Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo
Tackar för svaren Larsat!larsat skrev:du kan ju sätta lambdan innan rören går ihop då kommer den ändå en decimeter från turbon, det ska funka, avgastempgivare ska du väll ändå inte ha i downpipen? och du kan dra ett rör mellan turbo & filter så det hamnar där det får plats?
Det räcker alltså sätta lambdan 10 centimeter från turbon?
Nej jag ska inte mäta avgastempen på downpipen. Jag kanske skrev lite underligt. Men rören in i turbon går separerade hela vägen.Därav min undran hur jag ska mäta bägge motorsidorna?
Jo jag förstår vad du menar med att böja av ut till filteret,problemet är att jag inte ens får in en böj som det sitter nu. I värsta fall får jag backa hela turbon ,ta ur rambenet och måttbeställa en ny kylare. Ja så trångt är det.Men det är precis hela tiden. Det är ett helvete att få ner så mycket 3" rör på så liten yta

Men skiten ska dit. Man borde inte vara förvånad vid det här laget.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
enligt rogga h på motornord ska BB lamdan sitta minst en meter från turbon.(den kan bara bli för varm)
avgastempen skall sitta så nära toppen som möjligt!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
Drog ihop primärören in i turbon idag. Det finns fler än ett ställe där det är endast 20mm tillgodo, trångt med andra ord.
Jag fick grada rören på ett par ställen för att få det att passa.Men inte så mycket att diametern ändrades nämnvärt. Böjarna är så pass dyra att jag tyckte det var överkurs att skära ner böjar för några grader.
Känns riktigt bra att fått ihop dessa.
Men vilket jävla krypande när man håller på själv, ja ni vet
Flyttade även tillbaka hela turbon ungefär 10cm för att kunna få dit rör till luftfiltret. Tidigare låg det mitt för stödämparfästet. Men nu kan jag ta ur ramen senare framför infästningen. Ny kylare blir det troligtvis också.

Jag fick grada rören på ett par ställen för att få det att passa.Men inte så mycket att diametern ändrades nämnvärt. Böjarna är så pass dyra att jag tyckte det var överkurs att skära ner böjar för några grader.
Känns riktigt bra att fått ihop dessa.
Men vilket jävla krypande när man håller på själv, ja ni vet

Flyttade även tillbaka hela turbon ungefär 10cm för att kunna få dit rör till luftfiltret. Tidigare låg det mitt för stödämparfästet. Men nu kan jag ta ur ramen senare framför infästningen. Ny kylare blir det troligtvis också.

Ja, då har jag seriösa problem. Antingen blir det dubbla tempmätare. Om det funkar. Annars vet inte jag hur jag ska lösa det?Jens Gustavsson skrev:enligt rogga h på motornord ska BB lamdan sitta minst en meter från turbon.(den kan bara bli för varm)
Och lambdan får väl mäta ena röret. Det borde bli detsamma.
Passar på att fråga igen. Ska det vara packning på avgas ut,eller tätar det ändå?
Kan detta verkligen stämma?Jens Gustavsson skrev:enligt rogga h på motornord ska BB lamdan sitta minst en meter från turbon.(den kan bara bli för varm)
På standardbilar brukar lambdan sitta direkt efter turbon, de går dessutom med högre avgastempar (iof. för det mesta kortare tider).
Då är det ju visserligen mest för att snabbt få upp tempen för avgasreningen, men lambdorna brukar ju hålla länge.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Driddler skrev:Kanon! Då ska jag försöka få tag i någon som kan sätta upp den och få exakt indelning. Kan kanske vara bra att tuscha av den lite i svarven samtidigt då den är lite rå.Jens Gustavsson skrev:storleken har ingen betydelse egentligen, men ju mindre dim ju nogrannare måste maskinbearbetningen va för att tändpunkterna ska bli inom godtagbar avvikelse mellan cylindrarna.
nån som har en fin bultdelningsapparat ska nog kunna hjälpa dig.
Hadde tänkt använda insex m6, eller att jag låter någon svarva stift med m6 och lite större skalle.
Jag antar att ni tänkt er stiften på den inre delen mot dampern?
Har tillgång till fin 4 axis i ncmaskin..

Tackar så mycket, men både fäste och triggerhjul är under konstruktion.B20TicPower skrev:Driddler skrev: Kanon! Då ska jag försöka få tag i någon som kan sätta upp den och få exakt indelning. Kan kanske vara bra att tuscha av den lite i svarven samtidigt då den är lite rå.
Hadde tänkt använda insex m6, eller att jag låter någon svarva stift med m6 och lite större skalle.
Jag antar att ni tänkt er stiften på den inre delen mot dampern?
Har tillgång till fin 4 axis i ncmaskin..Bara lägga beställning..
hihi
Kolla ett par inlägg tidigare

Ikväll drog jag ihop en variant på wastegaterör. Rören möter flödet men är lite svårt att se på bilderna.
Mycket kapa slipa och passa in.
Är det ok ej sätta en 90 böj innan wastegaten. Borde väl inte vara några problem med tanke på hur Wastegaten är uppbyggd.
Har även löst problemet med avgastempgivaren. Det blir svetsmuffar på varje rör på headers. Så förmodligen blir det två givare som kan flyttas.
Även lambdaplacering är löst efter att pratat med Emil.

Mycket kapa slipa och passa in.
Är det ok ej sätta en 90 böj innan wastegaten. Borde väl inte vara några problem med tanke på hur Wastegaten är uppbyggd.
Har även löst problemet med avgastempgivaren. Det blir svetsmuffar på varje rör på headers. Så förmodligen blir det två givare som kan flyttas.
Även lambdaplacering är löst efter att pratat med Emil.

- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Tack, det var snällt sagtB20TicPower skrev:Ser lika proffsigt ut som allt annat..

Senast redigerad av Driddler den mån feb 19, 2007 11:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Kontakt:
Driddler skrev:Tack, det var snällt sagtB20TicPower skrev:Ser lika proffsigt ut som allt annat..Det är efter en såna kommentarer det känns lite lättare att krypa ner i garaget
Jämför man me mina kattsketna rör ut ur mitt felbyggda
gremrör så är dedär ju en helt annan klass..

Som tur var har man inte själv konstruerat mitt grenrör
utan de e lätt ombyggt..

man kör med vattenrör snekapat i kallsåg för att få krökar
lite provisoriskt..

Men de går dock fort och funkar säkert med..

Föressten har du koll på vilka kablar som är till vad på en lambda..?
om det är antingen e 2 elller tre vita.. Had dom vita då samma funktion..?
Vad har en svarta för funktion..? E de minus eller ström matning..? Noll koll.. :oops