Sida 4 av 8

Postat: sön aug 02, 2009 5:09 pm
av knotan
jag förstår hur du menar

Postat: fre sep 11, 2009 3:55 am
av Amstaff
Grymt tack till Eric Wiklund som kom förbi o mätte upp min platta :thumbright:
Precis kommit hem efter 12timmars kopplingsmontering på golvet.

Blev 700kg och fick shimsa 1mm på orginal tryckplatta Supra mk3.
Kör då med "beggad" 6puck.
Precis kört några kilometer och testat lite och fan vad den biter, vågar knappt backa för hela drivlinan skakar så det blir lite övning om jag nu tar mig till fällfors! (hittade ett oljeläckage vid bytet)

Postat: fre sep 11, 2009 7:18 am
av Eric Wiklund
Skriv in någonstanns där du kommer ihåg: 700kg @ -2mm

Postat: ons sep 16, 2009 11:51 am
av Bonje
Bra idè det här tänkte jag när jag läste tråden! Måste göra det här ordentligt nu när moton slås ihop..
Sagt och gjort så svarvade jag en cylinder med enligt måtten på första sidan.

Tryckplattan är en Sachs -618 (228mm till BMW, Volvo mf.)

Obelastad mätte jag 6,5mm
Fullt tryck 1080kg (108 Bar) mättes vid 9,05mm och erhålls ända till 10,25mm då trycket börjar sjunka igen.
Svänghjulet har en avsats på -0,45mm där tryckplattan är skruvad.

Nu till problemet... Lamellen är en Sachs organisk sportlamell med fjädrat centrum. Art nr: 1862168132
Med sinter lamell är det ju bara att mäta tjockleken på puckarna, men hur ska jag göra nu?
:confused:

Postat: ons sep 16, 2009 1:54 pm
av Bonje
Jag löste problemet.. Provade helt enkelt att montera tryckplattan på svänghjulet med lamellen på plats. Fjäderplåtarna mellan lamellytorna plattades ihop helt. Då var det enkelt att mäta med ett bladmått.
Totaltjockleken blev 8,9mm på lamellen. :thumbright:

Jag antar att när ni experter chimsar tryckplattorna så lägger ni er någonstans mellan där maxtrycket uppnås och där det sjunker igen.
Chimsar man till exakt där maxtrycket uppnås, då kommer man väl tappa tryck så fort lammen börjar slitas.

I mitt fall behövde jag inte chimsa någonting då jag hamnade precis mitt i mellan... jag har 0,6mm att slita på lamellen innan jag kommer tappa tryck.
Slutsatsen av det här.. Nu kan jag lugnt köra och veta att jag utnytjar kopplingen till max! :thumbright:

Postat: lör jan 09, 2010 4:21 pm
av 242 t5
Nån som har grejor och kan kolla över min koppling?
Ring eller Pma 070-2591015

Postat: sön mar 28, 2010 5:23 pm
av Angeland
Är det någon som kan ordna en ritning på ett provtrycknings verktyg?

Postat: tis apr 06, 2010 12:18 pm
av xelerator
hej!

Kör med sach 618 tryckplatta och 6p sinterlamell ( 8 mm tjocklek).
Finns en avsats på cirka 0.45mm på svänghjulet original, dvs där tryckplattan monteras, i förhållande till lamellytan på svänghjulet.

funderar lite på hur mycket man ska svarva ner den kanten för att erhålla maximal tryckkraft från tryckplattan i förhållande till lamellens slitning med tiden..

Använder Bonjes värden som finns i något tidigare inlägg som han mätt upp på sin 618 tryckplatta.


Om hans lamell är 8.9 mm tjock borde det betyda att han har
8.9 - 6.5 = 2.4 mm mellan tryckplatta och ytan där lamellen ligger på svänghjulet.

Men då vi har en avfasning på 0.45 mm där tryckplattan skruvas på svänghjulet, har han ett faktiskt avstånd på
0.45 + 2.4 = 2.85 mm mellan svänghjul och tryckplatta.

Enligt hans tryckmätningar har 618 tryckplattan maximal tryckkraft vid
2.55 -> 3.75 mm (10.25-6.5=3.75 , 9.05-6.5=2.55).

Mao borde han ha
2.85 - 2.55 = 0.3 mm att slita på lamellen innan han förlorar maximal tryckkraft?


I mitt fall som kör med sinterlamell på 8mm tjocklek borde jag ha
8 - 6.5 = 1.5 mm
1.5 + 0.45 = 1.95 mm mellan tryckplatta och svänghjul.

Detta betyder att jag inte uppnår maximal tryckkraft överhuvudtaget?

Om man skulle fasa av kanten på svänghjulet så man har tex 2.25 mm istället för 0.45mm borde man då ha
2.25 + 1.5 = 3.75 mm mellan svänghjulet och tryckplattan.

Och då borde man ha
3.75 - 2.55 = 1.2 mm att slita på lamellen innan man förlorade maximal tryckkraft?


Har jag gjort någon tankevurpa nu kanske :roll: ?

BTW, nu räknar jag på att två tryckplattor ska prestera identiskt vilket de inte gör i verkligheten, men om vi antar det i detta fall :hihi:..

mvh

Postat: tor apr 22, 2010 1:32 pm
av gegge
Jag har två tryckplattor jag gärna skulle vilja få uppmätta. Någon som kan? (mot ersättning)

Postat: tor aug 19, 2010 7:19 pm
av Sleeper_86
mätte en 763:a idag, max tryck(över 900kg hela svepet) 1,9-3,9mm inpressning.

Postat: tor aug 19, 2010 7:38 pm
av Eric Wiklund
var det när du tryckte eller släppte plattan?

Mätningen ska göras så att du trycker ned plattan förbi maxtryck och sen när den peakar upp uppsläppet mäter du

Postat: fre aug 20, 2010 12:00 am
av Sleeper_86
Ok, missade nog det. :? Får ta å mäta den igen i morgon..

Postat: fre okt 08, 2010 8:35 pm
av coupe76
Jag fick hjälp av Holger här på forat att mäta upp en volvo D5 240mm tryckplatta idag. Verktyget i början av tråden bottnade (1000+kg) innan den "släppte/mjuknade". Skoj tryckplatta.

Den är av den här typen. Är det något att satsa på?

http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... lv_new.jsp

Postat: fre okt 08, 2010 8:40 pm
av Dennis Öhman
coupe76 skrev:Jag fick hjälp av Holger här på forat att mäta upp en volvo D5 240mm tryckplatta idag. Verktyget i början av tråden bottnade (1000+kg) innan den "släppte/mjuknade". Skoj tryckplatta.

Den är av den här typen. Är det något att satsa på?

http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... lv_new.jsp
Vilken av d5ornas platta?
130hk eller 163/205hk?

Postat: fre okt 08, 2010 8:49 pm
av coupe76
Vilken av d5ornas platta?
130hk eller 163/205hk
Vet ej, tror den största, de andra heter väl d3 d4 osv nu.