Mazda RX-4 Dragracing Team Back in black.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Ja det hoppas vi på :? Navvridet är nästan helt platt från 5500 rpm till 9000 rpm med 229Nm till 233Nm Exakt effekt vid 9186 rpm är 295,12 hk :lol: enligt RotoTest loggen. Vi hade rak tändkurva 20 grader hela vägen till 10 000 rpm och hann tyvärr inte mappa in några grader mer tändning, men varje grad kan göra 10 hk enligt tidigare PP bromsningar. Finns mycket att testa fortfarande men Micke vill också köra RX-4an några tävlingar innan det ska uppgraderas :wink:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Har idag beställt ett nytt Odyssey 680 cca 7 kg batteri till den gamla RX-4an :hihi: Detta ska lösa våra startproblem förhoppningsvis med lite fräsch ampere :hihi: Sen ska nya bälten och fönsternät inhandlas nästa vecka, de gamla gick ut 2004 nånting... :lol: Kommer också att väga bilen samt corner vikta den om 1 vecka för att se till att chassiet uppträder korrekt :wink: Någon mer trimning är inte inplanerad men lite Aspen Racing fuel kanske vi dopar Mazdan med 8) See Ya At Kjula :twisted:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Fick Odyssey batteriet idag, och då har Micke lite jobb att göra :hihi: Sen ska han i helgen göra klart passagerar dörrens gång järn så vi kan stänga och öppna den 5 kg lätta plastdörren 8) Sen ska vi ta ett snack om värmetal för Far Trailing stiftet, 9or eller 11.5 det är frågan :lol: Fick även den gamla typen av ProSpark progr dosa idag, blir mumma att mappa in ett par extra grader till motorn efter momentpeaken :hihi: Nu fattas bara bälten samt fönsternät (tror vi) :? Fortsättning följer...

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Har ju glömt att berätta att vi på denna 13B kör med 3 tändstift per kammare :thumbright: Kort sagt ger motorn 10 hk mer med det tredje stiftet inkopplat! Detta med konservativ tändning och mager lambda 8) Kommer finnas på alla våra "fullt ut" race motorer i framtiden :twisted:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Användarvisningsbild
tim gustavsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 297
Blev medlem: mån okt 06, 2008 7:58 pm
Ort: nyköping

Inlägg av tim gustavsson »

kommer ihåg denna bil!! nått som alltid kommer finnas i huvet.
första ggn ja jobba på kjula, fick vara vattenkastare då så stod väldigt nära när ja fick se en bland dom coolaste burnouterna hittills :)

det är den mest hysteriska motor ja hört!!! var det 4 växlar i bleachbox? bakskärmarna bara flandra när växel efter växel gick i :twisted:
synd att det inte blev nå åka efter det..

Lycka till iår

mvh Tim.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Tack Tim :) Ja i år kommer motorn bli ännu mer hysterisk då vi fått bort vissa problem med motorn :twisted: G-Force 5 vxl låda o Ford 9" med 5.67 samt nytt 11.7 kg svänghjul ska göra att 60 ft tiderna kryper under 1.50s :?
Undrar om det finns våg på Kjula :?:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Liten Update. Micke fixar nu nya gångjärnet till pasagagerar dörren så man kan öppna den på rätt sätt :hihi: Byter också oljor. Har varit i kontakt med ett företag som ska lägga en läcker stripning så bilen blir lite av "Puerto Rico Style! 8) Bromsar förresten en PP motor hos DR Ernie som ska slutföras på Måndag. Hittils bara 271 hk men vi har just börjat med en basic set up med V-Power små halsringar samt bestyckande o tändning. Kommer ha möjlighet att testa 3 större hals ringar,2 grenrör,Aspen bränsle samt E85 om tiden räcker till :thumbright: Kanon att ha den gamle räven Göran som förgasar tuner då han körde Metall Volvon med B20 och Weber tidigt 80 tal :hihi: Hoppas på bra siffror på Måndag :twisted:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Knuts
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
Ort: Pedersöre/Finland

Inlägg av Knuts »

Låter bra det här Lasse! :thumbright: Hoppas ni får klart allting och får till riktigt bra tider :wink:
Vore ju kul med ett matchrace nångång någonstans ;)
10 seconds.....

Mathias Knuts
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Tackar! Ja klart vi hoppas på fina tider men man vet ju aldrig i premiärracet för året :? Tror det är 14 st anmälda i vår klass så det kommer bli tufft. Se fram emot en solig helg nästa helg :thumbright:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Beställde bälten igår kväll från Simpson. Hoppas vi kommer få på stripningen klar till nästa helg men det är inte säkert. Ska åka ut till Micke idag med nya fräscha Motul oljor idag o serva lite, samt göra en checklista på bil o kring utrustning. Kommer även ta med mig Gene Berg halsringarna för uppsvarvning :wink: Kommer prova 49-50 mm på PP motorn jag har hos DR Ernie :hihi: Mer kommer :!:

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
Knuts
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 06, 2008 3:58 pm
Ort: Pedersöre/Finland

Inlägg av Knuts »

Hinner ni få allt klart? Hoppas ni har bättre tur med vädret än vi hade :) hatar regn....
10 seconds.....

Mathias Knuts
Användarvisningsbild
Fernis
För mycket laddtryck
Inlägg: 304
Blev medlem: mån maj 18, 2009 1:32 pm
Kontakt:

Inlägg av Fernis »

Var ute igår på dagen och filmade denna Mazda RX4

Film på bilen kan nu ladda ner på www.Norrortracing.se under fliken Fernis Productions.

Högerklicka och spara länk som.


//Joakim
Fernis Productions | Skicka ett bidrag HÄR
Team Norrortracing - We Rule The Streets At Night
lasse wankel
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: tor okt 14, 2004 7:41 am
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av lasse wankel »

Nu har jag bromsat klart PP rallycross motorn :) 314 hk@9300 rpm blev resultatet. Vrid 250NM@8600 rpm. Körde motorn till 9800 rpm i bänken, det tona vill jag lova :hihi: Average mellan 6300 rpm och 9800 rpm är 260 hk vilket jag är mkt nöjd med 8) Motorn gick snålt o fint med FR 13.4-13.6 för maxeffekt, tyvärr är Grose Jet nålventilen på gränsen :thumbdown: Kommer kurvoe och mer siffror senare.

Har inte fått bälten än till RX-4an men de kommer väl idag :roll: Vi ska lasta Fredag kväll för avfärd till Kjula Lördag morgon för helgens äventyr :?

/Lasse
Bygger gat och tävlings wankel motorer. Råd och tips? Pm eller maila.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

:thumbright:

/Andre'
power
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Häftigt, men lite bilder och en bromsfilm skulle ju inte skada :thumbright:
Skriv svar