Sida 4 av 8

Postat: tis nov 20, 2007 9:39 am
av lasse wankel
:( :lol: Det är klart du gör när du flödat fram fina siffror :hihi:

/Lasse

Postat: tis nov 20, 2007 7:31 pm
av Ante Karlsson
Ja detta gick ju skapligt... :D Var intressant och se detta. :)

Tommy kommer nog snart med en rapport... Tror han är skapligt nöjd..
Bara å tända svetsen nu! :hihi:

Lasse: 304cfm/28" knäcktes redan med 10mm i lyft.. :wink:

Postat: tis nov 20, 2007 8:15 pm
av Tommy Luhr
Japp då har man fått betalt för timmarna i garaget, nästan.

Portade ju hål i avgas så den blev inte riktigt som tänkt. fick göra om kanalen för att ligga safe.

Men detta var ju en prototyp topp, men den skall ändå gå att genomföra på en riktig topp.

En sak som var skit var ju den att vi inte kunde göra några riktiga säten.
Inte ett radiesäte närvarade vid flödningen.
jag har istortsett kört till sätet med slipstiftet haha.
Körde ju sätena 45grader i tätningen och vanliga 15 grader och under ventilen vart den ju portad upp i stort sett.

Han hade dödat kompressorn Halvarsson och hans maskin var ur funktion.
Skit samma, är vi här skall det flödas tyckte jag.

Slängde upp den
och körde toppen med följande resultat:

Lyft in-ut vid 28"
2,5--90---91
5----181--170
7,5--255--215
10---306--247
12,5-337--264
15---356--283


Ganska nöjd. Går nog fila ytterligare på dom siffrorna.
Halvarssons bänk gick i botten på avgaskanalen så den sista siffran på 15mm i lyft kan nog vara högre med någon cfm.

Kommentarer?

Postat: tis nov 20, 2007 8:22 pm
av Dalmasen
:thumbright: Nå mer kan man väl inte säga :D

Postat: tis nov 20, 2007 8:23 pm
av Löwen
Tommy Luhr skrev:Japp då har man fått betalt för timmarna i garaget, nästan.

Portade ju hål i avgas så den blev inte riktigt som tänkt. fick göra om kanalen för att ligga safe.

Men detta var ju en prototyp topp, men den skall ändå gå att genomföra på en riktig topp.

En sak som var skit var ju den att vi inte kunde göra några riktiga säten.
Inte ett radiesäte närvarade vid flödningen.
jag har istortsett kört till sätet med slipstiftet haha.
Körde ju sätena 45grader i tätningen och vanliga 15 grader och under ventilen vart den ju portad upp i stort sett.

Han hade dödat kompressorn Halvarsson och hans maskin var ur funktion.
Skit samma, är vi här skall det flödas tyckte jag.

Slängde upp den
och körde toppen med följande resultat:

Lyft in-ut vid 28"
2,5--90---91
5----181--170
7,5--255--215
10---306--247
12,5-337--264
15---356--283


Ganska nöjd. Går nog fila ytterligare på dom siffrorna.
Halvarssons bänk gick i botten på avgaskanalen så den sista siffran på 15mm i lyft kan nog vara högre med någon cfm.

Kommentarer?
J*VLAR! de va inge dåligt :thumbright: sugen på att porta min topp oxå för en slant??

Postat: tis nov 20, 2007 8:25 pm
av Tommy Luhr
klart jag kan göra toppar, men denna toppen blir nog inte gratis om man skall göra en till kund. tack för kommentarerna.

Postat: tis nov 20, 2007 8:41 pm
av Kadett4wd
Tommy Luhr skrev:klart jag kan göra toppar, men denna toppen blir nog inte gratis om man skall göra en till kund. tack för kommentarerna.
Grattis... :thumbright:

jo visst fasen är det så att såna här toppar vill man gärna har redit betalt för om man ska 'serieproducera' dem.
Jag har fått förfrågan på att göra opeltoppar och svarat med att jag vill nog ha ca 4000kr per cylinder,, de tappar hakan o tycker jag e dyr.
De fattar inte vilket jobb det är.(min flödar juh blygsamt gentemot din, men över 300cfm på insug iaf vid 13mm lyft,men jag har mindre kanalarea och mindre ventiler så det är juh självklart)

I med ett par duktiga pinnar som nyttjar det här nu så lär din nya fina turbo inte ha problem o trycka fram lite mos.

Postat: tis nov 20, 2007 8:56 pm
av Tommy Luhr
det skall bli riktigt roligt att se vad det står på bromspappret på denna motorn vid ca 2,7bars ladd:) turbon är specad till 1300hk medn inducern är 80mm, det bör räcka till 1500hk

Postat: tis nov 20, 2007 9:06 pm
av Tommy Luhr
kan tillägga att flödes balansen i toppen ligger på 83%

Postat: tis nov 20, 2007 9:06 pm
av Tjernell
:thumbright:

Postat: tis nov 20, 2007 9:32 pm
av Jens Gustavsson
fina siffror :thumbright: du kan skicka den till mig sen om du vill så testar jag den först som den är för att gämföra bänkarna sen så gör jag säten och testar vidare lite olika portningar.

Postat: tis nov 20, 2007 9:32 pm
av j björk
Det här ska nog bli riktigt fränt :thumbright:
Nu är det bara hålla i hatten och hoppas att bitarna håller :wink:
Ska bli intressant att se vad du kommer fram till i kamväg.

Postat: tis nov 20, 2007 9:48 pm
av Martin H
detta låter ju lovande :thumbright:

Postat: tis nov 20, 2007 10:04 pm
av Tommy Luhr
låter spännande Jens!

Hans bänk hade flödat en std 16v till 223cfm

Postat: tis nov 20, 2007 10:04 pm
av Wezzli
Köra ifrån rymdfärjor i rymden, var det så dom sa? Kan bli verklighet, eller? ...haha :hihi:

Sade katten