Sida 30 av 71
Postat: ons jun 16, 2010 10:07 am
av j björk
Ganska precis som pv:n effektmessigt om man räknar per hg (hann aldrig upp så högt i tryck innan blocket sprack)
Postat: ons jun 16, 2010 10:21 am
av RoGGaH
Jens Gustavsson skrev:RoGGaH skrev:Tack själv för en trevlig dag.
Roligt att höra att du är nöjd. Sjukt bra ryt i spisen är det iaf

måste fan bromsa om min bil nu

:p
blir du lite avensjuk och orolig att BMW motorn inte ger samma effekt på det laddtrycket
vad sitter det för topp, kam och turbo på bilen? crister j inblandad förståss

en sån där CNC topp?
klart frän effekt iallafall

Hehe ja visst är det så men skyller på mindre volym och en cyl mindre
Nä men på lägre ladd så ger min spis snar likt med effekt faktiskt.
Men jag har större turbo så man får skämmas lite iaf
Han har gjort ett bra jobb med motorn Micke

Postat: ons jun 16, 2010 10:28 am
av Jens Gustavsson
jo det är rickigt bra med effekt på de laddtrycken

skulle nån frågat mig för två, tre år sen skulle jag sagt att det inte gick att få sån fyllnads grad i en sån motor på såna varv. men utväckligen går frammåt och det kommer nya fina grejor till de motorerna och framförallt nya hungriga duktiga trimmare.
vad ligger ni på för kolv hastighet på max rpm? (slaglängd och max rpm?) där har vi som trimmar gamla BMW och volvo röd motorer en fördel men det värkar ju gå att varva de nya långslagiga motorerna mycket ändå

Postat: ons jun 16, 2010 3:09 pm
av Kökarmicke
Haha roggah, vi får börja räkna effekt per cylinder, så leder du nog med hästlängder sen
Det sitter en patrikGTM widell topp på motorn, han som hjälper gänget med kalmar 142an. Är den gamla 850toppen förresten inte den nyare toppen som dom flesta verkar välja
Sen Så sitter det kammar som är 293gr/12.0 lyft från 0.1-0.1 in å 278gr/11.0lyft från 0.1-0.1 ut
Och en ChristerJ s400 turbo som är 71in/75ut med 13cc kkk avgashus på då!
Slaglängden är 93.2mm, Borret 82mm, Staken 147mm, Maxvarv just nu 8500rpm, men ska försöka hålla mig runt 8000 som max har jag tänkt.
Kolvmedelhastigheten blir väl 26.4m/s vid 8500 ungefär? Runt 25 vid 8k tror jag
Postat: ons jun 16, 2010 5:00 pm
av Jens Gustavsson
93.2x2/1000x8500/60= 26.4m/s rätt grymma hastigheter men det är ju lätta kolvar/stakar och varvtalet i sig är ju rätt lågt så G krafterna är inte så extrema.
tror att en F1 som varvar 20000rpm har liknande kolvhastighet men det blir mer G i en sån.
durationen mätt vid 0.1mm lyft eller 0.1mm mer än ventilspelet? vist är det mekaniska kammar?
turbon såg ut att ladda väldigt tidigt och bra

är sifran 13 på avgashuset gämförbar med holsets sätt att mäta avgashus? hur såg avgas mototrycket ut på rpm och olika laddtryck.
en 5:1 colektor förstås?
mvh jens
Postat: ons jun 16, 2010 9:24 pm
av Kökarmicke
Jag tror jag ska försöka begränsa mig till att inte varva mer än 8000, men jag ville ha lite marginal uppåt när vi mappade ifall motorn tappar ork när man växlar på lite lägre varvtal, eller om det inte kommer funka med 28orna och lägre däck behövs, då kommer den varva ur före mål.
Durationen borde va från 0.1 lyft in till ut.
Vi mätte aldrig något avgasmottryck, grenröret är ett 5-1rör jo, tror inte man kan gämföra direkt över till holsets hus, då detta är ett singelentry-hus.
Nu håller jag på att få hjärtsvikt av att bilen är så svårstartad, skulle behöva få igång kamsyncen nu! Är nog någon inställning jag inte förstår mig på.. Nya försök imorrn.
Annars börjar jag nog bli rätt klar med bilen inför helgen, dit med fronten, tvätta den å leka lite med launch controlen, om bilen skulle vilja starta..
Har ordnat bromsskärms vajjer å handtag ikväll, å meckat dit oljebalja m.m
Postat: ons jun 16, 2010 9:33 pm
av johan johansson
blir det båda dagarna på kjula?. måste kolla när du spräcker 8an med en 745a. grymt coolt iaf
Postat: ons jun 16, 2010 9:59 pm
av RoGGaH
Hör av dig i morgon micke så ska vi nog få stil på kamsyncen
Postat: tor jun 17, 2010 5:05 am
av Kökarmicke
Det blir båda dagarna på kjula jo!
Jag ringer dig roggah! jag har signal iaf, det ser jag på dendär spalten där nere på trig2, men bara när jag har den innställd på none

Postat: tor jun 17, 2010 9:25 am
av torpis
Kökarmicke skrev:Det blir båda dagarna på kjula jo!
Jag ringer dig roggah! jag har signal iaf, det ser jag på dendär spalten där nere på trig2, men bara när jag har den innställd på none

Ring leverantören av sprutet och fråga... alternativt googla på sprutets namn och cam sync.
i mitt sprut (nira) så kan man välja på eller av, är den av så byter sprutet takt varannat startförsök. väljer man på så får man plippa in var på motorvarvet som triggern är hög/låg.
Postat: tor jun 17, 2010 12:12 pm
av RoGGaH
Det är jag som är leverantören

Postat: tor jun 17, 2010 10:10 pm
av Kökarmicke
Bilen lastad inför kjula, Bara att åka via garaget igen imorrn efter resten av grejjerna man glömde

Känns konstigt att dra iväg som ensam bil, vanligtvis e jag den som e sist ur garaget

Postat: fre jun 18, 2010 5:35 am
av turon09 (AnTe)
vad fint

jag har elverket och kompressorn med mig... men säger du till att vi kommer senare??
Postat: fre jun 18, 2010 6:08 am
av Henrik Braun
Hoppas ni får åka mycket och att bilen går som satan!!!
Är banan schysst så ska 8:an sitta som en keps!
Postat: fre jun 18, 2010 8:04 am
av torpis
Henrik Braun skrev:Är banan schysst så ska 8:an sitta som en keps!
eller om banan är lite dålig, gasa på sista biten och sätt åttan i kepsen ändå
