Vad händer i Marmanders garage?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 140617

Inlägg av marmander »

Tack killar, det är kul att höra :)

Hoppas det blir lite tid över till att fixa det sista i verkstaden, det börjar bli kallare ute så det skulle vara skönt med lite mer plats för inomhusjobben.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej!

Då var det dags för en liten uppdatering på verkstadsutbygget.
Tyvärr har bilderna blivit mörka och fula, det är väldigt mycket ljusare i verkligheten. Det sitter totalt 21st dubbla 36W lysrör på drygt 80m2 yta (inte på de första bilderna dock).

Spacklat, målat och flyttat svarv och fräs. Längst ner på väggen skall det sitta halva klinkersplattor, jag har inte slarvat med målningen alltså..
Bild

Kantpressen hämtad och placerad =)
Man måste väl kunna lägga undan och bygla ljusridån och grindarna tills den dagen man får en anställd, eller? De tar så stor plats i min lilla verkstad =(
Bild

Fräsen har fått sin nya plats med lite hyllor, 3-fas och tryckluft.
Bild

Svetsen har uppgraderats med vattenkylning (hopplöst att köra spray- eller pulsbåge utan vattenkylning), ny vagn och en liten portabel kompis ovanpå, för det är ju gött att ha en svets till varje tråddiameter :wink:
Bild

Svarven har fått lite uppgraderingar, varvtalsstyrning och digital mätutrustning. Easson ES-14.
Bild
Bild

Använder original manöverbrytare för att styra start, stopp, back och hastighet 1-2. Grym byggkvalité det var förr!
Nu går den mjukt och fint och utan problem på 16A automatsäkring.
Bild

En gammal ABB frekvensomformare från 1990-talet, kompakt och fungerar bra trots sin ålder.
Bild
Senast redigerad av marmander den tis mar 17, 2015 10:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 150127

Inlägg av Nicklas Eriksson »

här går det framåt :) snyggt och prydligt och mycket bra-att-ha maskiner :) alltid lika trevligt med dina uppdateringar! :)
Nomad50
Lite mer laddtryck

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon,
Håller med alla som gillar dina uppdateringar på verkstan, grävaren, projekten osv. men det är alltför långt mellan uppdateringarna. Nästan så man misströstar. Förstår att små barn, familj tar tid men lyckligtvis så sover dom små liven ganska så tidigt på kvällen så ska vi fortsätta hoppas, eller?

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Hej!

Jag förstår om ni är besvikna på uppdateringarna , men tänkte göra en senast imorgon. Mina små liv sover väl vanligast före 21:00, men då finns det oftast något pappersarbete eller en fru som vill ha ens uppmärksamhet.

Senaste två veckorna har jag köpt en traktor, börjat renovera och bygga om min tippkärra, kört i skogen, bytt panna hos grannen, div. VVS-jobb och fixat lite med hönshus mm. Sedan går det många timmar på att konstruera nya vedmaskinen och dess kringutrustning. Skall bygga ett mobilt stockbord snart också.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Då så!

Nu har jag fått upp lite nya bilder.

Tippsläpet som jag köpte i somras har fått lite omsorg, tyvärr hann jag inte färdigt innan det var dags för lite jobb på sjön.

Rev loss plåtar och plankor med timmergripen på grävmaskinen, gick både snabbt och smärtfritt. Kapade sedan bort lite skrot och knackade rent allt med nålhammare. Förstärkte sedan ramen med lite 60x60x5 KKR och därefter sprutmålade jag och började med Hardoxflaket.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Klantade mig vid konstruktionstillfället så det fick bli urtag för hjulen i flaksidorna. Som synes är det tänkt att komplettera med ytterligare två 400-hjul. Tanken är att ha stum boggi för att få det stabilare när jag har kärran efter grävmaskinen och lastar. Förut var jag tvungen att ha ner schaktbladet och lasta väldigt långt bak på kärran för att inte tippa maskinen bakåt. Det skall till div. förstärkningar under flaket, i övrigt kan ni kolla på ritningarna längre bak i tråden hur flaket skall se ut.
Bild

Igår körde jag hem mitt senaste impulsköp, en SAME Saturno 80 med Vreten 53-50 kran och en gammal Gisebo timmerkärra. Skogen har vi drygt 2mil hemifrån och det är drygt att hjula dit med grävarn varje gång man skall köra lite i skogen. Har inte kört traktorkran förut och jag kan väl känna mig lite bortskämd med grävmaskinen och tiltrotatorn, med den kan jag ju flytta hela träd på 30-40cm i dia. med fullt utskjut utan att tippa, likaså ta tag i en stock i änden och lyfta på den på kärran. Känslan i hydrauliken går ju inte riktigt jämföra heller... Får ändra lite på Vretenkranen, måste dra om slangarna och flytta lite shockventiler på ventilpaketet så stickan och bommen sitter på rätt spakar (får väl några skogsförare efter mig nu antar jag ;)).
Bild
Bild
Senast redigerad av marmander den sön mar 21, 2021 3:32 am, redigerad totalt 1 gånger.

MVH/
Simon
Nomad50
Lite mer laddtryck

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 150317

Inlägg av Nomad50 »

Hej Simon, det var en fin uppdatering du gjorde sist och den tackar vi för. Grejen är väl bara den att det är så långt mellan gångerna, men fortsätt gärna som du börjat!

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nu kommer det ett litet livstecken igen!

Jag har snart ritat färdigt min nya vedmaskin, dock återstår vissa detaljer och en mängd arbete med ritningsunderlag, artikelnummer, offerter etc. etc. Känns en aning övermäktigt ibland.
Som vanligt avslöjar jag inte mycket om dessa konstruktioner, mer än att de tar mycket tid ;)
Jag har dock en idé om att kunna visa och sälja kedjedreven som jag skall använda till maskinen, tänkte att det finns en del som vill bygga sin egen kap- och klyv. Mitt kedjedrev har 32 kuggar och är anpassat till 3/8" kedjedelning. Det passar 25mm axel med 8mm kilspår eller 28mm axel om man svarvar upp det. Perfekt om man skall köra direkt på elmotor, eller som jag, en hydraulmotor med lägre varvtal. Sågsvärd (max ca 700mm kaplängd) till drevet kommer jag också kunna sälja senare, men före jag beställer dessa specialsvärd måste jag ha tillverkat och provat ut prototypen till kapenheten.

Mellan varven har jag i stort sett gjort färdigt mitt Hardoxflak till tippkärran. Nu återstår det att köpa och montera ett par hjul till och en riktig hitchögla.
Bild
Bild

CNC-maskinen jag skulle bygga har jag lagt på långtidsprojekthyllan, så balkarna som skulle bli svetsbord från början fick bli det istället för fräsbädd helt enkelt. Väldigt smidigt att kunna spänna fast saker över hela ytan.
Bild

Sedan har jag skaffat ny bruksvagn, Skoda Superb, perfekt barnvagnsräser ;)
Bild

Investerade en del till kantpressen också, en pall med dynor, stansar och adaptrar med excenterlås fick det bli.
Bild

Fixade lite nya dekaler på gokarten i helgen, nu är den ute till försäljning, så om någon är sugen så hör av er! 47hk, keramiska skivbromsar mm.
Bild
Bild
Bild

Har röjt en del i ladugården också, hittade ett gäng slicks i storlekarna; 6.0/21-13, 7.0/22-13 eller 24/57-13, någon som vill köpa för 150kr/st?
Bild

Hoppas det inte blev för mycket försäljningstråd, i så fall får jag rensa bort det...

/Simon
Senast redigerad av marmander den mån aug 03, 2015 8:53 am, redigerad totalt 1 gånger.

MVH/
Simon
loop
Forumsberoende

Re: Vad händer i Marmanders garage? uppdaterat 150708

Inlägg av loop »

har du tre slicks eller flera i samma storlek?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Det var 4st av varje, men ett däck var kass i en av de mindre dimensionerna (kommer inte ihåg vilket, får kolla i så fall).
Vilken dimension är du intresserad av i så fall?

MVH/
Simon
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Detta med slicksdimensioner är lite krångligt. Men det som ligger närmast 185/60-13.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Då är det 6/21-13. Jag återkommer via pm.

MVH/
Simon
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Vad är det som krånglar på kantpressen och vilket styrsystem är det? Kan fråga en på jobbet efter semestern om tips. Vi har en som ser likadan ut fast 5ggr större.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag fick igång kantpressen efter att ha vridit nycklarna rätt och gjort allt i rätt ordning, rent handhavande fel alltså. Det stod inte i manualen hur det skulle göras.

När jag kom hem från jobbet hade det varit ett par åskväder och dessa verkar ha tagit knäcken på hela styrsystemet. Skärmen var svart och alla dioderna på knappsatsen lyste. Provade att starta om ett par gånger och då fick jag upp lite text där det bla. stod "bad ROM checksum". Sedan har jag inte fått upp något på skärmen igen.

Jag har som tur är min verkstad inklusive maskiner mm försäkrat och de täcker skador som detta. Jag var först inne på att bygga om till ett modernare och billigare system som typ detta: http://icontrol.net.au/ eller det dyrare och bättre alternativet: http://www.cncauto.com.au/pressbrake.html

Men jag hade en tekniker här idag som skulle felsöka systemet och se om det gick laga. Han sa att det inte gick byta till något annat än Cybelec/originalprylar utan att bryta CE-märkningen och att göra en ny CE-märkning med nytt system är väl i stort sett omöjligt om jag förstått det rätt?

Är det någon som har koll på hur man går tillväga om man skall behålla eller förnya en CE-märkning av befintlig maskin?
Jag vet ju inte hur långt försäkringsbolaget sträcker sig och originalprylarna är svindyra. Jag tänkte försöka få ner kostnaderna så mycket som möjligt, så kanske försäkringsbolaget är tillmötesgående också.

Hur skall man försäkra sig att åskan inte slår ut sina prylar i tid och o-tid? Trots överspänningsskydd i centralen så pajar prylar lite då och då. Har fått TV, mediaprylar, shuntautomatik, routrar, digitalmätning till fräsen mm. skadat genom åren.

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Vi pratar maskiner, alltså är vi inne på CE märkning enligt maskindirektivet (googla maskindirektivet och läs igenom afs:en om ni har lite att göra).
Väldigt kortfattat: om du ändrar på en CE-märkt maskin faller CE-märkningen då tillverkaren inte kan ta ansvar för dina modifikationer. För att någon annan än du själv ska kunna använda maskinen, anställda, kompisen eller farsan, måste du upprätta en ny CE-märkning enligt konstens alla regler (se parentesen ovan). Detta är innebär i slutändan att du få skrapa bort typskylten på maskinen och ersätta den med din egen. Arbete är en relativ omfattande pappersexercis om man har tillgång till den fullständiga dokumentationen, ritningar, beräkningar, riskanalyser mm som tillverkaren har tagit fram i samband med CE-märkningen. Utan den i realiten omöjligt. Det finns inga kontrollinstanser i arbetet med CE. Du själv som tillverkare av maskinen måste försäkra dig om att din dokumentation uppfyller direktivets formkrav. Enda chansen att få veta om du faktiskt dokumenterat tillräckligt är om Arbetsmiljöverket gör stickprov och kräver att få se dokumentationen (inte troligt) eller att Arbetsmiljöverket besöker dig på grund av någon anmäld arbetsmiljöolycka.

Om jag inte minns fel så hade du tagit bort några ljusridåer mm så CE-märkningen är redan körd. De är säkert möjliga att återställa vid en ev försäljning lättare än byte av styrsystem.

Blir aldrig så kortfattat är man ska försöka förklara det här...
Skriv svar