Volvo 145 B20b tic (Motorn startad 4/7-2010)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

altså den som satt på motorn jag köpte??
Men om den motorn har kokat någon gång så läker väl inte toppen förens man skruvar lös den å skruvar tebaka...så jag kanske har 2 toppar som läker nu :?.

Jaja går det föresten att kolla om toppen är rak med ett vattenpass är det tillräkligt plant??

Vill ju hälst avända gammla toppen då den nya har rost i förbränningrummen och en hel den sot :( .

Edit: Glömde även fråga, tänkte ta kammen ur gammala motorn, en C-kam då jag skulle tro det sitter en A-kam i nya blocket.

Hut långt kan man varva med en C-kam innan den börjar gå alt för trögt och det blir till att växla??
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

JBHunter skrev:altså den som satt på motorn jag köpte??
Men om den motorn har kokat någon gång så läker väl inte toppen förens man skruvar lös den å skruvar tebaka...så jag kanske har 2 toppar som läker nu :?.

Jaja går det föresten att kolla om toppen är rak med ett vattenpass är det tillräkligt plant??

Vill ju hälst avända gammla toppen då den nya har rost i förbränningrummen och en hel den sot :( .

Edit: Glömde även fråga, tänkte ta kammen ur gammala motorn, en C-kam då jag skulle tro det sitter en A-kam i nya blocket.

Hut långt kan man varva med en C-kam innan den börjar gå alt för trögt och det blir till att växla??

Var försiktig när du ska dra ut lyftarna.. Om de går tungt är de bättre vänta oppåner på blocket och dra ut kammen och sen vända blocket igen och låta lyftarna trilla ut nedåt.. Fick göra så på ett block som hade extremt sliten kam.. Lite rost o sot gör väl inte så mkt..? Går ju putsa dän.. De viktigaste är väl ventilsätena tätar bra mot ventilerna..
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ok tack för tipset men hur långt kan man igentligen varva med en c-kam då??
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

JBHunter skrev:Ok tack för tipset men hur långt kan man igentligen varva med en c-kam då??

Det beror nog mer på inspänningsmåttet på ventilfjädrarna..
Orginal får man schimsa runt 1.5mm för rätt inspänningsmått
med orgfjädrar.. Det måste man mäta fram och kan vara olika
från topp till topp.. Sen beror de kanske lite på hur bra toppen
är portad och vad du har för förgasare och om bränslet räcker till..
Tändningen spelar oxå in..

På 1an o 2an brukar de va lätt varva ur över 6000 varv men på
högre växlar 3an 4ran så kan man få problem varva ur över
4-5000 beroende på förgasare.. Tex dubbla su suger mkt soppa
och på tex 2.2liters maskin räcker inte org pumpen långt.. ..
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ok då vet jag.

Den här veckan lär det väl inte bli så mycket mek skulle jag tro :evil: har massa prov i skolan men nästa vecka ere jhu skollov så då jädrar ska det mekas.

få se vare sitter för kam i nya motorn.
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ja idag har jag försökt få ur motor och jag va väldigt nära bara jag inte hadde runddragit övre skruven som går igenom sprängkåpan å startmotorn.
Så nu har jag ingen aning hur jag ska få lös den skruven, det är tydligen inte meningen att jag ska meka då alt värkar gå åt helvete hela tiden :( .
Förslag på hur jag ska få lös den?
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

JBHunter skrev:Ja idag har jag försökt få ur motor och jag va väldigt nära bara jag inte hadde runddragit övre skruven som går igenom sprängkåpan å startmotorn.
Så nu har jag ingen aning hur jag ska få lös den skruven, det är tydligen inte meningen att jag ska meka då alt verkar gå åt helvete hela tiden :( .
Förslag på hur jag ska få lös den?
Lyft ur motor och lådan.. :) Så gjör ja alltid.. ;)
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ja men då må jag ju skruva tillbaka alla skruvarna igen.
Sen läste jag i nån mekarbok jag har att ska man ur me lådan skulle växelspaken bort men jag fick bara lös nå hölje när jag tryckte ur nån sprint, det e det fortfarande en pinne kvar :? .
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

föratt få loss psaken så måste du ha bort damasken, sen är spaken skruvad i locket på lådan, eller så är dte en låsring där. inga konstigheter. :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Men hur ska jag kunna komma åt alla skruvarna till kardanen, då måste jag ju lyfta bilen baktill också å snurra hjulen :? .
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ja..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

JBHunter skrev:Men hur ska jag kunna komma åt alla skruvarna till kardanen, då måste jag ju lyfta bilen baktill också å snurra hjulen :? .

De sitter gott meden skruv lådan så du behöver nog inte sätta i
nå fler.. Ev kan du ju dra i en till på nått lätt åtkomligt ställe på motstående sidan om startmotorn där de sitteren bult nu som du inte fick dän..

Ställ domkraftern under bakaxelen eller undre länk armen o snurra på hjulet me foten tex.. Om de e för tungt snurra kardan..

Vad är det för låda..? M40 eller m45..? Långa spaken ellerkorta..?

De du lytter med sätter du på grenrörets 3 utblås och sen andra sidan typ precis i topp decket finns ett bra gänghål.. lite längre fram på sidan.. Då blir de lagom lut på motorn.. Ja kör dock me m46 o den e ganska tung så du kanske får labba lite..
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Det är m40 kortspak jag har, ok får väl ta och ställa domkraften under bakaxeln då å lyfta lite.
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ja då har man äntligen fått nån mer gjort nu när det blivit varmare klimat igen efter vintern.
Inte så kul att ligga med massa snö runt om sig i ett kallgarage med jorgolv och meka.

Äntligen lyft ur motorn, så en större renovering är vad motorn har att vänta nu.

Bild

Bild

Bild

Bild

Var förbaskat trångt och bökigt att lyfta ur den tyckte jag, får se om jag monterar lös fronter när motorn ska tillbaka sen igen.
Senast redigerad av JBHunter den fre jun 18, 2010 7:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Tycker det verkar skumt att toppackningarna går en efter en på en stort sett standard motor, trots att toppen är planad?? Måste vara nått som är riktigt galet?
Skriv svar