Flödes test av toppar hos MC express
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Så. Vad säger ni om dom värden? Vart är värt att göra?
Insug 2st 33mm ventiler
----------------------------
232 cfm vid 12,5mm lyft.
Avgas 2st 28mm ventiler
----------------------------
163 cfm vid 12,5mm lyft.
Insug 2st 33mm ventiler
----------------------------
232 cfm vid 12,5mm lyft.
Avgas 2st 28mm ventiler
----------------------------
163 cfm vid 12,5mm lyft.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilken vatten pelare är det mätt med?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
John Kraft har plockat värdena från en tidning där dom i en artikel gjorde massa tester och mätningar i samband med ett NA trim projekt. Så Jag tror jag talar för båda när jag säger att jag inte är så insatt i detta men är hungrig på kunskapen. Kan du förklara vad du menar med "vilken vattenpelare" Så kanske John kan lista ut det i artikeln...
Vad tror du är ett rimligt flödes/tryck förhållande ur en turbomotor som har 100hp/liter i NA? Är 80% tryckbalans acceptabelt? ex 1bar insugstryck vid 0.8bar avgastryck?

Vad tror du är ett rimligt flödes/tryck förhållande ur en turbomotor som har 100hp/liter i NA? Är 80% tryckbalans acceptabelt? ex 1bar insugstryck vid 0.8bar avgastryck?
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
johan du skrev att man inte ska stirra sig blind på flödet, det är helt rätt men inte på det sätt som du tror. jag skulle vilja säga att en motor inte kan fungera bra med ett förlitet flöde. men det man måste tänka på är att ett högt flöde kan va missvisande när insugnings canalen blir för grov (för låg gas hastighet). man måste också tänka på vilken cam man ska ha(det ger ju inget att ha ett högt flöde på 14mm ventillyft om cammen bara lyfter 10mm). man måste också tänka på att man måste ha en effektiv/bra förbränning. MAN KAN ALLTSÅ SÄGA ATT TOPPEN MÅSTE FLÖDA TILRÄCKLIGT,MEN MED EN SÅ LITEN CANAL ARIA SOM MÖJLIGT. DET ÄR DÄRFÖR EN FLÖDES BÄNK ÄR SÅ BRA ATT HA. ÄVEN OM DEN ÄR GORD AV 3 DAMMSUGARE ! (STÖRST ÄR SÄLLAN BÄST)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Köp en riktig turbinslip och riktiga slipstift om du ska porta
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
turbinslip? vad innebär det? en luftdriven klarar inte min kompressor av men jag har kollat på en eldriven som varvar 33000 varv & den finns massa olika slipstift till osv.. bra lr? www.dremel.com tror ja adressen e
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Jadu... Dremel anser jag är en leksaksgrej som inte är lämpad för att gräva i toppar med, finns seriösa grejer som drivs av en elmotor via vajer... har dock inte provat en sån själv.
Vet inte om turbinslip är rätta namnet... geting, roterandefil, högvarvare, filmaskin... finns många namn... så här kan den se ut och ja en sån drivs av luftkompressor:

Vet inte om turbinslip är rätta namnet... geting, roterandefil, högvarvare, filmaskin... finns många namn... så här kan den se ut och ja en sån drivs av luftkompressor:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Kanske dax att väcka den här gamla tråden ang flödestest?
Har funderingar på att ordna en seriös topp under vintern. Har tittat runt lite för att försöka se vad en orginal 405/531 flödar på avgassidan, någon som har uppgifter på detta? Om jag fattat rätt så är det inte omöjligt att uppnå runt 140 cfm / 25" vp och runt 11-12mm lyft på avgassidan Är det lika viktigt att få upp procentuell ökning av flödet på insugs-sidan? När det sedan gäller kamaxeln så spelar den säkerligen stor roll! Om vi nu helt seriöst har i tankarna att uppnå runt 500 ärliga hk med 8v! Hur skulle idealkammen se ut vad det gäller duration, lyft, nockvinkel? Och vilken grundkomp till denna? :smt100
Vad säger Jens och ni andra?
Har funderingar på att ordna en seriös topp under vintern. Har tittat runt lite för att försöka se vad en orginal 405/531 flödar på avgassidan, någon som har uppgifter på detta? Om jag fattat rätt så är det inte omöjligt att uppnå runt 140 cfm / 25" vp och runt 11-12mm lyft på avgassidan Är det lika viktigt att få upp procentuell ökning av flödet på insugs-sidan? När det sedan gäller kamaxeln så spelar den säkerligen stor roll! Om vi nu helt seriöst har i tankarna att uppnå runt 500 ärliga hk med 8v! Hur skulle idealkammen se ut vad det gäller duration, lyft, nockvinkel? Och vilken grundkomp till denna? :smt100
Vad säger Jens och ni andra?