Postat: tor okt 18, 2007 11:43 pm
en sån låda har 1:1 på femmanvolvo140turbo skrev:
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.
en 525 typ 92?
Ett forum för motorentusiaster
https://forum.savarturbo.se/
en sån låda har 1:1 på femmanvolvo140turbo skrev:
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.
en 525 typ 92?
jag kör med en BMW ZF från 525 tds e36, är inte direkt roligt, 1ans växel är så kort att jag aldrig använder den, och på 6000varv går de 195km/h på 5an enligt hastighetsmätarenvolvo140turbo skrev:Okej, men om jag gör en markering på motorn som "nolla" vid 15grader föd så skulle det funka att trigga efter.
det är ju så krångligt att få den att gå på noll en längre tid utan att allt blir varmt.
alltså åker jag på rätt rejäl tändkurva nu..
inge bra det.
Kopplingen börjar slira med hehe.
Vilken bmwlåda med hel käpa skulle passa mig bra tro?
vill ju gärna ha överväxel på femman.
en 525 typ 92?
för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.Jonas Ohlsson skrev:varför kommer den att visa för lite tändning pga att den tror motorn varvas dubbelt?mattias skrev:Eftersom stroben tror att motorn går dubbelt så snabbt kommer den att visa för lite förtändning.
Men om du ställer in noll grader förtändning i sprutet (antingen i mappen eller annan finess, vet att det går med MS-extra) så blir det ju rätt ändå.
Är ganska säker på att det är 0.8 på 5an på dom lådorna.larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?Jens Gustavsson skrev:för att den räknar på tiden mellan tändpulserna sen en extra tid vid en viss tänd instälning på ratten på strobben.
tänk att en sån strobb räknar på samma sätt som en trigger på en insprutning gör.
min B20 tex har 55grader för-trigger sen så försenar den tändpunkten en viss tid i millisec så att jag tex får 28grader tändning på motorn, för att få rätt beräkning till fördröjningen så behövs rätt varvtal.
skit det samma svårt att förklara, fundera igenon det noga så förstår niannars kasta strobben med ratt och köp en strobb utan ratt och gör en graderig på remskivan det är det ända jag litar på iallafall
jo den visar 30 grader då också men det kommer inte va 30 grader varken på 2000rpm eller på 4000.Jonas Ohlsson skrev:om jag ställer min stumma waste tändning på 30grader vid 2000 varv och senare varvar upp till 4000 och kollar, har jag inte 30grader då också? det kan ju inte spela nån roll om man varvar 8000varv vid tändinställning lampan reglerar ju det inställda värdet mellan tändpunkterna ändå även om den tror att motorn varvas 4000 motför den verkliga 2000. eller?
förklara för mig exakt hur en sån ratt strob beräknar vart den ska blinka.Jonas Ohlsson skrev:det kan ju inte va så eftersom strobben inte beräknar strobbtillfälle efter varvtal utan efter hur länge det är mellan tändpulserna
gear ratio 0,81larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
vilken bil är det vi pratar om?superzero skrev:gear ratio 0,81larsat skrev:getrag 260 från m30b35 ska vi köra med, dom ska inte ha 1:1 på 5an?
funderar fortfarande på detta!!!volvo140turbo skrev:vilken bil är det vi pratar om?superzero skrev: gear ratio 0,81