Flödes test av toppar hos MC express

Diskussioner för erfaret folk
Johan
För mycket laddtryck

Inlägg av Johan »

KG volvo trimning säger att man inte bara ska strirra sig blind på flödet i toppen.stämmer det?
Pålsson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Pålsson »

Svar: ja
Kraft
För lite laddtryck

Inlägg av Kraft »

Här kommer flödet på en B16a2 (civic VTI)orginaltopp, så Jonas slipper skeppa sin.
33x28 ventiler in232/12,5mm ut163/12,5mm
John Kraft
Honda Civic VTI
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Så. Vad säger ni om dom värden? Vart är värt att göra?
Insug 2st 33mm ventiler
----------------------------
232 cfm vid 12,5mm lyft.

Avgas 2st 28mm ventiler
----------------------------
163 cfm vid 12,5mm lyft.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken vatten pelare är det mätt med?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

John Kraft har plockat värdena från en tidning där dom i en artikel gjorde massa tester och mätningar i samband med ett NA trim projekt. Så Jag tror jag talar för båda när jag säger att jag inte är så insatt i detta men är hungrig på kunskapen. Kan du förklara vad du menar med "vilken vattenpelare" Så kanske John kan lista ut det i artikeln... :wink:

Vad tror du är ett rimligt flödes/tryck förhållande ur en turbomotor som har 100hp/liter i NA? Är 80% tryckbalans acceptabelt? ex 1bar insugstryck vid 0.8bar avgastryck?
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan du skrev att man inte ska stirra sig blind på flödet, det är helt rätt men inte på det sätt som du tror. jag skulle vilja säga att en motor inte kan fungera bra med ett förlitet flöde. men det man måste tänka på är att ett högt flöde kan va missvisande när insugnings canalen blir för grov (för låg gas hastighet). man måste också tänka på vilken cam man ska ha(det ger ju inget att ha ett högt flöde på 14mm ventillyft om cammen bara lyfter 10mm). man måste också tänka på att man måste ha en effektiv/bra förbränning. MAN KAN ALLTSÅ SÄGA ATT TOPPEN MÅSTE FLÖDA TILRÄCKLIGT,MEN MED EN SÅ LITEN CANAL ARIA SOM MÖJLIGT. DET ÄR DÄRFÖR EN FLÖDES BÄNK ÄR SÅ BRA ATT HA. ÄVEN OM DEN ÄR GORD AV 3 DAMMSUGARE ! (STÖRST ÄR SÄLLAN BÄST)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jens kan inte du skriva en tråd nånstans & berätta lite om hur du byggt din flödesbänk för du har väll gjort det nyligen? iaf jag är väldigt intresserad, har planer på att skaffa mig en dremel & lära mig porta lite smått framöver, behöver en topp till b20 motorn så småningom
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Köp en riktig turbinslip och riktiga slipstift om du ska porta
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

turbinslip? vad innebär det? en luftdriven klarar inte min kompressor av men jag har kollat på en eldriven som varvar 33000 varv & den finns massa olika slipstift till osv.. bra lr? www.dremel.com tror ja adressen e
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jadu... Dremel anser jag är en leksaksgrej som inte är lämpad för att gräva i toppar med, finns seriösa grejer som drivs av en elmotor via vajer... har dock inte provat en sån själv.

Vet inte om turbinslip är rätta namnet... geting, roterandefil, högvarvare, filmaskin... finns många namn... så här kan den se ut och ja en sån drivs av luftkompressor:

Bild
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kanske kan komma åt en större kompressor, en sån där är ju nästan gratis att införskaffa.. får avvakta tills vidare
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

dremel är bara att glömma om du ska porta en topp. jag har både en dremel (el) och en "geting" (tyckluftsdriven) .
dremeln använder man med bäst resultat i trä, plast och när man tar bort små rostfläckar på bilen :)
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok ja trodde dom va bra, såg bara en reklam på tv & tänkte en sån där kanske man ska skaffa, har inte kollat upp så mycket om dom, men då vet ja ju att dom inte duger.. får väll bli tryckluftdriven isåfall då, men det är nog stor risk att ja lämnar bort toppen & får den anpassad som jag vill..
Jonas T
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas T »

Kanske dax att väcka den här gamla tråden ang flödestest?

Har funderingar på att ordna en seriös topp under vintern. Har tittat runt lite för att försöka se vad en orginal 405/531 flödar på avgassidan, någon som har uppgifter på detta? Om jag fattat rätt så är det inte omöjligt att uppnå runt 140 cfm / 25" vp och runt 11-12mm lyft på avgassidan Är det lika viktigt att få upp procentuell ökning av flödet på insugs-sidan? När det sedan gäller kamaxeln så spelar den säkerligen stor roll! Om vi nu helt seriöst har i tankarna att uppnå runt 500 ärliga hk med 8v! Hur skulle idealkammen se ut vad det gäller duration, lyft, nockvinkel? Och vilken grundkomp till denna? :smt100

Vad säger Jens och ni andra?
Skriv svar