Sida 4 av 5

Postat: sön feb 01, 2009 1:13 pm
av Ivar
Har du provat nån form för industritvättmedel? Jag har haft en nedsotat turbo liggandes i diesel i ca 14dgr utan att det blev nogon skiljnad.. men så la jag den i ofortynnad golvtvättmedel i 3-4 dgr, så började soten og gammal olja lossna, og aluminiumet såg nytt og blankt ut.
Tror inte det har så stor betydning vad slags sort man anvender.. bare man har stärk blanding evt koncentrat.. Jag har brukt vattenbaserad med bra resultat.

(ursakta min merklige svenska.. :) )

Postat: ons sep 30, 2009 1:25 pm
av loop
Nu ska det väckas gammal tråd 8)

Jag har en Ford Escort LX dvs en Brasilien byggd. I den sitter nån motor som på fordspråk heter CHT, det är nån variant av nån gammal renaultmotor som hette Ventoux(R5, R4 osv.)

Jag vet inte ett skit om Renault. Men den ser ju rätt lik din motor ut den som sitter i Escorten. Hur är bultmönstret mot växellådan på Renault? Är det samma på många motorer?

Det är lite kinkigt att få tag på delar och om man nu kan ta ifrån Volvo B14 så skulle det underlätta.

Så här ser den ut Bild

Postat: ons sep 30, 2009 6:55 pm
av readytorace
hej förresten finns en som heter sven erik tror jag det är som har en resturang i hörnefors utanför umeå som heter en bit mat han skall ha en massa r8or och gordinisar även an renault 5 alpina även en massa lösa saker han har tävlat mycke i rally med dom kan vara värt att kontakta han mvh morgan

Postat: ons sep 30, 2009 9:50 pm
av MV
:hihi: Det är R5 motor , men vilken cyldia du har ? ..annars R5 år 1980 ..eller volvo 340 ,daff66...R5 GTS ,TS ...eller R5 GT Turbo .

Postat: tor okt 01, 2009 9:07 am
av svanke
readytorace skrev:hej förresten finns en som heter sven erik tror jag det är som har en resturang i hörnefors utanför umeå som heter en bit mat han skall ha en massa r8or och gordinisar även an renault 5 alpina även en massa lösa saker han har tävlat mycke i rally med dom kan vara värt att kontakta han mvh morgan
Han heter Sven- Inge och resturangen heter Sjömärket.

Postat: tor okt 01, 2009 9:46 am
av weber-power
hallå igen, bra ni lyfte tråden. för har börjat knäcka till lite plåtar som behöver bytas på karossen.
hur vi gör med motor är inte löst än. bästa vore ju att använda sig av orginalmaskinen även om de blir massor med jobb.

mvh mathias

Postat: tor okt 01, 2009 11:24 am
av loop
MV skrev::hihi: Det är R5 motor , men vilken cyldia du har ? ..annars R5 år 1980 ..eller volvo 340 ,daff66...R5 GTS ,TS ...eller R5 GT Turbo .
Är det min bildfråga du svarat på?

Postat: tor okt 01, 2009 5:52 pm
av lille-skutt
ett tips till en annan gång om du råkar på en trilskandes fastrostad motor som ja fick lära mig av min morfar som har som hobby att leta fram gamla skogsvraks-traktorer som stått i en 50-60år!

Blanda till:

1 dec. bensin
2 dec. Diesel
1 dec. färsk motorolja

Dela upp å töm ner denna blandningen i cylindrarna å tändfyr på skiten (utomhus givetvis) när hälften av denna blandning har brunnit bort fyll då upp me 3-4 dec spillolja å låt den antändas, låt denna även att brinna ur nästan helt, då slår ni på en sista dec me diesel som rensar bort lite slagg å skit från spilloljan, sen e de bara till att ta fram lämplig storlek på vedträ å stoppa i, å börja bearbeta med största släggan man har!

denna metod funkar i 9 ggr av 10 :thumbright:

men nog offtopic, vi vill se mer bilder på lille grodlårsräsern! :hihi:

Postat: tor okt 01, 2009 8:01 pm
av MV
loop skrev:
MV skrev::hihi: Det är R5 motor , men vilken cyldia du har ? ..annars R5 år 1980 ..eller volvo 340 ,daff66...R5 GTS ,TS ...eller R5 GT Turbo .
Är det min bildfråga du svarat på?
ja , visst

weber-power
Kolvringar är samma som en vanlig Motor 1108cc även foder , så blästra av kolvar med glas så blir de som nya . :thumbright:

Postat: fre okt 02, 2009 8:48 am
av weber-power
man tackar för tipset!

idag ska jag upp å rensa ur lite vid bilen å börja svetsa lite :)

bilder kommer väl om jag inte glömmer ta som vanligt :hihi:

Postat: tor okt 08, 2009 8:44 pm
av weber-power
lite bildbevis på att jag gör nånting

Bild

renskrapat hjulhus och lite rost bortkapat

Bild

plåtren bakskärm som ska riktas och lagas på några ställen

Bild

gammalt hål för antenn igenlagt

Bild

jaeger instrument

Bild

påbörjad skrapning av tectyl invändigt

Bild

i övrigt så är alla rutor urplockade och bilen är slipad ett varv med maskin, riktning och lagning på karossen ska påbörjas vilen dag som helst.

aja de va lite bevis på ja lever iaf, mvh mathias

Postat: fre okt 09, 2009 1:10 pm
av loop
MV skrev:
loop skrev: Är det min bildfråga du svarat på?
ja , visst
Gött. Min är ju dock på 1,6 liter. Men vad är samma som på en B14 och andra Renault motorer?

Postat: fre okt 09, 2009 4:14 pm
av stefan j fd cab
oljepickupen och pumpen skiljer på 340 och r5
den ena motorn har tråget i bakkant och den andra i framkant

Postat: lör okt 10, 2009 10:42 am
av MV
loop skrev:
MV skrev: ja , visst
Gött. Min är ju dock på 1,6 liter. Men vad är samma som på en B14 och andra Renault motorer?
Skillnaden är Veven längre slag .

Postat: lör okt 10, 2009 10:47 am
av MV
cab skrev:oljepickupen och pumpen skiljer på 340 och r5
den ena motorn har tråget i bakkant och den andra i framkant
?? 340 1400cc och R5 1400cc är samma tråg och olje pump ,Sen när det gäller Gordini (R1134,R1135) så är pump hjul högre .Men du kan ta en pump från R5 GT Turbo och erhålla ännu mer flöde om så önskas .