Sida 4 av 9

Postat: ons aug 27, 2008 5:46 pm
av Rutan
SR skrev:Fin kabelsammling :P
Vart kan man köpa en såndär gaspenna?
Vad skulle du köra med för grenrör? Hemmasnide?
Haha tackar :hihi: allt kablage från bilen :P
Gaspennan köpte jag på biltema för 36,90 har jag det för :thumbright:
Precis som 142 TiXeR säger Ajdén klirrar det :thumbright: bör få det nästa vecka :lol:

Postat: ons aug 27, 2008 5:50 pm
av Rutan
142 TiXeR skrev:
SR skrev:Fin kabelsammling :P
Vart kan man köpa en såndär gaspenna?
Vad skulle du köra med för grenrör? Hemmasnide?
Tror det står tidigare i tråden att ajdén smider på grenröret åt han.

Hinner du starta upp innan vintern?
Stämmer bra det :wink:
Njaa vi får se, vill göra det iaf :wink: Man får hoppas på det bästa...

Hur går det själv? Hade inte du en Ford f100?

Mvh/

Postat: ons aug 27, 2008 7:10 pm
av 142 TiXeR
hoppas det går vägen för dej då :)

Jo jag skaffade mej en f100, ska riva ner i vinter och börja med den.

Postat: ons aug 27, 2008 7:39 pm
av Rutan
142 TiXeR skrev:hoppas det går vägen för dej då :)

Jo jag skaffade mej en f100, ska riva ner i vinter och börja med den.
Tackar :) lär behövas :P

Okej fan va fränt!
Lycka till :thumbright:

Postat: ons aug 27, 2008 10:38 pm
av Rutan
Jaja, en till dag avklarad, tiden går fort men inte hinner man så mycket känns det som...
Har i alla fall monterat en motor och topp med insug så jag kan börja dra kablarna till MSet :thumbright:
Dock så blev jag sjukt osäker på hur bredbandslambdan ska kopplas in, köpt mig en bbl och mätare från vems, och kan inte komma under fund med vilka två kablar som ska till boxen... är det dessa?
Bild

Sen så har jag en liten funderation ang tpsen, har en från en 850, och vilken PIN är signal, jord och 5v?

Sen slänger jag upp lite bilder på vad jag hunnit med idag...

Bild
Lyft i moroten, dock bara tom motor.
Jävligt tung att göra själv :?

Bild
Någon som känner igen insuget? (Spridarna på bilden ska inte användas)
(Min snygga topp :wink: )

Bild
Och när man inte har tillgång till skrivare så får man ta ut laptopen, fick den gratis så tanken är att den ska användas till mappning :thumbright:

Over and Out!

Postat: tor aug 28, 2008 11:53 am
av Rutan
Ingen som vet hur bredbandslambdan ska kopplas?
Eller ska den överhuvudtaget ha någon kontakt med boxen?
Jag har försökt hitta svar på MS hemsida men hittar inget :(

Sen ang tpsen kan man mäta det på stiften på något vänster?

Postat: tor aug 28, 2008 1:31 pm
av Tobias Kuru
Rutan skrev:Ingen som vet hur bredbandslambdan ska kopplas?
Eller ska den överhuvudtaget ha någon kontakt med boxen?
Jag har försökt hitta svar på MS hemsida men hittar inget :(

Sen ang tpsen kan man mäta det på stiften på något vänster?
Svaren finns på MS sverige men jag letade fram lite åt dig...

CITAT FRÅN MS SVERIGE GÄLLANDE TPS 850 MODELL
---------------------------------------------------------------
Jag är kanske sent ute med detta inlägget, men det kanske kan hjälpa någon annan i stället så jag kör på.
Bosch 0 280 122 001 är en potentiometergivare (vridbart motstånd) som också sitter på Volvo 850. Jag har också den givaren och har mätt motståndet till:
1. Jord (gul/brun tråd Volvo)
2. 5 v ref. (gul tråd Volvo)
3. signal (vit/gul tråd Volvo)
Mellan 1 och 2: 1,86 Kohm
mellan 2 och 3: 0,99 Kohm - 2,65 Kohm
Nu är det så att spjället kan gå åt olika håll och att vända på TPS-enheten går ju inte utan ingrepp på komponenten.
Det går likaväl som för Sara när hon var 90, men mycket bökigt. Eftersom det är ett vridmotstånd så är det ju bara att skifta på trådarna 1 och 2.
Min TPS sitter på ett spjällhus tillhörande VW 1600E och den var då bara att klämma dit rakt av.TPS enheten hade andra fästpunkter än "gamla TPS" så jag använde den "plattan" och skruvade fast den nya något snett. Se bild nedan. Har du ingen platta så använd en bit aluminiumplåt. TPS till en Volvo 740 duger bara som platta.
----------------------------------------------------------------------------------

Postat: tor aug 28, 2008 2:42 pm
av Rutan
Zeon skrev:
Rutan skrev:Ingen som vet hur bredbandslambdan ska kopplas?
Eller ska den överhuvudtaget ha någon kontakt med boxen?
Jag har försökt hitta svar på MS hemsida men hittar inget :(

Sen ang tpsen kan man mäta det på stiften på något vänster?
Svaren finns på MS sverige men jag letade fram lite åt dig...

CITAT FRÅN MS SVERIGE GÄLLANDE TPS 850 MODELL
---------------------------------------------------------------
Jag är kanske sent ute med detta inlägget, men det kanske kan hjälpa någon annan i stället så jag kör på.
Bosch 0 280 122 001 är en potentiometergivare (vridbart motstånd) som också sitter på Volvo 850. Jag har också den givaren och har mätt motståndet till:
1. Jord (gul/brun tråd Volvo)
2. 5 v ref. (gul tråd Volvo)
3. signal (vit/gul tråd Volvo)
Mellan 1 och 2: 1,86 Kohm
mellan 2 och 3: 0,99 Kohm - 2,65 Kohm
Nu är det så att spjället kan gå åt olika håll och att vända på TPS-enheten går ju inte utan ingrepp på komponenten.
Det går likaväl som för Sara när hon var 90, men mycket bökigt. Eftersom det är ett vridmotstånd så är det ju bara att skifta på trådarna 1 och 2.
Min TPS sitter på ett spjällhus tillhörande VW 1600E och den var då bara att klämma dit rakt av.TPS enheten hade andra fästpunkter än "gamla TPS" så jag använde den "plattan" och skruvade fast den nya något snett. Se bild nedan. Har du ingen platta så använd en bit aluminiumplåt. TPS till en Volvo 740 duger bara som platta.
----------------------------------------------------------------------------------
Tackar hittade inte den där...
Nu kan dra lite mer kablar ;P

Mvh/Rickard

Postat: tor aug 28, 2008 3:07 pm
av Rutan
Nu har jag hittat nå info ang bbl, ska man löda in en extra utgång på honan på PIN 8 ?

Sen skulle jag vilja få reda på vars man kan köpa kabel som man kan använda till att skärma kablar...

Mvh/Rickard

Postat: sön sep 14, 2008 7:03 pm
av Rutan
Nu är semestern över, bara att göra bilen klar, nu finns det inte några fler ursäkter förutom om pengarna tar slut :wink:

Nåå var till Sundsvall i förra veckan och hämtade mitt rör till bilen, sen så var det så passande att tv4a var där :P

Och nu när man kom hem igår kväll så var jag bara tvungen att se hur det såg ut på bilen med turbon på plats :)
Bild

Bild
Så här ser röret ut

Sen hade jag gjort lite granna innan jag for också så det blir lite bilder på det också :thumbright:

Bild
Ska bara borras hål för diverse mätare.
Bild

Bild
Så här ser det ut i motorrummet för tillfället...

Bild
Och inne i kupen

Nu ska man börja om i garaget imorgon :twisted:

Over and Out!

Postat: sön sep 14, 2008 8:22 pm
av SR
Det blir bra det här :)
Riktigt fint grenrör :!:

Postat: sön sep 14, 2008 8:46 pm
av Rutan
Tackar jo det tar sig sakta men säkert :)
Jo Ajdén vet vad han gör...

Postat: sön sep 21, 2008 8:20 pm
av Rutan
Nu var det ett tag sedan man skrev men jag har gjort lite granna i alla fall:
Har kopplat in nästan allt till MSet bara Ediset kvar nu.
Har hämtat blocket, o-ringat nu.
Lambdamätarn inkopplad och lambdan, bara egtn kvar nu.

Over and Out!

Postat: tis sep 23, 2008 10:30 pm
av Rutan
Joo det är så att jag har snubblat över en snurra som jag har lite frågor om, vill veta ifall någon nu vet vad det är för modell?
Vars laddet skulle komma på ett ungefär?
Och vad ni skulle ge för den?
Den är körd 15min i bromsbänk enligt ägaren.

Lite bilder på aset...

Bild

Bild

Bild

Sen har killen även en audi s2 wastegate, är det något att ha?

Tacksam för svar.

Mvh/Rutan

Postat: tis sep 23, 2008 10:56 pm
av Rutan
Har inte gjort så mycket med elen men jag har monterat ihop själva blocket i alla fall sen ska jag fixa packningar så jag kan montera ihop resterande av motorn.
Sen så har jag en fråga till er som läser detta ifall ni vet vars det finns att få tag på "gula" ventilfjädrar till volvo?

Lite bilder kan man väl lägga upp:

Bild

Bild

Bild

Bild

Ska beställa nya packningar imorgon.

Over and Out!