Sida 4 av 85
Postat: mån okt 20, 2008 10:54 am
av Tommy Luhr
Finnsebbe skrev:Tommy Luhr skrev:teoretiskt räcker inte 5mm till 600hk heller om man skall gå efter graham bell.
Här spelar ju borrningen också in. Ju mera borr, desto mera tjocklek behövs, vid ett givet cylindertryck alltså. J.m.fr. med hydraulikrör, ett 6mm rör behöver inte ha mer än 1mm väggtjocklek.
Dessutom beror det också mycket på slagvolymen och antalet cylindrar. 600hk är ju ingenting i cylindertryck på säg en 10 liters V12:a.
nej hur han tänkt när det gäller cylväggarna och vilket borrmått det är vet jag inte.
Han hade bara räknat på 4cyl bilar.
Skall kolla det där efter jobbet.
Bara att tända i kaminen med den boken antagligen haha..
Själv körde jag 902nm på 3mm cylinderväggar utan att det blev ovalt eller sprucket.
Ingen betong, bara vatten och givetvis metanol
hehe.
Skall kolla upp graham vad han menar med effekt vs cylindertjocklek.
Det som man egentligen borde räkna på är det ju cylindertryck och sidokrafter från kolv samt värme.
Sen kan man undra vilken egenresonans ett motorblock har, är det möjligt att med dom interna delarna uppnå den frekvensen?
Vad som hellst som är stort styggt och stabilt stuper isönder om det utsäts för samma frekvens som egensväningarna har.
Postat: mån okt 20, 2008 9:02 pm
av Tommy Luhr
glöm det där med sylindertjockleken jag skrev.
Min fakta var baserad på en full amreikan antagligen med ord påhittade från wiskey glaset.
Det stå inget om borr på cylindrarna. bara massa siffror om vad det borde vara i en cylinder om den ger si och så med effekt i ett vanligt "soft"iron block (vad nu soft ironblock är i hans värd, typ cheva motorer?)
Men sen om motorn har 50mm cylindrar eller 2meters diameter på cylindrarna säger det inget om.
Ursäkta mitt flumm och mitt felinlärda beteende hehe

Postat: tis okt 21, 2008 10:28 am
av loop
Detta är egentligen över mitt kunnande, men är inte problemet med betongade block oftast att betongen inte smetar fast i väggarna? Utan att sjävla betongen ligger löst, även om den ligger an mot väggarna? Är det inte därför en del använder nåt annat smet som stelnar att förstärka med som fäster på väggarna?
Koolt bygge iallafall. Vad blir det för turbin och stallvarv?
Postat: tis okt 21, 2008 1:50 pm
av Jens Gustavsson
loop skrev:Vad blir det för turbin och stallvarv?
vridet bestämer stallvarvet, jag tänkte testa den 10" turbo v8 convertern jag redan har men den blir mest troligt aldeles för tungjobbad?.
sifror kommer när bänken är klar men jag gissar att BW256 turbon kommer på allvar efter lite tid vid 3500rpm där ska laddtrycket begränsas till ca 1.5bar det borde grovt räknat bli ca 500nm (motsvarar en 5.0L motor) sen är det frågan om denna luftmängd sparkar igång HX60 så den laddar vidare mot 2.5-3 bar vid 4500rpm stall där blir det ca 800nm och motsvarande en 8L motor???
svårt att göra en seriös beräkning, vi får se vad som händer

Postat: fre okt 24, 2008 5:28 pm
av Jens Gustavsson
jag har fått hem tändsystemet nu, värkar bra 700jol energi och 30 amp ström förbrukning på en 8cyl/ 8000rpm borde bli 15 amp vid 8000 på en fyra då?
den fungerar som så att det först kommer en kort hård CDI gnista sen kommer en lång vanlig gnista som håller i sig ca 30 vevaxel grader räknat på höga rpm, tydligen bra vid feta blandningar och trögförbränt bränsle på höga laddtryck. hoppas att kunna köra 0.8mm avstånd på stiften igen.
ska göra iårdning en fördelare sen som ligger stumt upp till 5500rpm sen får den öka steglöst ca 4 grader till 8000rpm med speciella fjädrar, triggern blir en ignator där brytarna sitter allt kommer att provköras i en fördelar maskin där man kan änddra rpm och se förtändning på alla rpm, en apparat som lite äldre bil mekar känner igen men som kanse inte är så vanlig idag

(kommer bild sen)
tändspolen väger typ 1.5kg
jag har också fått lite jb weld och färg på tråget som är slutmonterat.

Postat: fre okt 24, 2008 5:42 pm
av Driddler
Det är så jäkla kul det här.
Som jag skrivit tidigare, en Amazonmotor som kommer bli så jävla Norrlandsblingad så det är helt sjukt
Skulle vara rätt kul att höra en kommentar från någon på Volvo som jobbade på utvecklingsavdelningen för motorerna

Postat: fre okt 24, 2008 5:56 pm
av Jens Gustavsson
de skulle nog säga att man var utväkligsstörd som trimmar B20
men det är en kraftigt byggd motor som tål mycke stryk

så än om den är 48 år gammal konstruktion så är den inte helt kass men nästan då toppen inte är ends någolunda bra sen är friktions förlusterna sjukt stora men man får försöka kompensera med mer laddtryck.
Postat: fre okt 24, 2008 6:58 pm
av Tommy Luhr
den tändningen är det drag i.
Håll koll på att det inte gnistan slår mellan allt innuti locket.
Det skall vara långt mellan polerna till kablarna och resistor i rotorn är bara att glömma (som funkar bra med 6al).
Sen skall man inte börja lyfta på tändkablarna när motorn är igång för att felsöka cylinderproblem hehe..
En kille som hade problem med sin 350v8 och hade en vanlig 6al på motorn.
Han fick problem med att den inte gick ordentligt på alla cylindrar så han ryckta av kabeln med handen på den misstänkta cylindern när motorn gick..
Han stöp baklänges när han fick stöten
Tur att han var i bra fysisk form och inte hade phasemaker hehe
Måste ha sett förbannat klantigt ut:)
tjena Jens
Postat: fre okt 24, 2008 9:02 pm
av calle Bengtsson
Ser sten hårt ut, häftigt tändsystem... Håller tummarna för dig å ditt bygge, faan bygger på dom bitar man har erfarenhet av, försöker få dig att trimma volvo femmor:) Men vet jue att dom är sköra som kristall glas på fyllefest

Postat: lör okt 25, 2008 3:49 pm
av Blom
Jens, vad väger vegan??
vilken klass kommer du åka i competition??
Postat: sön okt 26, 2008 10:35 am
av Driddler
Jens Gustavsson skrev:motorn måste ha ett mycket brätt effektområde för att 60fota bra och det ska göras genom en såkallad 2 stegs turbo laddning där en HX60 ladar in i en BW S256 med 60mm avgashus med twin avgashus och pulssplittat avgashus.
tanken är att BW turbon laddar upp tidigt i starten ca 3000rpm sen westgatar den vid ca 1.7bars tryck in före hx60 som westgatar vid 0.5-1.0bar.
laddluftkylare kommer bara att behövas mellan andra steget och motorn (stor KL racing)
En sak som slog mej. Skulle det inte fungera, i alla fall teoretiskt med en kompressor som sköter bottenregistret. När den sedan storknar tar stoebror avgasturbo över?
Postat: mån okt 27, 2008 1:35 pm
av Jens Gustavsson
Blom142 skrev:Jens, vad väger vegan??
vilken klass kommer du åka i competition??
det står på sid 1 i denna tråd.
Postat: mån okt 27, 2008 1:37 pm
av Jens Gustavsson
Driddler skrev:En sak som slog mej. Skulle det inte fungera, i alla fall teoretiskt med en kompressor som sköter bottenregistret. När den sedan storknar tar stoebror avgasturbo över?
det fungerar men istället för en kompressor för 30000kr som håller dåligt så kör jag en liten bw turbo med måtten 56 in och 62mm ut (samma grej igenteligen)
Postat: mån okt 27, 2008 1:52 pm
av Blom
sorry, såg inte

Postat: mån okt 27, 2008 2:31 pm
av Jens Gustavsson
Blom142 skrev:sorry, såg inte

har du kört i nån sån klass eller så?
jag vet inte riktigt vad vegan+b20 kommer väga men jag kan nog lätta bort en 40kg ganska lätt nästa vinter men i år gäller det bara att få allt klart så man kan köra redan i april i bilen, motorn ska upp i bänken runt jul hoppas jag.