Lars malå B20 sug dyno (100 liter Hk!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

lars kamaxeln stog på 106 grader på insug (1 grad retard) sen då vi flytta fram den vart den på ca 109 grader.

om man har närmast kolv kontakt vid 10 grader före på avgastakten, räknar på att kolven åker ned 0.85mm på 10 grader före tdc och avgasventilen har där 7mm lyft på -101 grad (4 grader retard) så behövs det 6.15 mellan kolv och ventil i toppen för att det inte ska ta i.

(vi vart lite fundersama hur mycket vi kunde ställa kamaxeln i går)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Vad är det för lobseparation på kammen?
Ovanligt att den fungerar bäst efterställd.
Kan det bero på det långa insuget och att pulsen kommer tillbaka senare?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

har kört 3 pull i dag med lite annat väder och den repiterar bra i vrid och effekt. (efter tredje pullet brukar motorerna ge ett par hk mera av nån anledning?)

den ger +270nm vid 4670rpm i dag och sen stort sätt 272-274nm med en liten pik på 5700rpm sen 227hk vid 6600rpm

nu byter vi till andra 46 halsringar som är uppsvarvade 2mm till 48mm (med ett skär inga radier)

sen ska vi prova trattar liknade längd (ca 20mm) men utan instick.

det är ganska snäll kam och jag har ofta sätt att dessa motorer går bättre då med senare ställd. det är för lite utrymme för att vrida kamaxlarna mer än nån grad i denna motor också så vi skiter i den parametern och jobbar med gasarna.

mvh jens och lars
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Vad är det för lobseparation på kammen?
Ovanligt att den fungerar bäst efterställd.
Kan det bero på det långa insuget och att pulsen kommer tillbaka senare?

Erland
105 grader tror jag det va står i första inlägget (duration GL 73 vid 0.050" 279 in och 269 ut gl 72 ca 14.8 i lyft)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vart nån hk mer med större halsringar men några nm mindre men ingen större skillnad men lite svårare att få till bränsle kurvan nu blir det kortare insug som jag portat med grov yta mm.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

antäckningar....

de långa insugen är ca 140mm och de korta är 75mm långa

de korta trattarna med instick är ca 15mm och de korta utan instick är ca 25mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

med de kortare insuget så tappade vi ca 10nm hela vägen samt 6-8hk peak effekt, endast vid 7200rpm va effekten samma med ca 216hk.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Provade du de kortare insugen med längre trattar?
Du skriver snäll kam? GL 73 är alldeles för vass enligt mina erfarenheter.
Egentligen så kan man köra hur mycket duration som helst men om toppen är för liten för att kunna öka varvet
så funkar det bara med längre insug så att pulsen kommer tillbaka rätt.
Mer duration, längre insug, mindre duration, kortare insug.
I min banbil har jag en 2,3 liters bottendel och 267-14,6 in och 264-14 ut, max effekt 6700-6800.
KL insug portat till toppen, 46-38 ventiler och KG steg 3 rör.
Som effektjämförelse så fick jag i en appendix K B23 med 46-38 ut 229 hästar med en Enem C2 kam,
312 grader vid körspel, 264 grader vid 1,27mm och 13,9mm i lyft med DCO 48:or med 43mm:s halsring.
Bästa pullet med specialslipad 33mm tryckarkam var 238 hästar och 280Nm.

Ett gott råd bara, kör mindre duration och under 15mm i lyft så får du mer effekt och bättre register.
340 till 375mm totallängd på insug med kort insug och längre trattar.

Hade varit kul med en bästa 531 toppen tävling.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Gick den inte fett med F7 rören i botten med de korta insugen?
Prova F11.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:Provade du de kortare insugen med längre trattar?
Du skriver snäll kam? GL 73 är alldeles för vass enligt mina erfarenheter.
Egentligen så kan man köra hur mycket duration som helst men om toppen är för liten för att kunna öka varvet
så funkar det bara med längre insug så att pulsen kommer tillbaka rätt.
Mer duration, längre insug, mindre duration, kortare insug.
I min banbil har jag en 2,3 liters bottendel och 267-14,6 in och 264-14 ut, max effekt 6700-6800.
KL insug portat till toppen, 46-38 ventiler och KG steg 3 rör.
Som effektjämförelse så fick jag i en appendix K B23 med 46-38 ut 229 hästar med en Enem C2 kam,
312 grader vid körspel, 264 grader vid 1,27mm och 13,9mm i lyft med DCO 48:or med 43mm:s halsring.
Bästa pullet med specialslipad 33mm tryckarkam var 238 hästar och 280Nm.

Ett gott råd bara, kör mindre duration och under 15mm i lyft så får du mer effekt och bättre register.
340 till 375mm totallängd på insug med kort insug och längre trattar.

Hade varit kul med en bästa 531 toppen tävling.

Erland
'

hej jo vi prova de längre trattarna och typ halva vridet kom tillbaka men den gick helt enkelt bäst med det långa insuget denna motor kombination.

GL 73 in och gl 72 ut anser jag inte är en jätte vass kam. jag baserar det utalandet på många bromsningar på 2.4L rc motorer och likande.....

lite intresant är dock skilnaden mot den andra liknade motorn som lars dynat här i fjol med 530 topp den gav 8hk mer och hadde registret högre upp trots lite kortare kam. den motorn hade helt annan bestyckning också för att fungera bra :lol:
tur det fins bromsbänkar för allt är inte så enkelt att förstå sig på detta, speciellt då det är förgasare inblandat :thumbright:

F7 fungerade rätt bra även med de korta insugt på denna motor.

den bästa B230 2.4RC i min bänk hade lite mer dur in och mycket mer dur ut och med 16mm lyft (läs per och olle motorn fins tråd här någonstans)
mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Nu blev jag inte klok på om du provade att förställa kammen med det korta insuget.
Eftersom du fick efterställa kammen med det långa insuget var det för långt,
alternativt hade kammen för lite duration för längden och varvtalet.
Kolven drar en undertryckspuls som ska återkomma strax innan ventilen stänger.
Kortar du insuget måste du förställa kammen jämfört med det långa insuget för att
tryckpulsen inte ska komma för sent.
Måste du förställa kammen mer än 4 grader för bäst effekt så stänger insug för sent
alternativt insuget är för kort.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ändrade alldrig nån kam i nått test på denna motor! det va inga utag i kolvarna och ganska planat så vi bedömde det för riskabelt då vi inte hadde nå data på ventilens avstånd till kovarna. kamaxeln stog rak eller en grad retardad för att va exakt.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Inte på 109 grader då som med det långa insuget?
Flyttade du kammen till det korta insuget?


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

som jag sa har kamaxeln stått på 106 grader på alla tester vi har inte tordas ändra det då vi inte vet vad vi har för avstånd mellan ventil och kolv.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lars malå B20 sug dyno (B20 rallycross 2015!)

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:lars kamaxeln stog på 106 grader på insug (1 grad retard) sen då vi flytta fram den vart den på ca 109 grader.

om man har närmast kolv kontakt vid 10 grader före på avgastakten, räknar på att kolven åker ned 0.85mm på 10 grader före tdc och avgasventilen har där 7mm lyft på -101 grad (4 grader retard) så behövs det 6.15 mellan kolv och ventil i toppen för att det inte ska ta i.

(vi vart lite fundersama hur mycket vi kunde ställa kamaxeln i går)

mvh jens

jaha, OK!

Erland
Skriv svar