Sida 30 av 42
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: tis okt 22, 2019 5:04 pm
av Jens Gustavsson
jo det vore det bästa sen en fin trigger skiva skruvad på den.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: tis okt 22, 2019 5:09 pm
av Caddyman
Det största problemet är väl att hitta en fin triggerskiva?
Tycker man ser bara sådana som hoppar från några tior upp till en mm.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: tis okt 22, 2019 7:38 pm
av Jens Gustavsson
skulle vilja ha en CNC körd trigger eller en som man kör fram i fräsen själv med delnings bordet + svarv typ?
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: tis okt 22, 2019 9:49 pm
av jompazx
Jens Gustavsson skrev:skulle vilja ha en CNC körd trigger eller en som man kör fram i fräsen själv med delnings bordet + svarv typ?
Kan man inte svarva ett remhjul fast med extra tjock längst ut vid spåret och sätta den i delningsdocka och borra hål som på b230 svänghjul.
EDIT: Jag glömde tänka på att det måste vara magnetiskt, jag tänkte att man skulle göra i aluminium.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: ons okt 23, 2019 5:19 am
av Jens Gustavsson
jo det skulle nog gå att göra ett i järn men vill inte ha ett litet svänghjul där framme på 9000+rpm.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: ons okt 23, 2019 8:20 am
av Kadett4wd
Gör ett i aluminium, fräs de hål du vill ha i 'navet' för önskad triggerfunktion.
Måla mattsvart.
sätt en reflex innanför remskivan.
köp en optisk givare och läs reflexen genom remskivan.
Jag kör optisk givare i min bromsbänk för motorvarv och det funkar asbra, har inte haft en hicka alls upp till 18000rpm.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: ons okt 23, 2019 9:09 am
av Caddyman
Jag håller på och skissar på ett alu hjul med triggerskiva.
Tanken var en fräst triggerskiva med 36-1 delning.
Ett problem som jag märkt är konstruktionen som B20 motorn har.
En hylsa på veven som sedan remskivan sitter på gör ju att det blir lite mycket glapp överallt.
Så det är svårt att få det att sitta rakt så den inte vobblar.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: ons okt 23, 2019 11:33 am
av Steve
Kan man köra 30-1?
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: ons okt 23, 2019 12:23 pm
av Caddyman
Tjocka fingrar
Ändrat nu.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: ons okt 23, 2019 1:15 pm
av mattias
Det går bra köra 30-1 också. Det är inte vanligt men går ställa in och använda med de flesta eftermarknads-system. Men 36 tänder är mer logiskt, med 10 grader/tand.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: ons okt 23, 2019 2:51 pm
av super7
Kadett4wd skrev:Gör ett i aluminium, fräs de hål du vill ha i 'navet' för önskad triggerfunktion.
Måla mattsvart.
sätt en reflex innanför remskivan.
köp en optisk givare och läs reflexen genom remskivan.
Jag kör optisk givare i min bromsbänk för motorvarv och det funkar asbra, har inte haft en hicka alls upp till 18000rpm.
Det var ju också en lösning
Jag har sett några trigglösningar i alu med magneter fast limmade i borrade hål.
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: tor okt 24, 2019 5:31 pm
av Kadett4wd
Det går nog tyvärr inte köra 60-2 trigger med optisk, men 36-1 bör gå
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: fre okt 25, 2019 11:10 am
av DreRacing@
jag tog bort varannan tand på 36-1 hjulet till 18-1 på min mc før att få det att funka (2" hjul) även gjort det på bilar med hallgivare som strular
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: fre okt 25, 2019 3:44 pm
av Jens Gustavsson
hej har servat upp B18 nu lite nu så den är redo för lite mer gasning.
bytte nedre ramlagret med axial lagren för att minska spelet då det vart lite för stort vid montering sist sen växt lite efter all körning.
tagit och fin justerat ventil spelet.
tagit av triggern i svarven lite så det är ca 1.5mm på båda sidorna.
ca 530 sävar hk i dag på 2 bar och ca 554DIN hk ( ca 985 tryck + varmt inne)
bytte ut BB lamdan i vemset för fösta gången tror jag sen vems instillation då den vart lite fladdrig på högt laddtryck.
mvh jens
Re: Comp ET/A B18:n Del 3: 546hk/8000/2.05bar!
Postat: tor okt 31, 2019 7:01 pm
av Jens Gustavsson
oj nu hände nått med ventilspelet på min comp motor
får undersöka vad som händer i morgon mer ingående.
mvh jens
