Sida 4 av 4
Postat: tor nov 06, 2008 8:50 am
av RoGGaH
Skoj att se nån som kör med M10 turbo och en gammal bmw och dessutom vinner
Varvar du längre än 7500rpm på tävling eller är det tillräckligt med 2500rpm i register? Antar att du har rätt hög utväxling det kan ju va till hjälp.
Effekten ser ju ut att fortsätta stiga efter 7500rpm också.
Postat: tor nov 06, 2008 9:25 am
av bönni
RoGGaH skrev:Skoj att se nån som kör med M10 turbo och en gammal bmw och dessutom vinner
Varvar du längre än 7500rpm på tävling eller är det tillräckligt med 2500rpm i register? Antar att du har rätt hög utväxling det kan ju va till hjälp.
Effekten ser ju ut att fortsätta stiga efter 7500rpm också.
På tävling kan jag varva den till 8000 men jag byter nog växel före det. Jag kör med std e30 m3 låda och 4.45 i slutväxel, jag skulle vilja ha 4.75 dessutom andvänder jag bara 2:an 3:an 4:an och 5:ans växlar.
Postat: tor nov 06, 2008 10:43 pm
av robban
Vad vart det för effekt i nya motorn och laddtryck skymtar man 500 och 1.5bar?
Vilken kam blev det i nya jämfört med den gammla 304:an?
Postat: fre nov 07, 2008 7:46 am
av bönni
robban skrev:Vad vart det för effekt i nya motorn och laddtryck skymtar man 500 och 1.5bar?
Vilken kam blev det i nya jämfört med den gammla 304:an?
Den landade precis på 500 strecket men laddtrycket ligger då mellan 1,6-1,65.
Det är enems Z55 284/113/11,2 Jag har lyckats slarva bort lappen som jag skrev upp värdena vid 1,27 lyft på, om nån är intresserad av de värdena.
Jag kommer att pröva göra lite förändringar i toppen, kommer data på de snart. Så har jag fått spons på en ny turbo från
www.virtalaracing.com tyvärr inga uppgifter på den.
Postat: mån jun 01, 2009 9:50 am
av bönni
Hej
Jag skall bidra med en bild på effekt diagrammet från bromsningen med nya turbon. Jag har sänkt laddtrycket lite från -08 som då peakade på 1,62bar. Kör nu med 1 bars fjäder, och laddtrycket stiger snabbt till 1 bar för att sen följa varvtalet. Jag skulle kunna köra mer ladd men det känns väldigt safe att köra såhär.
Enda infon om turbon jag har är att det är 54mm in och 57mm ut, kullagrad.
Mvh
Björn
[img][img]
http://i306.photobucket.com/albums/nn24 ... o09001.jpg[/img][/img]
Postat: mån jun 01, 2009 3:36 pm
av TurboTeamSyd
Håller verkligen m3 e30 lådan för den effekten? bevisligen gör den det för dig, du kanske har "preppat" den?
har för mig dom brukar rasa med lite effekt?
Postat: mån jun 01, 2009 6:20 pm
av bönni
Nu har jag i och för sej bytt låda till en volvo M45 låda med Davidssons drevsats. Men jag har kört många år med M3 lådan (standard), till och med startat på tvåans växel.
Greppet med de avon slicks vi andvänder går inte att jämföra med det grepp man kan få med dragracing slicks och bra preppad bana.
Mvh Björn