Utvecklingsråd av en BMW m10 motor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Skoj att se nån som kör med M10 turbo och en gammal bmw och dessutom vinner :thumbright:
Varvar du längre än 7500rpm på tävling eller är det tillräckligt med 2500rpm i register? Antar att du har rätt hög utväxling det kan ju va till hjälp.
Effekten ser ju ut att fortsätta stiga efter 7500rpm också.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

RoGGaH skrev:Skoj att se nån som kör med M10 turbo och en gammal bmw och dessutom vinner :thumbright:
Varvar du längre än 7500rpm på tävling eller är det tillräckligt med 2500rpm i register? Antar att du har rätt hög utväxling det kan ju va till hjälp.
Effekten ser ju ut att fortsätta stiga efter 7500rpm också.
På tävling kan jag varva den till 8000 men jag byter nog växel före det. Jag kör med std e30 m3 låda och 4.45 i slutväxel, jag skulle vilja ha 4.75 dessutom andvänder jag bara 2:an 3:an 4:an och 5:ans växlar.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Vad vart det för effekt i nya motorn och laddtryck skymtar man 500 och 1.5bar?

Vilken kam blev det i nya jämfört med den gammla 304:an?
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

robban skrev:Vad vart det för effekt i nya motorn och laddtryck skymtar man 500 och 1.5bar?

Vilken kam blev det i nya jämfört med den gammla 304:an?
Den landade precis på 500 strecket men laddtrycket ligger då mellan 1,6-1,65.
Det är enems Z55 284/113/11,2 Jag har lyckats slarva bort lappen som jag skrev upp värdena vid 1,27 lyft på, om nån är intresserad av de värdena.

Jag kommer att pröva göra lite förändringar i toppen, kommer data på de snart. Så har jag fått spons på en ny turbo från www.virtalaracing.com tyvärr inga uppgifter på den.
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Hej
Jag skall bidra med en bild på effekt diagrammet från bromsningen med nya turbon. Jag har sänkt laddtrycket lite från -08 som då peakade på 1,62bar. Kör nu med 1 bars fjäder, och laddtrycket stiger snabbt till 1 bar för att sen följa varvtalet. Jag skulle kunna köra mer ladd men det känns väldigt safe att köra såhär.
Enda infon om turbon jag har är att det är 54mm in och 57mm ut, kullagrad.
Mvh
Björn

[img][img]http://i306.photobucket.com/albums/nn24 ... o09001.jpg[/img][/img]
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av TurboTeamSyd »

Håller verkligen m3 e30 lådan för den effekten? bevisligen gör den det för dig, du kanske har "preppat" den?

har för mig dom brukar rasa med lite effekt?
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
bönni
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:00 am
Ort: Bennäs/Finland
Kontakt:

Inlägg av bönni »

Nu har jag i och för sej bytt låda till en volvo M45 låda med Davidssons drevsats. Men jag har kört många år med M3 lådan (standard), till och med startat på tvåans växel.
Greppet med de avon slicks vi andvänder går inte att jämföra med det grepp man kan få med dragracing slicks och bra preppad bana.

Mvh Björn
Skriv svar