bygge av moppe bromsbänk!
Låter som en lysande ideJens Gustavsson skrev:jo triggern är inga problem att bygga frågan är mer vad som ska läsa trigern.super7 skrev:Borde väl gå att trigga varvet på muttrarna som håller fast bromskivan, och sen lite räknande så får man fram motorvarvet
vi har fantiserat lite om ett vems med avgastenp och BB lamda mm, då skulle man också kunna göra en mappsensor tryck våg som emil kan skala om så den visar NM direkt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo det är en enkel och billig lösning med en B20 fördelare som varvar med bänkens axel sen en autometer varvräknareconny skrev:ska kålla om det går att använda brytarna från en bil för att få varvtal

kräver dock 12v matning men det är ju inga problem.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ni ska väl fixa nån 'dataloggning'? Det finns ju många sätt att göra det och då är det enkelt att plotta en bromsning i excel sedan.
Det som behövs är ju vridmoment på bromsbänken, varvtal på bromsbänken och varvtal på moppen.
Varvtal på moppen kan ju ränkas ut från varvtal på bänken, men då måste man ju veta hjuldiameter, drevning och utväxling i växellådan. Det blir enklare att mäta.
Dessutom kan man ju då även mäta 'slir' i koppling mm.
Min tanke var att envända en sådan:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78988
Givare till tändinställningslampa, 49:-

Det som behövs är ju vridmoment på bromsbänken, varvtal på bromsbänken och varvtal på moppen.
Varvtal på moppen kan ju ränkas ut från varvtal på bänken, men då måste man ju veta hjuldiameter, drevning och utväxling i växellådan. Det blir enklare att mäta.
Dessutom kan man ju då även mäta 'slir' i koppling mm.
Min tanke var att envända en sådan:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78988
Givare till tändinställningslampa, 49:-

Annars kan man kanske använda en cykeldator? Det vet jag används när man kollar varvtalet på Rc-heli.Jens Gustavsson skrev:jo det är en enkel och billig lösning med en B20 fördelare som varvar med bänkens axel sen en autometer varvräknareconny skrev:ska kålla om det går att använda brytarna från en bil för att få varvtal![]()
kräver dock 12v matning men det är ju inga problem.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Det stämmer, antar att du även kan omvandla watt till hk, skriver ut endå, w/1000*1,36=hk.conny skrev:jag tog och bromsade mt 5 idag och fick ut att vridet är 1,6 Nm på motorn.
är det ingen som vet av en billig varvräknare som man kan andvända
och vad är formeln för att räkna ut efekten.
kan detta vara rättNm*(rpm*6,28/60)=w
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
claes olsson har en varvräknare som man riktar mot något som snurrar så räknar den varven..
kostar runt 500:-
kostar runt 500:-
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
1.6nm lät lite löjligt, du måste nog trima lite merconny skrev:jag tog och bromsade mt 5 idag och fick ut att vridet är 1,6 Nm på motorn.
är det ingen som vet av en billig varvräknare som man kan andvända
och vad är formeln för att räkna ut efekten.
kan detta vara rättNm*(rpm*6,28/60)=w

teflonmats prata om en tikato universial varvräknare som hadde +- kabel sen en kabel man vira 3 varv runt tändkabeln som sen hade sjustermöjlighet mellan olika många cylindrar mm.
vi pratar med mats sen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Inlägg: 146
- Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:06 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Finns ju väldigt billiga prylar om man bygger med en rulle.... Tex
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/USED-DYN ... 1549QQrdZ1
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/USED-DYN ... 1549QQrdZ1
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
Vad behöver man mer till rullen , givare eller något ?amazing skrev:Finns ju väldigt billiga prylar om man bygger med en rulle.... Tex
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/USED-DYN ... 1549QQrdZ1
visst kopplar man dom där till en lapptop ?
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
Jag har en sån där mojj, har dock inte fått klart rullen än. Fick inte upp ett ämnesrör på 460 mm i min svarvMicke Johansson skrev:Vad behöver man mer till rullen , givare eller något ?amazing skrev:Finns ju väldigt billiga prylar om man bygger med en rulle.... Tex
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/USED-DYN ... 1549QQrdZ1
visst kopplar man dom där till en lapptop ?

- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
- Ort: Umeå / Skärgården