avgasmottryck
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nej det är inte samma sak som att man förlorade 0.3bar i laddtryck.Nisse977 skrev:om man tex skulle ha 0,3 bar i grenröret vid redline, är det samma sak som att man förlorar 0,3 bar i laddtryck jämfört med att inte ha något motstånd alls i avgassystemet? Eller gör det inte så stor skillnad?
hur ska man förklara enkelt? trycket på insugningssidan på värkar luftens densitet och det på värkar effekten rätt linjärt.
på en kompressor motor där avgastrycket är långt under laddtrycket i alla lägen så påverkas inte avgastrycket effekten så mycket på grund av motorns fylnads grad utan det är nog mer pumpförluster som gör att man hittar en hel del hk då man sänker trycket i avgasystemet.
lägsta möjliga avgastryck är alltid bäst

Sumering du kommer alldrig att hitta lika många hk som om du ökade laddtrycket 0.3bar. men jobba vidare med avgasröret det är alltid bra att få det så bra som möjligt

obs nu snackar jag om tryck i colektorn på grenröret. i grenrörets rör så är det pulser och hastigheter som ska ha harmoni för att hjälpa motorns gasväxlig där är inte störst rör med minst motstånd bäst.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
som sagt var det går att få effekt med mycket avgasmotoreyck men den motorn går inte att tanka i sverige (blyad soppa förbjuden) sen så hadde det blivit 100hk mer minst med ett lägre avgastryck och då hadde den nog överlevt på ett oblyat bränsle ocksåBaxman skrev:Dette er tall fra en Engelsk Cosworth;Bjale_Racing skrev: Dubbla![]()
495 hp ved 7000 o/min med 3,81 BAR! avgastrykk og 2,18 BAR ladetrykk. Fullt ladd 2,18 BAR og 259,2 hp ved 3500 o/min.
GT3076R, A/R 0.63. 109 okt. racefuel.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Norsk Cossie, 270 hp @ 4650 rpm ved 1.05 bar ladetrykk, 0.89 bar mottrykk. 355 hp på samme trykk,7300 rpm, mottrykk det samme.. Tror heller jeg hadde tatt denne..Baxman skrev:Dette er tall fra en Engelsk Cosworth;
495 hp ved 7000 o/min med 3,81 BAR! avgastrykk og 2,18 BAR ladetrykk. Fullt ladd 2,18 BAR og 259,2 hp ved 3500 o/min.
GT3076R, A/R 0.63. 109 okt. racefuel.

Nå kjenner ikke jeg til hvorfor motoren ble bygget eller testet, men kan nevne at på 7500 o/min var avgasstrykket 4,42 BAR og effekten 485,3 hp.Jens Gustavsson skrev:som sagt var det går att få effekt med mycket avgasmotoreyck men den motorn går inte att tanka i sverige (blyad soppa förbjuden) sen så hadde det blivit 100hk mer minst med ett lägre avgastryck och då hadde den nog överlevt på ett oblyat bränsle ocksåBaxman skrev: Dette er tall fra en Engelsk Cosworth;
495 hp ved 7000 o/min med 3,81 BAR! avgastrykk og 2,18 BAR ladetrykk. Fullt ladd 2,18 BAR og 259,2 hp ved 3500 o/min.
GT3076R, A/R 0.63. 109 okt. racefuel.inget konsept som man ska eftersträva tycker jag iallafall!
Så byttet de til A/R 0.82 turbinhus; På 7000 o/min ble effekten 501,5 hp med 2,18 BAR ladetrykk og avgasstrykket var 2,38 BAR.
7500 o/min; 485,4 Hp og 2,72 BAR avgasstrykk.
5,9 Hp ekstra pga 1,43 BAR lavere avgasstrykk var ikke mye.
Tryckdifferens
Går man så långt tillbaks i SAE litteraturen som 1954, så finner man ett rekommenderat deltaP på 0,16 mellan tryck i insuget och tryck på avgassidan. Med andra ord vid ett laddtryck på 1,5Bar så bör avgastrycket innan turbinhuset inte vara högre än 1,26Bar. Hur mycket mottryck man kan tillåta sig hänger också ihop med hur bra den totala effektiviteten är hos aggregatet och den laddtrycks nivå man ligger på.
Sedan skall man vara väldigt på det klara med på vilket sätt man mäter trycket och var i systemet man mäter det hela. Även om man tror att man mäter ett statiskt tryck så är det sällan så eftersom man har med tryckpulser i systemet att göra. Bäst är det att mäta samtidigt på ett flertal punkter och eventuellt dra ihop dessa till en gemensam mätpunkt. Det är också så att minsta lilla areaändring i systemet direkt påverkar mätvärdet.
Sedan skall man vara väldigt på det klara med på vilket sätt man mäter trycket och var i systemet man mäter det hela. Även om man tror att man mäter ett statiskt tryck så är det sällan så eftersom man har med tryckpulser i systemet att göra. Bäst är det att mäta samtidigt på ett flertal punkter och eventuellt dra ihop dessa till en gemensam mätpunkt. Det är också så att minsta lilla areaändring i systemet direkt påverkar mätvärdet.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tryckdifferens
J.Lundin skrev:
Sedan skall man vara väldigt på det klara med på vilket sätt man mäter trycket och var i systemet man mäter det hela. Även om man tror att man mäter ett statiskt tryck så är det sällan så eftersom man har med tryckpulser i systemet att göra. Bäst är det att mäta samtidigt på ett flertal punkter och eventuellt dra ihop dessa till en gemensam mätpunkt. Det är också så att minsta lilla areaändring i systemet direkt påverkar mätvärdet.
precis,, och var i 4takts cykeln man befinner sig.
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
En viktig sak som de flesta gamla rävar här säkert är insatta i är ju hur man mäter. Men det kan vara av stort intresse för de mindre insatta. På lite högre tryck,i detta fall säg över en bar och upåt blir skillnaden inte så enorm men det handlar ändå om att mäta rätt. Annars kan man ju skita i det helt
Vanligaste sättet är ju att borra ett hål i grenröret och gänga upp det för att kunna sätta i en nippel eller ett gängat rör. Finns några saker man skall se upp med. Huvudregeln är att man kan bara mäta tryck på en ställe där röret ej kröker sej då det skiljer sej i tryck i innerradien jämfört med ytterradien och centrum. Så här ska man alltså inte göra:

Men även med tanke på det kan det bli fel, vanligast är denna variant:

Problemet här är att insticket i sej skapar turbulenser runt "mäthålet" och man ser inte rätt tryck. Kan skilja några hekto mot rätt monterad givare.
Bättre är att se till att mätproben inte sticker in alls, ska bara vara ett hål i röret man mäter i utan risk för turbulenser runt hålet:

Absolut bäst är denna lösning, dock lite over kill enligt mej vid mätning av grenrörstryck:

I ett grenrör så finns det ju oftast inga raksträckor att tala om och att få in en mätsond som ovan är ju i praktiken svårt eller omöjligt. Men ser man till att mäta där det är så rakt som möjligt och framförallt ser till att mätsonden inte sticker in i röret så har man ett fullgott värde att använda vid jämförelser av typen mer eller mindre iaf.

Vanligaste sättet är ju att borra ett hål i grenröret och gänga upp det för att kunna sätta i en nippel eller ett gängat rör. Finns några saker man skall se upp med. Huvudregeln är att man kan bara mäta tryck på en ställe där röret ej kröker sej då det skiljer sej i tryck i innerradien jämfört med ytterradien och centrum. Så här ska man alltså inte göra:

Men även med tanke på det kan det bli fel, vanligast är denna variant:

Problemet här är att insticket i sej skapar turbulenser runt "mäthålet" och man ser inte rätt tryck. Kan skilja några hekto mot rätt monterad givare.
Bättre är att se till att mätproben inte sticker in alls, ska bara vara ett hål i röret man mäter i utan risk för turbulenser runt hålet:

Absolut bäst är denna lösning, dock lite over kill enligt mej vid mätning av grenrörstryck:

I ett grenrör så finns det ju oftast inga raksträckor att tala om och att få in en mätsond som ovan är ju i praktiken svårt eller omöjligt. Men ser man till att mäta där det är så rakt som möjligt och framförallt ser till att mätsonden inte sticker in i röret så har man ett fullgott värde att använda vid jämförelser av typen mer eller mindre iaf.
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jag skulle vilja ha som ett pitotrör riktat ned mot turbinen så nära toppen som möjligt.
sen ska slangen till mätaren vara så kort som möjligt för att undvika tryckutjämning så långt man kan.
helst ska sen man kunna mäta per vevaxelgrad, kräver dock dyr utrustning.
men man kan juh få en vägledning.
om man har 1bar boost och 4bar mottryck.. tja då räcker inte pulserna till för att komma under 1bar på exakt det där mysiga stället i fyrtaktscykeln.
(överdrivna siffror)
sen ska slangen till mätaren vara så kort som möjligt för att undvika tryckutjämning så långt man kan.
helst ska sen man kunna mäta per vevaxelgrad, kräver dock dyr utrustning.
men man kan juh få en vägledning.
om man har 1bar boost och 4bar mottryck.. tja då räcker inte pulserna till för att komma under 1bar på exakt det där mysiga stället i fyrtaktscykeln.
(överdrivna siffror)
tryckdifferenser
Hur mäter ni om systemet har Konvergerande/divergerande passager... 

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tryckdifferenser
Finns det nån anleding att mäta det för det första?J.Lundin skrev:Hur mäter ni om systemet har Konvergerande/divergerande passager...
Bygger man inte ett pissgrenrör med kass kollektor till exempel så ska det inte vara nå större bekymmer.
här måste vara bland det sämsta jag kunde hitta:

detta är heller inte bra(med rakt kapade rör instuckna):


det här börjar bli bättre:

man kan välja vinkel på kollektorn beroende på varvtalsområde motorn skall jobba i.
men att mäta i ett rör som har samma diam hela vägen anser jag onödigt.
det blir bara perfekt i ett helt rakt rör.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: ehhh...?
istället för att vara kryptisk, förklara dig vad du egentligen är ute efter då.J.Lundin skrev:
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: tryckdifferenser
J.Lundin skrev:Hur mäter ni om systemet har Konvergerande/divergerande passager...
Bäst är det att mäta samtidigt på ett flertal punkter och eventuellt dra ihop dessa till en gemensam mätpunkt.
vi här i sävar försöker att hitta rak en yta i colektorn eller i avgashusets början som blir neutral i tryck oberoende på hastighet.
sen kör man en strypning nära grenröret sen en gummislang till ett moppe filter sen har man en fint medel tryck som går bra att se på en data logg eller på en mätare.
man behöver inte överdriva i mätningarna tycker jag, använd sunt förnuft vid montering så stämmer mätningarna rätt bra sen om det blir 0.1 bar fel så är inte heller det hela värden bara man har koll på hur allt ligger till ungefär (avgastrycks mätning är inte nå exakt vetenskap hur som helst men det är mycket bra att ha koll på lite gran)
lundin har du mätt på många motorer?
jag va inne på samma spår som du med flera mät punkter och så men det visade sig i praktiken att det fungerar tillräckligt bra ändå med lite dämpning på trycket från ett ställe.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön dec 21, 2008 4:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: ehhh...?
kadett4wd försök hålla rätt ton på dina diskussioner så du inte gör folk irriterade är du snäll.Kadett4wd skrev:istället för att vara kryptisk, förklara dig vad du egentligen är ute efter då.J.Lundin skrev:
jag förstår inte heller vad du pratar om kaddet 4wd?
det är medel trycket före turbinen vi snackar om inte tryck pikar på olika vevaxel grader eller hur en colektor ska ser ut.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den sön dec 21, 2008 4:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/