Postat: ons sep 05, 2007 4:50 pm
nu vart det mycket att läsa och jag förstod inte hälften av det!
Men om vi säger så här, det ni vill få fram är vilken typ av användningsområde motorn skall användas inom och vilket typ av bränsle det väljs.
så långt är jag ju med.
Det finns ju mänder av tips och råd vad gällande squish ytor och förbränningsrumsutformning.
Men om vi gör ett exempel!
vi har en std 2,3liters underdel med 96mm i borr
en 16vtopp orörd
vassa kammar
separata spjäll
insprutning
vanlig mack soppa
En SUGmotor alltså
Skall man då försöka hålla en ganska så låg profil på kanalen så det blir mycket turbulens ur kanalen?
eller skall man göra stora fina portar som flödar så mycket det orkar med men inte använder sig av turbulensen som uppstår av kanalerna utan bygger på den lilla squish som finns i kanterna på förbränningsutrymmet?
Eller är det hugget som stucket?
skulle kunna tänka mig att en motor som brinner snabbare behöver inte ha så mycket förtändning och därmed göra så man har längre tid på sig att utnyttja squishytorna mer.
En motor med två ventiler och 35graders förtändning som kan tänkas behöva mer squish för att få snurr på gaserna.
Då måste man ju ha igång virvelbildningen tidigare än den motorn som brinner fort med låg tändning.
Alltså måste ju 0,8mm spalt på en 2v motor med taskiga förbränningsutrym bli något lika som tex 1,5mm på en 4v motor?
Eller hur mycket i avstånd tror ni en diff på 20 vevaxelgrader gör?
Hoppas ni förstår vad jag menar[/b]
Men om vi säger så här, det ni vill få fram är vilken typ av användningsområde motorn skall användas inom och vilket typ av bränsle det väljs.
så långt är jag ju med.
Det finns ju mänder av tips och råd vad gällande squish ytor och förbränningsrumsutformning.
Men om vi gör ett exempel!
vi har en std 2,3liters underdel med 96mm i borr
en 16vtopp orörd
vassa kammar
separata spjäll
insprutning
vanlig mack soppa
En SUGmotor alltså
Skall man då försöka hålla en ganska så låg profil på kanalen så det blir mycket turbulens ur kanalen?
eller skall man göra stora fina portar som flödar så mycket det orkar med men inte använder sig av turbulensen som uppstår av kanalerna utan bygger på den lilla squish som finns i kanterna på förbränningsutrymmet?
Eller är det hugget som stucket?
skulle kunna tänka mig att en motor som brinner snabbare behöver inte ha så mycket förtändning och därmed göra så man har längre tid på sig att utnyttja squishytorna mer.
En motor med två ventiler och 35graders förtändning som kan tänkas behöva mer squish för att få snurr på gaserna.
Då måste man ju ha igång virvelbildningen tidigare än den motorn som brinner fort med låg tändning.
Alltså måste ju 0,8mm spalt på en 2v motor med taskiga förbränningsutrym bli något lika som tex 1,5mm på en 4v motor?
Eller hur mycket i avstånd tror ni en diff på 20 vevaxelgrader gör?
Hoppas ni förstår vad jag menar[/b]