Sida 4 av 10
Postat: lör feb 24, 2007 1:16 pm
av Christian L
någon som har något bra förslag på man ska ha för låda till min bil då? camaro med turbo small block. Skulle det vara ett bra alternativ att montera m5 eller m3 låda? eller ska man satsa på en t56? Vad tror ni?
Mvh Christian
Postat: lör feb 24, 2007 1:22 pm
av Driddler
Christian L skrev:någon som har något bra förslag på man ska ha för låda till min bil då? camaro med turbo small block. Skulle det vara ett bra alternativ att montera m5 eller m3 låda? eller ska man satsa på en t56? Vad tror ni?
Mvh Christian
jag vet inte vad du änvänder bilen till. Men är det en gatbil med gatdäck skulle jag tro att de flesta låder håller ganska bra.
Däcken blir den svaga länken. Men sätter man på mjukare däck får man nog börja se sej om efter något starkare än t.e.x Munice.
Har du några bilder på bil och motor?
Postat: lör feb 24, 2007 5:01 pm
av Christian L
Blir ju i första hand gatbil men nog ska den ju provas med klisterdäck i framtiden. Men en Munice är den så stadig om man ska ha 5-600+hk? Har en T5 worldclass i bilen nu.
Bakaxeln ska såklart också bytas men där finns det ju inte lika mycket att välja på, ford9" känns ganska givet.
Bilen är en iroc -88. Bilder finns väll, kanske skulle styra upp en tråd...
Postat: lör feb 24, 2007 5:27 pm
av Driddler
Christian L skrev:Blir ju i första hand gatbil men nog ska den ju provas med klisterdäck i framtiden. Men en Munice är den så stadig om man ska ha 5-600+hk?
Nä inte med 600hk+ ,turbo och klistrade slicks.
Är turbon monterad?
Postat: lör feb 24, 2007 5:45 pm
av Christian L
japp den är mont, men grenrören är inte helt färdiga.
T56 lådorna verkar ju tåla nästan vad som hällst men dom kostar ju en bra slant innan man har monterat dom med koppling och allt, skulle gärna hittat något billigare alternativ men vet inte vad som är lönt att montera. Man byter ju inte gärna mellan flera olika bara för att det är kul

Postat: lör feb 24, 2007 5:53 pm
av Driddler
Christian L skrev:japp den är mont, men grenrören är inte helt färdiga.
T56 lådorna verkar ju tåla nästan vad som hällst men dom kostar ju en bra slant innan man har monterat dom med koppling och allt, skulle gärna hittat något billigare alternativ men vet inte vad som är lönt att montera. Man byter ju inte gärna mellan flera olika bara för att det är kul

Hadde du några bilder? är lite nyfiken då jag själv bygger på v8

Postat: lör feb 24, 2007 9:19 pm
av r.friborg
boosted_142 skrev:lådorna som sitter i camaros/corvette c5 och c6 (t56) har jag hört att dom klarar en bra bit över 900nm i vrid iaf med ny koppling och det...
supra mkIII lådorna tål också en hel del stryk vad jag hört.
Det finns ju lite olika modeler av t56 lådan.
Jag har snakat lite med en del amerikanska vänner å 1000 nm plus skall inte vara några problem med lite små modifikationer, bla så är ju t56 lådan som sitter i vipern kraftigare med 30 splinsad ingående axel.
Och dom tidiga lådorna har skift gafflar i alu ( kommer inte ihåg någon exakt årsmodel när dom kom med stål gafflar).
Jag har köpt en låda från en 02 firebird ( stål skift gafflar) jag räknar med att den lådan ska räka till turbomatad småblockare med slicks på strippen.
Av GM så är t56 lådorna med 26 splinsad ingående axel och stål skift gafflar ratade till ca 600 nm i 24 timmar ( lite halv lösa siffror, kommer inte ihåg källan)
Mvh R
Postat: sön mar 18, 2007 8:50 pm
av T Fahlgren
Är det någon som har erfarenhet/vet om hur mycket vrid en getrag 262, 265 tål?
Postat: mån mar 19, 2007 12:44 pm
av j0jje
T_Fahlgren skrev:Är det någon som har erfarenhet/vet om hur mycket vrid en getrag 262, 265 tål?
Kilander har väl kört med 265a låda och han har ju bromsat 875hk 1200 nånting newton och har bara kört sönder en låda enligt bilsport och street extreme tror jag han hade reportage, så en hel del och överkomligt pris är det ju på de också!

Postat: ons mar 28, 2007 4:11 pm
av Sleeper_86
flikar in att BMW 525TD har samma låda som M3 e36 förutom lägre utväxling på ettan. Klart billigare alternativ än M3:ans låda..
Postat: ons mar 28, 2007 4:25 pm
av freiman
Sleeper_86 skrev:flikar in att BMW 525TD har samma låda som M3 e36 förutom lägre utväxling på ettan. Klart billigare alternativ än M3:ans låda..
gäller väll slutet av 92 och framåt tror jag.. tidiga 92:or har inte denna har jag läst någonstans
Postat: tis maj 22, 2007 1:39 pm
av Finnsebbe
Vi var och köra lite dragrace på veckoslutet. Motorn är en B21ET med 405 topp och K-kam. Hemmabyggt grenrör och HX40, Scania IC och Megasquirt. Motorn är mappad till 1.9bar ladd. Kopplingen är en tvåskivig Tilton, med riktiga sinterlameller, specifiserad för 1100+Nm vrid. Ringarna är M/T ET Street 10.5*26". Växellådan är en Volvo M400, med koniska rullager på sidoaxeln och 3.14:1 på utväxling på ettan.
Banan var Kiikala flygfält, halvvägs mellan Åbo och Helsingfors. Under dagen körde ett flertal bilar med slicks, så det var en del gummi på banan. Även vädret var varmt.
Första starten var en försiktig gasning med fullgas endast på ettan och tvåan. 60 fot på 1.92 s. Andra burnouten med launchcontrol, 1.7 bar ladd, 4500 rpm och sidsteppad koppling resulterade i att växellådshuset sprack. Sprickan går tvärs över bakändan av huset och sträcker sig nästan till kopplingskåpan.
Postat: tis maj 22, 2007 1:50 pm
av mattias
Man kan bespara lådorna från moment-topparna med lite snällare koppling, den så kallade "Black Magic"-lamellen verkar fin men sliter hårdare på svänghjul och tryckplatta.
A-833
Postat: ons jun 20, 2007 3:25 pm
av MantaTIC
Kan upplysa om att A-833 lådan fungerar fint att växla med vid höga varvtal om man gör en sk "crash box" modifiering. Dvs man tar bort synkarna och fräser av varannan tand i växel hylsorna och motsvarande på kuggen. Kör en sådan låda på min opel med 230mm koppling och växlar vid 8000rpm.
Postat: ons jun 20, 2007 4:56 pm
av Jens Gustavsson
Finnsebbe skrev:Vi var och köra lite dragrace på veckoslutet. Motorn är en B21ET med 405 topp och K-kam. Hemmabyggt grenrör och HX40, Scania IC och Megasquirt. Motorn är mappad till 1.9bar ladd. Kopplingen är en tvåskivig Tilton, med riktiga sinterlameller, specifiserad för 1100+Nm vrid. Ringarna är M/T ET Street 10.5*26". Växellådan är en Volvo M400, med koniska rullager på sidoaxeln och 3.14:1 på utväxling på ettan.
Banan var Kiikala flygfält, halvvägs mellan Åbo och Helsingfors. Under dagen körde ett flertal bilar med slicks, så det var en del gummi på banan. Även vädret var varmt.
Första starten var en försiktig gasning med fullgas endast på ettan och tvåan. 60 fot på 1.92 s. Andra burnouten med launchcontrol, 1.7 bar ladd, 4500 rpm och sidsteppad koppling resulterade i att växellådshuset sprack. Sprickan går tvärs över bakändan av huset och sträcker sig nästan till kopplingskåpan.
sånna koppligar är inte att rekomendera i dragrace

en M45 tål säkert 1.55 i 60 fot med rätt kopplig en M400 säkert 1.40 om allt lirar i övrigt.