Sida 4 av 35

Postat: tis nov 06, 2007 9:42 am
av Jens Gustavsson
Lacke skrev:Tack för välkommandet jens järnet vill att jag ska skriva men jag är lite
dålig på dator men jag är en motor dåre jätte roligt forum
mycke matnyttit här

vänl. hälsn lacke
nästan alla motor mäniskor jag känner är dålig på datorer det är inget att skämas för :hihi:

skälv kan jag knappt skicka ett mail eller stava :doh:

skulle va intresant att höra vad du tror om mina portnings expriment på volvo 8v topparna här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0

första sidorna handlar om 530 toppar sen 531 topparna som jag inte blir riktigt klok på, mycket problem med turbulens över 10mm :( tips ideer?

Postat: sön nov 11, 2007 6:21 pm
av Jonas O
Hej

Lägger upp ett par bilder på en topp från Saab 900/9000 årsm 94-98 (kortmotor T5)
Kommer fler bilder i veckan.

Bild


Bild


Bild

Postat: sön nov 11, 2007 11:17 pm
av Kristoffer
Hittade bilder på en topp från en Cosworth V10 Formel 1 från 2005.
Varför är portarna ovala i början? Kan det vara för att ge mer material runt styrningen utan att lägga kanalen ner? Tvärsnittsarean ser ut att vara samma genom hela porten. Kamprofilen på insug är rätt vass, ser nästan ut som om den är osymmetrisk också?

Bild

Bild

Bild

Postat: sön nov 11, 2007 11:53 pm
av Gustav N
Jonas O skrev:Hej

Lägger upp ett par bilder på en topp från Saab 900/9000 årsm 94-98 (kortmotor T5)
Kommer fler bilder i veckan.
Tack Jonas, jobbar på en liten tråd om bla. Saab 16v toppar där de kommer att finnas en del info, kommer upp inom kort.

/Gustav

Postat: mån nov 12, 2007 9:09 am
av M3 JONAS
F1 toppen ser spännande ut. Insugskanalen är ju rätt rak, inte mycket böjar där inte.
Känns rätt extremt när kamnockarna är urfrästa för att spara vikt.

Postat: ons nov 14, 2007 11:31 am
av Kadett4wd
Kolla noga på kamaxelprofilen.

Som jag ser det har de nyttjat ventillyftet för att skapa 'lagom' gashastighet genom hela kolvrörelsen.
Ponera insugskammen på bilden går i högervarv(som det brukar)
då har vi aggressiv öppning på ventilen som sedan planar ut med en ganska mjuk stängningsramp som går över och blir brantare på slutet.

mao,, när kolven är upptill i cylindern orkar den pumpa igång gasmassan, och för att inte släppa tillbaka luften upp i insuget stryper de av lite så hastigheten ökar för att tyngden i luften ska orka skjuta in lite mera.

Postat: ons nov 14, 2007 2:26 pm
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:Kolla noga på kamaxelprofilen.

Som jag ser det har de nyttjat ventillyftet för att skapa 'lagom' gashastighet genom hela kolvrörelsen.
Ponera insugskammen på bilden går i högervarv(som det brukar)
då har vi aggressiv öppning på ventilen som sedan planar ut med en ganska mjuk stängningsramp som går över och blir brantare på slutet.

mao,, när kolven är upptill i cylindern orkar den pumpa igång gasmassan, och för att inte släppa tillbaka luften upp i insuget stryper de av lite så hastigheten ökar för att tyngden i luften ska orka skjuta in lite mera.
jag tror ögat blir lurat lite då det är en vippa imellan kam och ventil det gör att loben ser konstigare ut än vad ventilens rörelser är.

Postat: ons nov 14, 2007 3:24 pm
av Kadett4wd
det tror faktiskt inte jag..

jag har kollat på bilden både tre och fyra ggr innan jag skrev förra inlägget.

Postat: ons nov 14, 2007 4:16 pm
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:det tror faktiskt inte jag..

jag har kollat på bilden både tre och fyra ggr innan jag skrev förra inlägget.

ok inget illa menat, jag menade bara att om du kollar på den lilla vippans krokiga form sen tänker du hur cammen sveper över dens form så blir inte öppnings gemetrin(eller ventilens hastighet) lika om kammen vore helt symetrisk (alltså evakt samma öppnings form som stängnings form) därför kompenseras det med en konstigt utformad profil.

nu är säkert ventilens rörelser inte symetriska vid öppning och stägning på en F1 motor men man kan bli lurad att saker är konstigare än vad de ser ut när man bara ser hur kammen ser ut.

fins andra motorer med liknande system tex små kina fiddy, monky motorer.

jävla ford!! var e ventilfjädrarna???

Postat: ons nov 14, 2007 4:30 pm
av calle Bengtsson
Hehe Kul med sånna här bilder, Jag ska titta extra på ventil Pneumatiken inte ofta man får se sånt på bild trots att det funnit ett tag, tycker att ventilerna ser klumpiga ut! men visst inga nybörjare som har designat dendär motorn

Tackar för alla fina bilder,


MVH calle

Postat: ons nov 14, 2007 6:05 pm
av Lacke
Kristoffer skrev:Hittade bilder på en topp från en Cosworth V10 Formel 1 från 2005.
Varför är portarna ovala i början? Kan det vara för att ge mer material runt styrningen utan att lägga kanalen ner? Tvärsnittsarean ser ut att vara samma genom hela porten. Kamprofilen på insug är rätt vass, ser nästan ut som om den är osymmetrisk också?
Hej jag läste i tidningen Race engine där en motortekniker
berättade att årets v8 motorer likadana som v10 bara 2cyl mindre
att dom har 98 borr och 39,7 i slag och ger mellan 755-765 bhp
vid 19000 rpm 2400cc .Men jag undrar är det inte en Honda

Vänl. Häls Lacke

Postat: tor nov 15, 2007 12:46 pm
av Kristoffer
Lacke skrev: Hej jag läste i tidningen Race engine där en motortekniker
berättade att årets v8 motorer likadana som v10 bara 2cyl mindre
att dom har 98 borr och 39,7 i slag och ger mellan 755-765 bhp
vid 19000 rpm 2400cc .Men jag undrar är det inte en Honda

Vänl. Häls Lacke
Det blir 300cc per cylinder, tydligen det optimala. Har också läst en artikel om det, men kommer inte ihåg varför men där var en anledning till att dem ville ha så stort borr som möjligt. tror 98 var max enligt reglerna?

Jag hittade bilderna här http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 8&start=75
Det är scannat från race-car enigneering, han som posta bilderna skrev att det var från en cosworth iaf.

Många intressanta diskussioner där! :thumbright:

Postat: tor nov 15, 2007 7:32 pm
av M3 JONAS
Mycket borr medför ju möjligheten till stor ventilarea, tror att mycket hänger på det.
Sen är det begränsat till max 8 cylindrar, kanske vore bättre med flera?
Tittar man på gamla GP motorcyklarna, som oxå är extremt högtrimmade maskiner med ca 300hk per liter, så körde Yamaha mfl med 4 cylindrar och Honda med 5. Då blir det mao 200cc resp 250cc per cylinder.

Postat: lör nov 17, 2007 2:19 pm
av Lacke
Kristoffer skrev: Det blir 300cc per cylinder, tydligen det optimala. Har också läst en artikel om det, men kommer inte ihåg varför men där var en anledning till att dem ville ha så stort borr som möjligt. tror 98 var max enligt reglerna?
Jag tror Jag kan svar på det 98borr är det störst man få ha.
slaget 39,7 är beroende på kolvhastighet 39,7x2 är 79,400x19000rpm
är 1508600,000 div med 60sek. är25143,333 flytta komma tre gånger
till vänster är 25,143 meter per sek.Dom kan inte gå över det
för att få kolvarna att hålla.

Vänl.Häls. Lacke

Postat: ons nov 21, 2007 11:09 am
av Bojan
Kan inte någon lägga upp bilder på en isärsågad 2.0i cih-topp? dom bilder som är på en opeltopp här funkar inte :( :?

Vore tacksam, portning står för porten så att säga :wink: :D