kollektor bygge

Diskussioner för erfaret folk
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

mattias skrev:Patrik: Mycket snyggt byggt, och funktion i första rummet. :thumbright:

Jag minns att jag surfade in på Peters sida för många år sedan, det skulle vara kul att ta en titt på grenrören idag - finns det något galleri kvar på nätet?
Jag har de flesta bilderna från peters sida sparade, för jag tyckte det var synd att dom skulle råka försvinna.
Kan slänga upp dom sen när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21732
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:TAck Fredde :)

jag pratade om förut om hur brant vinkel man kan ha in i en kollektor.
det här förklarar bättre.

Bild

som vita strecken syftar är inte bra.
utan man vill 'träffa hålet' i flänsen mera som de oranga.


jag tycker den inte är bra alls den är aldelens för brant.

vet inte om jag kan säga en vinkel men jag förespråkar colektorn på en sexa sätts som tex conny har på MB och att man använder T6 fläns då blir det mycket mindre vinkel.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

mattias skrev:Patrik: Mycket snyggt byggt, och funktion i första rummet. :thumbright:

Jag minns att jag surfade in på Peters sida för många år sedan, det skulle vara kul att ta en titt på grenrören idag - finns det något galleri kvar på nätet?
i andra datorn här hemma finns hela hemsidan sparad, men den har precis nyinstallerats så de kanske är borta, men tror inte det.
Men om Ajden lägger upp dem så är det troligtsvis snabbare än om
jag ska börja leta.

Jo funktion är i första rum för mig, för ett fungerande rör är även snyggt ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Jens,, jag förklarade i tidigare inlägg att man behöver inte så flack vinkel som man kan tro för att nå den funktion man vill ha.
Man blir ofta förblindad av vad som är optimalt för ögat, men ger förumbar skillnad i verkligheten.

Jag skrev dessutom att man kan välja flackare vinkel om man prioriterar höga varvtal.
Man försakar viktiga grejer med stor volym i kollektorn. man får också lätt att nå okontrollerbara värden av mottryck, som man tycker är oförklariga. men ofta till stor del skapas av onödig turbolens i kollektorn. 'pulståget' kommer krocka och skapa onödigt högt mottryck.
Detta hjälps av med att köra riktigt stora avgashus samt turbiner på egentligen små massflöden för den turbinen.

Jag kommer ihåg en setup som bromsades av Schanke(en cossiemotor)
vi provade olika setuper på grenröret.
med lång flack kollektor så nåddes fullt laddtryck vid ca 5000rpm och full effekt vid 7800rpm
Vi byggde ett annat för med tvärare vinkel på kollektorn, fullt laddtryck nåddes 600rpm tidigare och toppeffekten låg kvar på 7800rpm, endast då 7hk mindre.(ligger inom repeterbarheten i bänken)

vad som var roligt var att mottrycket körde ikapp laddtrycket med första grenröret redan vid 6700rpm
med det andra grenröret var mottryck och ladd lika vid 7200rpm

man kan juh då undra varför den inte gav mera toppeffekt med 2a grenröret, tja det beror helt enkelt på att kompressorn pumpade inte mera luft.
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Har kommer det en del bilder, var 97 st totalt så det blev lite mycket att lägga upp, men det var många kort på samma grenrör.

Kadett4wd, vad för rörbock använde peter när han bockade sina rör? Jag funderar på att skaffa mig en bock så jag kan börja tillverka sugmotor grenrör där det inte behöver vara lika tjockt gods.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

vilka kostverk och då menar jag inte bara svetsarna o bling blinget.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ajden: han hade ingen rörbock, utan det lade han på en annan firma.
men de är givetvis 'mandrel bent' (hur nu det översätts)
det var dock lite trix att få till det.
rören blev ofta väldigt tunnaväggiga i ytterradien.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

här ser ni prototypen på Audiröret:
Bild
samt färdiga röret:
Bild

där ser ni vad många skarvar det är.
när man sedan bygger samma rör igen vet man vilka skarvar man kan annulera, finge jag bygga mitt rör igen skulle det bli väldigt mycket mindre med skarvar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

gasen till tigén han använde var 'formier 10'
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Kadett4wd skrev:gasen till tigén han använde var 'formier 10'
Använde han den som vanlig skyddsgas också? Den brukar man använda som rotgas i vanliga fall.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Väldigt Snygga grenrör :thumbright:
Se och lär ! 8)
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Det är vackert så man blir tårögd!
Kunde man hälften så bra själv så vore man ju nöjd...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Ajden skrev:
Kadett4wd skrev:gasen till tigén han använde var 'formier 10'
Använde han den som vanlig skyddsgas också? Den brukar man använda som rotgas i vanliga fall.
du,, det tror jag.
jag har för mig han hade bara en gasflaska.
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Ni får ta bort bilderna direkt, kommer alldrig våga mig på att svetsa nått grenrör när jag har sett så snygga fina grenrör,

Wow är vackra att se på :) vad körde han för rostfritt ??? var det nått Inconell liknande???

Glömde bort att säga , jag är helnöjdmed mitt grenrör :thumbright:
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

en liten dålig filmsnutt på min laddtrycksmätare i kadetten:
http://www.youtube.com/watch?v=YGPur_YGsXI

Ingen launchcontrol, ingen tändbackning mer än det som blir då det börjar ladda.
Bara fullgas ett par tre sekunder.
Laddet sticker upp längre om jag håller ned gasen längre.
men jag släppte gasen då det for iväg, 0.6bar ser ni i filmen.

Jag har en Garrett GT3582R(kullagrad) bajsturbo enligt många.
Tial avgashus 0.82 singel inlopp.

tänkte visa den här snutten just för att visa hur pass det kan spoola om man koncentrerar sig på att skapa spool.

Vid cruising så är laddet nära som en kompressormotor. det bara är ladd helt plötsligt då man vickar ned högerfoten nån cm.
Skriv svar