B20 special steg 6-7, Rest 4ports 48mm special spjällhus..

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

larsat skrev:borde inte ett ganska stort problem vara oljekanalen till vipparmsbryggan som går via en topplocksbult upp eller hur?
du kommer inte kunna svetsa det tätt mellan den & vattenkanalen vilket lär sluta i grått smegg i motorn...
om du inte svetsar igen hålen vill säga..& flyttar oljetillförseln, men det har du säkert redan tänkt på :)
de är kul att du har ork att testa!


Oljekanalen går mitti i mitten av toppen och där har ja bestämmt
att inte klyva..

Tror de enda sättet hade varit plugga hålet i blocket och i toppen
o fixat separat smörjning av bryggan.. Eftersomjust de bulthålet
är klyvet så är de svårt att så tätt runt själva oljehålet som går snett i toppen.. Så de säkraste vore en slang till lämpligt ställe och en
koppling i nån av bockarna.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Sitter och spånar lite.. Tror de skulle vara fullt möjligt stoppa i
47.5 39.5 ventiler.. Om man flyttar isär dom 2.5mm..

Då kan man göra avgasbrunnen 35mm och insug 44mm och fräsa radiesäten.. 8)

Sen köper man rostfria 48 och 40 ventiler o svarvar bort
0.5mm på vardera o bara stoppar i.. :)

Måttet mellan dom blir 87.5mm.. med ca 0.5 spel mellan..

Varför inte testa.. :)

Ett lagom lunch jobb på en av skrot topparna.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Eftersom jag är en jävla klant så har ja såklart räknat fel..
Återkommer med rätt mått imellan i morgon för dehär vart
helt galet.. :doh: Tur man ´har några te testa på.. :doh:



16H7 i toppen.. fjäderbrunn 32mm nån tiondel djupare än org

Tid: 25min..

Hylsorna:

16.05k6 hålet 13.5H7.. Längd 30 och 42, fläns 18mm..
Styr upp lilla fjädern..

Tid: 45min i avarven för två..

Ventilerna:

Rostfria ventiler 1st 48 och 1st 40 kommer i morgon från kg Trimning..
Ska som sagt svarvas till 47.5 39.5... Vi får se hur de ter sig om dom
får plats troligen tajt för insugsventilen.. :lol:

Svarv tid: 5min..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... 2.5mm1.JPG[/img]
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fräst en ny topp sektion idag.. denna gången 1.75 isärflyttat..
1mm på avgas och 0.75mm på insug.. Ska hämta mina två ventiler nu..
614 kr för två ventiler.. :lol:

Återkommer med bilder i kväll om ja hinner.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Ser rätt ut.. :) Nu är de "bara" fräsa brunnarna och porta kvar..
Kommer ta en stund.. Mkt material gröpa ur..

Vad tros om detta..? Synns hur isärflyttningen är gjord..
Funka fint med passningarna iaf, precis lagom press passning..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... .75mm1.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... .75mm2.JPG[/img]

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... vfräst.JPG[/img]
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

det där såg ju skitfint ut :thumbright:

det gäller bara att gröpa ur förbränningsrummet nog mycket, så inte det kommer bli strypningen.

har du några tankar om vilket borr du ska ha om du gör en topp du ska andvända?
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:det där såg ju skitfint ut :thumbright:

det gäller bara att gröpa ur förbränningsrummet nog mycket, så inte det kommer bli strypningen.

har du några tankar om vilket borr du ska ha om du gör en topp du ska andvända?


De vore ju fränt med nånting upp mot 96 i borr
och iaf 5mm längre slag volym..

Fodrat.. Te o börja med kommer den testas med 92.5 borr..

Dock kommer första toppen jag gör bli något enklare.. Kapad och svetsad avgas och på sidans av insugskanalerna och resta kanaler..

Vi får se hur tätt de blir.. :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:shock: fränt, ser fram imot att flödes testa den :thumbright:
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Caltex »

Sånna här projekt vill jag se mer av !
Ser mkt bra ut :thumbright:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Coolt, kommer nog behövas större borr för att det där ska flöda bra vad?
Jag vet om ett omfodrat storborr B20 block, tror fodren var flyttade lite också så mellanrummet är samma på alla cyl.
Vet inte om det blev klart, eller kanske kan vara till salu..
Kan kolla om du vill :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jens Gustavsson skrev::shock: fränt, ser fram imot att flödes testa den :thumbright:


Ser med fram mot det.. :)


Funderar på om man skulle fylla upp lite där ja
troligen borrat ner lite för mkt med kemisk metall sen
skärpa mej lite te nästa nång man fräsportar..
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Caltex skrev:Sånna här projekt vill jag se mer av !
Ser mkt bra ut :thumbright:


Tackar.. Kul att man lyckas göra nått som intresserar.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

j björk skrev:Coolt, kommer nog behövas större borr för att det där ska flöda bra vad?
Jag vet om ett omfodrat storborr B20 block, tror fodren var flyttade lite också så mellanrummet är samma på alla cyl.
Vet inte om det blev klart, eller kanske kan vara till salu..
Kan kolla om du vill :thumbright:


Viu får se hur de kommer funka.. Undra om det går kolla upp
i flödesbänken hur cylinder diametern spelar in på flödet..

Ja gör det kolla upp lite pris och hur långt de kan va från örebro..

Tack för visat intresse.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Isug fräste ja upp i veckan nångång..

Bild

Bild

Frästa säten R7.5 special och fräsportad och putsad avgas och insugsbrun.. Fredagsnöjjet i en timma putsade lite på avgassidan med med hmfil och skrika.. :)
Bild

Bild

Det är inte färdigt bara påbörjat..

Var förövrigt på biltema igår.. Notan stanna på 1300 kr..

Två slipmaskiner och hm slipstift mm mm.. :O
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Snart dax åka iväg te B20i gömman o hämta en te B20i..

Den 4 i ordningen för i år.. :shock: Måste åt ett billigt
toppämne o lite "bra att ha delar" :)

Varför andvänds ofta B18 block när det fodras..?
Skriv svar