Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Som jag skrev i den andra tråden det här kommer ju att bli hel grymt!

Noterade även att det inte verkade bli något vår rejs i Öregrund, och som jag förstog det på den mycket kluddiga kalendern så är inte första racet förns RBR Då pratar vi Juli månad, hinner ragga mycket här hemma och kära mig köra utan att landa upp och ned förhoppningsvis :)

Slår dig en signal imorgon!!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ventilerna slipade, gött. Toppen är hemma. Håller på att flytta nu och jag jobbar borta på veckorna. Senast i Hemavan, vilket straff.

Men hoppas att det lossnar snart med både båt och motor.

Detta möttes jag imorse då jag åkte ut till Haciendan. Vilken misäär.

Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Jadu peppe, är det så man behandlar båten för att det skall bli en vinnarbåt så gör jag fel som har min inne i garaget, hahahaha.

FIXA TÄLTET SLÖFOCK!!!!!!!!

//F.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Skottat, flyttat, varit hos micke i urskogen, flyttat mer, hemma vid 23:00 tältet ska fan inte lagas, det ska skämmas och sedan skrotas.

Presenning på båten så är saken biff :D
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Skrotade en kolv idag, då vi försökte bredda ventilurtaget för dom nya ventilerna.

Så jag är utan kolvar. Och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Iom att lösningen som varit inte längre funkar.

Nya custom? Nytt block, nya parner kolvar dock inte lika toppdeckat? Finns hur mycket som helst att göra för att åtgärda problemet men ekonomin säger stopp.

Lutar åt hängmattan i sommar med båten på land.
Patrik Axelsson
Forumsberoende

Inlägg av Patrik Axelsson »

Trist:( slå en pling imorrn får vi surra
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja men något straff ska man ju ha för att man lyckades slå sönder hela jävla motorn med ryggen och lura döden i höstas. ´

Han där uppe och jag drar inte direkt even så att säga. Slår en signal vid lunch.

Mvh
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jäkla segt med motgångar hela tiden, vet lite hur det kan vara :(
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja det är lite smått irriterande. Speciellt nu då det är så pass lite tid kvar att göra något åt det också.

Men pappa kom på en bra sak, jag har ju ett block som ligger det gamla som vart ovalt.

Och Kenta har som sagt 3st Venolia kolvar som han kört tidigare. Den 4:e kolven har rasat, men om det skulle gå att beställa bara en kolv sedan köpa hans 3 borra mitt gamla block och sedan smälla ihop det.

Det är nog den billigaste lösningen, samt den som går fortast. Imorgon ska vi nog kolla upp om det går att beställa 1 kolv.

Är nog ända räddningen är jag rädd för.

Mvh
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja gammla toppen är hos Micke på långvården, kolven är svetsad. Back to basics if you wanna race är nog melodin just nu.

Letar dock b230 block, Gunnar ska hjälpa mig ta fram några fina kolvar, handla stakar, på med nya toppen där. Då är saken biff.

Saken som avgjorde det hela var att jag vill inte plana nya toppen 3mm, och blocket är redan taget så groteskt mycket så ringarna hoppar väl ur om jag tar det mer.

Så vi är på gång iaf. Ev. kanske båten ska visas hos 4 säsongen nu i helgen då dom premiär öppnar. Men, den är ju dock mest trasig men men vad gör det :)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Sjukt kasst inlägga av mig.

Nu -> Gammel motor med gammel topp och gammel saker = Köra, kanske inte komma först men ej sist, man får köra.

Senare -> Nytt block, kolvar, stakar, topp, insug, grenrör, kylsystem, tändning e.t.c. = Ny bromsning.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare

Inlägg av sleeper pv »

Peppe: Du gör rätt!!!! Att panikmecka nu och komponera ihop en blandning av gamla och nya saker utan eg tanke bakom är bara att gena :? . Nu kommer du att få ihop en motor du VET funkar och ändå vara en vinnarkandidat :thumbright: . sedan kan du i ett sidospår fortsätta att samla prylar allt eftersom pengar och tillfällen dyker upp. Till slut har du allt och kan i lugn och ro montera ihop din nya värsting :twisted:.

// Freddan.
Användarvisningsbild
Lappen
För mycket laddtryck

Inlägg av Lappen »

Även om jag inte är så insatt i båtracingen så känns väl inte detta nedan som något pissresultat.
Alltså torde väl gammelsakerna duge rätt bra ändå. Eller är det saker som är ännu äldre än det som presterade nedan?

/En som läser i lönndom och inte kommenterat så mycket... :shiftyninja:
:thumbright:
peppe skrev: "Köra, kanske inte komma först men ej sist, man får köra."
Öregrund: Klass seger / Total 1:a
Gräddö: Klass seger / Total 2:a
Oskarshamn: Klass seger / Total 3:a
Roslagsloppet: Klass seger / Total 7:a
Dyvik: Crash -> Karolinska
(//Lappen
-Daniel Sohlin-
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Freddan: Tack för peppen, sorry om jag var lite off idag i telefonen, men jobbigt att muddra speciellt då isen är så kass och svag :)

Lappen: Japp, det blir samma setup som skördat segrarna förra sommaren, dom prylarna funkar :)

F.ö: Micke ringde idag, han har bytt 5st styrningar, mirat om skiten och slipat ventilera.

Dom nya ventilerna fick han svarva då dom som satt där sedan tidigare var svarvade till en mindre diameter, halv knasigt men nu är det löst.

Dock så är styrning nr 6 hel kass, eller toppen är. Så den måste honas till och sedan bytas till överdim. Och det kalaset i sig är tvär dyrt. Men efter snackat lite med team chefen Axelsson så känns det som att det bara är att ta smällen och gå vidare.

Nåväl, det händer saker.

Mvh
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

peppe skrev:Dock så är styrning nr 6 hel kass, eller toppen är. Så den måste honas till och sedan bytas till överdim. Och det kalaset i sig är tvär dyrt.
Är det för stort hål i toppen eller?
Gunnar svarvar ju egna styrningar, minns jag inte helt fel så tog han 100:- /st när jag byggde ihop DOHC motorn.
Skriv svar