Sida 4 av 39
Postat: tis nov 28, 2006 9:19 pm
av Tommy Luhr
larsat, sista bilden?
Menar du btr?
nu har jag kommit ett par steg längre en färdig dumpventil.
Faen det blev många timmar i svarven med denna.
Så var det inte tänkt..
men men.
Hoppas på att få göra klart den imorgon..
Har några hks fjädrar som kan bistå.
Undrar om dom är för starka?
Ventilen eller inloppet in är 55mm

Postat: tis nov 28, 2006 9:38 pm
av Henke
Snyggt!
Sitter och löder på "expansion cardet" till ditt MS nu så nu är det snart klart

(om det nu funkar som jag tänkt...

)
Postat: tis nov 28, 2006 9:50 pm
av Tommy Luhr
Henke skrev:Snyggt!
Sitter och löder på "expansion cardet" till ditt MS nu så nu är det snart klart

(om det nu funkar som jag tänkt...

)
jasåminsan

det låter trevligt det..
litar på dig jag:) kommer nog fungera fin fint..
Postat: tis nov 28, 2006 11:21 pm
av larsat
jo alltså på sista bilden sticker ett rör ut för justering av vakum/ladd och då är den typ lackad? men hur sitter den fast i orginalbiten och hur har du tätat?
Postat: tis nov 28, 2006 11:40 pm
av Tommy Luhr
larsat:
Den sitter pressad i nya gaveln. sen så lödde jag runt den för att få den tät..
Inte kört så mycket med den. typ upp ur garaget men det verkar fungera:)
Postat: tis nov 28, 2006 11:47 pm
av S.Strömbäck
Dumpen blev ju skitfin! coolt
jag har också börjat med en, hur lång slaglängd är det hos kolven ungefär?
Postat: ons nov 29, 2006 8:21 am
av Kadett4wd
Fila bort matrialet i dumpen mellan varannat hål.. typ.
då får du större utsläppsarea,, ingen vits med 55in i den om arean ut är mindre.
Mvh
Postat: ons nov 29, 2006 7:16 pm
av Tommy Luhr
tjena!
ja slaget på kolven är 45mm ungefär. men det är ju rätt onödigt då den verkligen inte behöver gå så långt.
ja arean på "små" hålen motsvarar ett hål på 45mm
Så det är ovekill medd ett 55inlopp..
Men det tänkte jag inte på när jag gjorde den.
Vill man kan man ju trimma den ganska enkelt hehe.
Annars blev den riktigt trevligt:)
Postat: tor nov 30, 2006 9:51 pm
av Tommy Luhr
japp dags för uppdatering..
Har gjort klart grenrör och adapter, fick svetsa ihop adaptern och grenröret.
Det spelar ju ingen roll tänkte jag hehe..
Slängt dit en oljeretur i framkant på tråget, blev nog förbannat bra:)
Kanske att fallet på oljereturn är lite i minsta laget men ett kullagrat aggregat använder inte så mycket olja..
gjort downpipen svetat i en mutter till lambda.
Kopplat ihop allting på turbosidan, vatten, olja ja allt.
Dags för provstart med turbo på

Funderade lite på vad som kunde gå snett..
Hmmm.. Antingen så läcker det som fan i varenda skarv för det ser ju ut som fan överallt, eller så visar det sig att turbon är skrot och jag ödelägger garaget på mindre än man hinner blinka.
Har nämligen bytt lagerdel till en beg eftersom jag skrotade den andra på övervarv.
Men starten gick fin fin och inget läckte och turbon rök inte och läckte heller ingen olja ut i något hus.
Än så länge ser det mycket bra ut... hehe

Postat: fre dec 01, 2006 10:05 pm
av Tommy Luhr
Tjena!
Idag har jag provkört den
återkommer senare med information och bilder:)
No budget 74016v turbo konvertering
Postat: fre dec 01, 2006 10:11 pm
av zajja
Kul att det funkade för dig! roligt projekt.
Ska bli spännande och se mästerverket;)
Postat: fre dec 01, 2006 11:29 pm
av Tommy Luhr
Japp nu kommer det lite mer info..
Satte ihop den med tryckrör och allt mest för att testa dumpens funktion.
Bytte lite fjädrar i den och den fungerar mycket fint..
Kan säga att det hörs knappt när den öppnar hehe..
sen så tänkte jag och några kompisar att det är ju inte så svårt att skarva luftmassemätarens kablar och göra en provisorisk fastsättning på turbo sidan..
det gjorde vi, staratde den, gick uselt för dumpen står öppen på tomgång samt att tomgångsventilen tar luften rakt ut i luften..
Med enbart downpipen så luftade vi den några varv runt kvarteret:)
Men stor förvånging så pallade std system med en del effekt ändå..
Den laddade 0,5bar som den var men kopplingen som var dålig innan slirar nu direkt..
Lite synd men det är nog lätt hänt:)
Skall försöka få i m90lådan så snabbt det går och koppla in ms sprutet när det kommer..
Gött att få tillbaka bilen igen så man kan dura omkring i nått..
Skall bygga klart avgassystemet och göra lite finjusteringar imorgon.. skall bli trevligt..
här kommer det några bilder

Postat: lör dec 02, 2006 1:48 pm
av larsat
synd att du inte kunde maxa den med bra koppling, se vad grejjorna pallar.. men du ska byta låda innan du byter sprut?
Postat: sön dec 03, 2006 11:12 am
av fredda
klart manligt bygge

Postat: sön dec 03, 2006 12:58 pm
av Tommy Luhr
tackar:)
Ja jag får se när jag får alla grejer till lådan..
kan hända att sprutet hamnar i före lådan...
Är såååå bakfulll........
