Sida 4 av 123

Postat: mån feb 18, 2008 3:59 pm
av ergu
snyggt bygge :thumbright:

när är provkörning planerad?

Postat: tis feb 19, 2008 8:13 pm
av Daniel-635
Provkörning ? , tja när våren kommer ?

Nja vi får se , är en bilutställning på Tjolöholmsslott den 25 maj tills dess skulle jag gärna ha den klar och lite utprovad då det är iallafall 10-15 mil dit

När våren kommer brukar putsdåren vakna till liv...... :twisted:


Nu har jag gjort ett nytt motorfäste , behövs för BMW satt motorn längre bak i e34 karossen och därför tagit bort en del fästen i blocket :doh:

Bild

Olje returerna är påbörjade

Bild

Olje returen vid bakre turbon kommer väldigt nära hjälpstyrarmen.....

Bild



Egentligen kommer väl allt nära något annat på denna installation , gott om plats är de ont om....

Men va fasen , man får väl skylla sig själv :evil:

Postat: lör feb 23, 2008 2:11 pm
av Daniel-635
Det blev olje kylare framför/under Intercoolern .

Bild

Det är en Beg. Saab 9000 , med omsvetsade anslutningar .

Rören blir tigsvetsade ihop med kopplingar från Swedol


Bild


Jaa , man är väl lite BMW samlare

Det är en 528 -87 som står o väntar på att bli använd igen.....

Den har gått 21´000 mil och är i ett bra bruksskick. behöver bara lite kärlek sen kan den rulla igen :roll:

Postat: sön feb 24, 2008 7:33 pm
av Daniel-635
Efter att ha stirrat som en ekorre på amfetamin i garaget hela dagen , har jag rensat nästan alla grejor ur motor utrymmet .

Och motor/vxl , står på golvet .

Bild



Bild


Nu ska motor utrymmet lackas rött , alla tryckrör ska lackas , olja och vatten rör till turbona ska krökas till , + allt annat som tillkommer

Koppling ska också fixas på nåt sätt..... blir nog 2,8 svänghjul med 765 platta och std. lammell

Och så ska jag sova MYCKET.......

Postat: tis feb 26, 2008 9:41 pm
av BMW_pelaren^^
hahah fan va ja garvade när ja läste din notis om navmuttern
de e fan sjukt va de jävlarna kan sitta


fint bygge men e de inte lite små agg ?

Postat: tis feb 26, 2008 11:34 pm
av Turbokoftan
BMW_pelaren^^ skrev:hahah fan va ja garvade när ja läste din notis om navmuttern
de e fan sjukt va de jävlarna kan sitta


fint bygge men e de inte lite små agg ?
Måste nog få inflika att detsamma gäller m50in, får ta de lugnt så man inte drar av veven :hihi:

Postat: tis feb 26, 2008 11:36 pm
av BMW_pelaren^^
ja kan trösta dig med att de är samma på m20 å m21 diesel med =)

Postat: ons feb 27, 2008 9:58 am
av mattias
BMW_pelaren^^ skrev:fint bygge men e de inte lite små agg ?
Ah.. jag överslagsräknade lite, kolla ett inlägg från mig på första sidan av tråden. Tror det fungerar jättebra som steg 1 på den här motorn. Den kommer dra som ett lokomotiv från 2500-3000 varv. :)
Kanske ingen topp-effektsdröm men ska man bara ladda 0.5 som mest så fungerar det nog.

Postat: ons feb 27, 2008 10:36 am
av Rogge
Daniel-635 skrev: Nja vi får se , är en bilutställning på Tjolöholmsslott den 25 maj tills dess skulle jag gärna ha den klar och lite utprovad då det är iallafall 10-15 mil dit
tycker jag låter bra då jag oxå funderar på att dra dit o kika :)

så det är bara sätta fart nu ;)

Postat: ons feb 27, 2008 5:34 pm
av BMW_pelaren^^
jo de blir ju så =) sen trötnar man å sen e de kört =)

Postat: ons feb 27, 2008 8:09 pm
av brorsan
Helvete vilken härlig bil! Snygg jobbat! :thumbright:

Postat: ons feb 27, 2008 8:41 pm
av Daniel-635
Jaa nog tusan sitter de där muttrarna.....

Ang. turbona , joo visst är dom små , för små ? .

Jag hoppas på tidigt laddtryck och är nöjd om effekten slutligen hammnar på 350 Hk..... 400 är väl tveksamt om dom klarar på denna motor .

Större aggregat är svårt att få plats med om man ska ha dubbla :doh:

Mattias , ang lokomotiv det är ju de den är :hihi: 1550 Kg :doh:

Postat: ons feb 27, 2008 9:50 pm
av BMW_pelaren^^
fins ju agg som e lika stora men flödar mer men då kostar de en slant

Postat: ons feb 27, 2008 10:18 pm
av mattias
Svårt att komma undan kompressor-inducern ändå..

Men jag har ett förslag: Kör med lite laddtrycksstyrning mot varv, så du har högre laddtryck på de varvtal där turbon fortfarande orkar med att flöda. Du skulle t.ex. kunna ha 1 bar mellan 2000-4500 utan större problem (tror jag) och sen minska laddet ner mot 0.5 bar mot varvstoppen. Lär ju bli lite däckslitage med sån vridkurva men.. :twisted:

Postat: tor feb 28, 2008 9:15 am
av j björk
Laddar man allt vad det orkar brukar det där med sjunkande tryck på högre varv lösa sig självt.. genom att wg:n öppnar av mottrycket.