metanol, turbo, grenrör och canal arior mm?

Diskussioner för erfaret folk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Vad kan vi komma till för slutsats med mettis motorer jämfört med bensin?

- Betydligt kortare primär-rör för att stämma av vid samma rpm.
- Behövs lite grövre primär-rör om man utgår ifrån att dom var optimala före.
- Kanske att insugskanalens medelgashastighet på minsta stället inte är över 280FPS?


Blev nämligen inblandad i en jawa 500cc 4-ventils mettis motor, skall hämta en topp imorgon och kolla vad dom duger till :).

Jens, Järnet vad har ni för erfarenhet?

/Andre'
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Mailde Larry Meaux (pipemax), han konstaterade att dom just kört nytt klassrekord med en mettismotor och den var dead-on som pipemax föreslog.


Enda saken som man måste ta i beaktande är att sänka gashastigheten. Och VE bortfallet som diskuterats här i tråden, menar han att beror på den stora mängden metanol som tar utrymme i kanalen, det är ju ändå nästan 20% bränsle.


/Andre'
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

norrback skrev:Enda saken som man måste ta i beaktande är att sänka gashastigheten. Och VE bortfallet som diskuterats här i tråden, menar han att beror på den stora mängden metanol som tar utrymme i kanalen, det är ju ändå nästan 20% bränsle.
Og etanol? En mellomting? :)
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

hur fett skall man köra etanol? 8:1?

går säkert att resonera så men jag kan inte svara på det.

/Andre'
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Jeg har sett at E85 skal være 8.64:1 for max power... selv om det varierer litt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

SWR skrev:Jeg har sett at E85 skal være 8.64:1 for max power... selv om det varierer litt.
vad blir det i lamda värde? kring 0.80?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Borde bli ca lambda 0.88-0.89.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

Stochiometric er vel 9.6:1..?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

om stokiometrisl är 9,6:1 så är 8,64:1 lambda värde 0,9.

så med etanol borde man tappa några procent VE jämfört med bensin med samma flöde. hur mycket mera värmeenergi innehåller maxupfettat etanol jämfört mot bensin?

/andre'
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

på ecotec dragracing turbo motorerna kör dom 7.1-7.3 AFR på e85 och sugmotortrimmade ecotec så kör dom 8.9-9.2 på e85.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Fredde Holmgren skrev:på ecotec dragracing turbo motorerna kör dom 7.1-7.3 AFR på e85 och sugmotortrimmade ecotec så kör dom 8.9-9.2 på e85.
det låter mer vättigt. har man bara gnista så det räcker så kan man ladda mer med en sån fet blandning och få mer effekt.
Skriv svar