Dags för en uppdatering kanske
Har inte hänt så mycket men jag har byt bakaxel till en Manta gsi axel,
Byggt avgasrör och fixat med extrasprutet m.m
Spridarnas placering
Alla kablar fixade för test körning, skjöt oljestickan när jag vart ute och test första gången så det vart lite oljeligt
Nu återstår bara lite justering av tryckvakterna och krympslang
Blåste topp packningen så jag har börjat att slipa lite på en 2.4 topp som kommer vara lite mer kompsänkt en orginal toppen jag hade nu.
Manta gsi bakaxel som har legat ute ett halvår, var myrbo i högra bromstrumman. Men annars så är bromsgrejorna fräsha så jag smöjde bara upp bromscylindrarna lite som satt fast i ena änden och slipa till trummorna invändigt lite snabbt sen funka det fint
Diffen
Han köra lite innan topp packningen gick och då gick den helt klart bättre än innan. Ladd ungifär 0.2 bar utan extrasoppa spicka inte iallafall.
Så varför packningen gick vet jag ej, var kanske sliten. Jag byte inte och den var nog inte byt på flera år innan jag köpte den
Eller så kanske min laddtrycks mätare inte riktigt stämmer, ska ta och test trycka den och kolla nästa vecka.
Så nu tänkte jag bygga en topp med lätt portade kanaler och kompsänkta förbrännings rum. Sen blir det också en moddning av ventilerna med denna
Och handfrästa ventilsäten.
Vad rekomenderar ni för vinklar på säterna och ventilerna?
45% och 30% på ventilerna och 60%, 45% och 30% på säterna?
Och va tror ni om alla mina t-kopplingar på vakum slangarna, kan det ge tryck fall till ex laddmätaren och tryckvakterna?Man ska kanske sätta nipplar i insuget och ha en slang till varje grej.
Här är ett par volvo b230 ventiler jag test slipade nydligen.
45% och 30% på insug och 45% och 20% på avgas, bara en avgasventil och insugsventil är klar på bilden.
