Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du kan ju sätta lambdan innan rören går ihop då kommer den ändå en decimeter från turbon, det ska funka, avgastempgivare ska du väll ändå inte ha i downpipen? och du kan dra ett rör mellan turbo & filter så det hamnar där det får plats?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

larsat skrev:du kan ju sätta lambdan innan rören går ihop då kommer den ändå en decimeter från turbon, det ska funka, avgastempgivare ska du väll ändå inte ha i downpipen? och du kan dra ett rör mellan turbo & filter så det hamnar där det får plats?
Tackar för svaren Larsat!

Det räcker alltså sätta lambdan 10 centimeter från turbon?

Nej jag ska inte mäta avgastempen på downpipen. Jag kanske skrev lite underligt. Men rören in i turbon går separerade hela vägen.Därav min undran hur jag ska mäta bägge motorsidorna?

Jo jag förstår vad du menar med att böja av ut till filteret,problemet är att jag inte ens får in en böj som det sitter nu. I värsta fall får jag backa hela turbon ,ta ur rambenet och måttbeställa en ny kylare. Ja så trångt är det.Men det är precis hela tiden. Det är ett helvete att få ner så mycket 3" rör på så liten yta :?
Men skiten ska dit. Man borde inte vara förvånad vid det här laget.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

enligt rogga h på motornord ska BB lamdan sitta minst en meter från turbon.(den kan bara bli för varm)

avgastempen skall sitta så nära toppen som möjligt!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

enligt innovative ska inte deras boschsensor sitta inom 152,4 mm från turbon men dom rekommenderar samtidigt att den sitter längre bort..
det borde funka bra att ha den i något av rören efter delningen
får bli att köra med tratt istället för filter då :)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag tror roggah pratade om att gashastigheten kunde bli för hög!?
anders n sa iallafall att på rallycrossbilarna var sonden typ glödande
men funkade ändå.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Drog ihop primärören in i turbon idag. Det finns fler än ett ställe där det är endast 20mm tillgodo, trångt med andra ord.
Jag fick grada rören på ett par ställen för att få det att passa.Men inte så mycket att diametern ändrades nämnvärt. Böjarna är så pass dyra att jag tyckte det var överkurs att skära ner böjar för några grader.

Känns riktigt bra att fått ihop dessa.
Men vilket jävla krypande när man håller på själv, ja ni vet :wink:


Flyttade även tillbaka hela turbon ungefär 10cm för att kunna få dit rör till luftfiltret. Tidigare låg det mitt för stödämparfästet. Men nu kan jag ta ur ramen senare framför infästningen. Ny kylare blir det troligtvis också.



Bild
Bild
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:enligt rogga h på motornord ska BB lamdan sitta minst en meter från turbon.(den kan bara bli för varm)

avgastempen skall sitta så nära toppen som möjligt!
Ja, då har jag seriösa problem. Antingen blir det dubbla tempmätare. Om det funkar. Annars vet inte jag hur jag ska lösa det?

Och lambdan får väl mäta ena röret. Det borde bli detsamma.

Passar på att fråga igen. Ska det vara packning på avgas ut,eller tätar det ändå?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jens Gustavsson skrev:enligt rogga h på motornord ska BB lamdan sitta minst en meter från turbon.(den kan bara bli för varm)

avgastempen skall sitta så nära toppen som möjligt!
Kan detta verkligen stämma?
På standardbilar brukar lambdan sitta direkt efter turbon, de går dessutom med högre avgastempar (iof. för det mesta kortare tider).

Då är det ju visserligen mest för att snabbt få upp tempen för avgasreningen, men lambdorna brukar ju hålla länge.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Driddler skrev:
Jens Gustavsson skrev:storleken har ingen betydelse egentligen, men ju mindre dim ju nogrannare måste maskinbearbetningen va för att tändpunkterna ska bli inom godtagbar avvikelse mellan cylindrarna.

nån som har en fin bultdelningsapparat ska nog kunna hjälpa dig.
Kanon! Då ska jag försöka få tag i någon som kan sätta upp den och få exakt indelning. Kan kanske vara bra att tuscha av den lite i svarven samtidigt då den är lite rå.

Hadde tänkt använda insex m6, eller att jag låter någon svarva stift med m6 och lite större skalle.

Jag antar att ni tänkt er stiften på den inre delen mot dampern?


Har tillgång till fin 4 axis i ncmaskin.. ;) Bara lägga beställning.. ;) hihi
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

avgastempgivaren ska sitta 3-5 cm från topplocket :!:
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

B20TicPower skrev:
Driddler skrev: Kanon! Då ska jag försöka få tag i någon som kan sätta upp den och få exakt indelning. Kan kanske vara bra att tuscha av den lite i svarven samtidigt då den är lite rå.

Hadde tänkt använda insex m6, eller att jag låter någon svarva stift med m6 och lite större skalle.

Jag antar att ni tänkt er stiften på den inre delen mot dampern?


Har tillgång till fin 4 axis i ncmaskin.. ;) Bara lägga beställning.. ;) hihi
Tackar så mycket, men både fäste och triggerhjul är under konstruktion.

Kolla ett par inlägg tidigare :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ikväll drog jag ihop en variant på wastegaterör. Rören möter flödet men är lite svårt att se på bilderna.

Mycket kapa slipa och passa in.


Är det ok ej sätta en 90 böj innan wastegaten. Borde väl inte vara några problem med tanke på hur Wastegaten är uppbyggd.

Har även löst problemet med avgastempgivaren. Det blir svetsmuffar på varje rör på headers. Så förmodligen blir det två givare som kan flyttas.
Även lambdaplacering är löst efter att pratat med Emil.


Bild
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Ser lika proffsigt ut som allt annat.. :)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

B20TicPower skrev:Ser lika proffsigt ut som allt annat.. :)
Tack, det var snällt sagt :) Det är efter såna kommentarer det känns lite lättare att krypa ner i garaget :wink:
Senast redigerad av Driddler den mån feb 19, 2007 11:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Driddler skrev:
B20TicPower skrev:Ser lika proffsigt ut som allt annat.. :)
Tack, det var snällt sagt :) Det är efter en såna kommentarer det känns lite lättare att krypa ner i garaget :wink:


Jämför man me mina kattsketna rör ut ur mitt felbyggda
gremrör så är dedär ju en helt annan klass.. :)

Som tur var har man inte själv konstruerat mitt grenrör
utan de e lätt ombyggt.. :) Kan inte bli så mkt bättre om
man kör med vattenrör snekapat i kallsåg för att få krökar
lite provisoriskt.. :)

Men de går dock fort och funkar säkert med.. :P

Föressten har du koll på vilka kablar som är till vad på en lambda..?
om det är antingen e 2 elller tre vita.. Had dom vita då samma funktion..?
Vad har en svarta för funktion..? E de minus eller ström matning..? Noll koll.. :oops
Skriv svar