att visa för lite förtändning.
Men om du ställer in noll grader förtändning i sprutet (antingen i mappen eller annan finess, vet att det går med MS-extra) så blir det ju rätt ändå.
varför kommer den att visa för lite tändning pga att den tror motorn varvas dubbelt?
för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.

tänk att en sån strobb räknar på samma sätt som en trigger på en insprutning gör.

min B20 tex har 55grader för-trigger sen så försenar den tändpunkten en viss tid i millisec så att jag tex får 28grader tändning på motorn, för att få rätt beräkning till fördröjningen så behövs rätt varvtal.

skit det samma svårt att förklara, fundera igenon det noga så förstår ni :thumbright: annars kasta strobben med ratt och köp en strobb utan ratt och gör en graderig på remskivan det är det ända jag litar på iallafall :)

Postat: fre okt 19, 2007 10:08 am
av JJG
larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
Är ganska säker på att det är 0.8 på 5an på dom lådorna.
Jag kör 3,73 utväxling på bakaxeln o det är väldigt långa växlar att dra den på.

Postat: fre okt 19, 2007 11:23 am
av Jonas Ohlsson
Jens Gustavsson skrev:för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.

tänk att en sån strobb räknar på samma sätt som en trigger på en insprutning gör.

min B20 tex har 55grader för-trigger sen så försenar den tändpunkten en viss tid i millisec så att jag tex får 28grader tändning på motorn, för att få rätt beräkning till fördröjningen så behövs rätt varvtal.

skit det samma svårt att förklara, fundera igenon det noga så förstår ni :thumbright: annars kasta strobben med ratt och köp en strobb utan ratt och gör en graderig på remskivan det är det ända jag litar på iallafall :)
om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?

Postat: fre okt 19, 2007 11:51 am
av Jens Gustavsson
Jonas Ohlsson skrev:om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?
jo den visar 30 grader då också men det kommer inte va 30 grader varken på 2000rpm eller på 4000.

som sakt ta en funderare så förstår du varför inte strobbar med ratt och noll markerig fungerar med wastfire.

har du ställt tändningen så på din motor?

Postat: fre okt 19, 2007 11:58 am
av Jonas Ohlsson
det kan ju inte va så eftersom strobben inte beräknar strobbtillfälle efter varvtal utan efter hur länge det är mellan tändpulserna

Postat: fre okt 19, 2007 12:44 pm
av Jens Gustavsson
Jonas Ohlsson skrev:det kan ju inte va så eftersom strobben inte beräknar strobbtillfälle efter varvtal utan efter hur länge det är mellan tändpulserna
förklara för mig exakt hur en sån ratt strob beräknar vart den ska blinka.

Postat: fre okt 19, 2007 1:20 pm
av Jens Gustavsson
så här skulle jag säga den beräknar...


utgångs siffror, du har en nolla på venven (där strobben ska blinka) och du har 30 grader förtändning och 1000rpm.



1 strobben känner en puls från kabeln 30grader före övre dödpunkt.

2 den beräknar tiden den ska hålla igen tills blinket kommer vid 0 grader= 5.2ms



typ en beräkning :)



rpm 1000 = 16.66 varv/sec = 0.0166 varv / ms


1 varv tar då = 62.5ms (tusensdels sec)

30 grader av 360grader blir 0.0833 av ett helt varv och då ska den fördröja signalen 62.5X0.0833= 5.2ms


sumering! får strobben dubbelt så många signaler blir varvtalet fel och tidsberäkningen fel.

Postat: fre okt 19, 2007 4:52 pm
av Gard
larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
gear ratio 0,81

Postat: fre okt 19, 2007 9:44 pm
av Tommy Luhr
superzero skrev:
larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
gear ratio 0,81
vilken bil är det vi pratar om?

Postat: fre okt 19, 2007 9:46 pm
av Tommy Luhr
Jens!
Jag kom på varför inte det funkar med strob och ratt.

Man räknar enklast ut på hjulet vad som är 15 grader föd och gör ett märke där och kör med noll markering.

Postat: lör okt 20, 2007 11:50 am
av Tommy Luhr
lite uppdate!
bilen funkar kanon nu och går riktigt bra redan på 0,8bars tryck.

skall se om inte jag kan fara ut och göra lite g-tech tider sen :)

Eller mest effekt som är intressant :)

nu skall jag göra första oljebytet för det är nog en hel del e85i oljan och sen blir det till att smeka in ett par mätare i bilen.

Postat: sön okt 21, 2007 6:44 pm
av Tommy Luhr
volvo140turbo skrev:
superzero skrev: gear ratio 0,81
vilken bil är det vi pratar om?
funderar fortfarande på detta!!!





Mer uppdatering:
Kört bilen några mil nu och det enda som har hänt är att en skruv till servon hade börjat gänga upp sig, men märkte det i tid.
Behöver ett nytt kylarlock med.

Det var prisutdelning i vcet cuppen igår så man är lite sliten idag :hihi:
Men en g-tech test han jag med.
Körde bara en repa och vägde in bilen till 1590kg, tror inte den är så tung egentligen men jag körde på det.

Resultatet ser ni här nere :)
Bild
blir ca 380motor hk men eftersom jag tror jag valde för tung bil så tror jag mer på 350hk. rimligtvis vorde den ge 380hk med 0,8bars tryck


sen så är det lite mätare på väg in, oljetemp och tryck, vattentemp.
sitter ladd och avgastemp i bilen (Tack Kl-Racing)
Bild

Lägger ut lite bilder på hur den såg ut för 10min sedan bilen:)

Bild
Bild
Bild
Bild

en sådan hänger runt kopplingen med
Bild