TurboMotherTrucker S-10a (6.08s-403km/h med Camaron)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Martin Lundkvist skrev:
boosted_142 skrev:Martin:
Du har inte tänkt på att kanske dra om avgasrören in mot turbon lite annorlunda?
Tänkte lite då du hade högt avgasmottryck, det är rätt många mer skarpa böjar på avgassystemet innan turbon (3st 90c böjar) Tänkte om det finns plats, att dra de mer rakt in under bilen, sen mer rakt upp så får du det mer som en kollektor till innan turbon istället för två skarpa böjar in tänkte jag. En liten tanke jag hade bara.

Fränt bygge du har fått till! Förresten, vad hände med volvon och den snurran?
Tack för omtanken men jag kan ej dra rören på annat sätt, mycket rör i chassit som hindrar, i vilket fall så är inte det problemet.. än.. ja mäter mottrycket precis innan turbon och då har väl inte böjarna innan nån betydelse, om jag tänker rätt.
Volvo, motor är sålt, tvungen för att kunna gå vidare..
Mottrycket bör ju vara samma oberoende på vart på röret du mäter. Är nog avgashuset på turbon och dimensioner på rören som har största inverkan, böjarna är ju inte utan motstånd men inte den värsta boven, i ditt fall antagligen bara avgshuset som är för litet.

Mvh
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

tror inte röret är nått fel på installationen.

Men det är ju som sagt litet avgashus för en så manlig motor.

Det enda som jag ser som en risk med röret är att det ser ut som om det är byggt i vanliga avgasrör.
Det blir mycket glödskal av sådana rör.
summan av kardemumman behöver vi inte nämna för det är så tråkiga ord.


Nice bygge, jätte snyggt chassie.

Finns det en liknande sådan här bil?

Såg en gul s10 i vårgårda 04 eller om det var 03.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tommy,har du sett något tillfälle där glödskal verkligen ställt till med något?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

j björk skrev:Tommy,har du sett något tillfälle där glödskal verkligen ställt till med något?
Nej det är ju svårt att säga vad det är som gör små hack i en del avgasimpellrar.

Jag har ju inte haft problem med det.

Men det blir mycket skit innuti sådana vanliga simons avgasrör.

Köpte walker lösa delar en gång, dom var toppen, galvade eller nått annat.
Lätta och svetsa i och det hände inte nått med dom, inte ens rost.

men just glödskalsbiten är svårdefinerad, det är ju aldrig bra med löst flygande föremål i grenröret, men om dom verkligen är så farliga så man skall vara rädd det vet jag inte.
En garret gt25 ts04bb jag hade var mycket känslig på det där.
ett lastbils agg med stadig avgasimpeller mindre känslig skulle jag tro.
Men när det blir lite kondens och det får rosta (om det nu är rör som gör det) så kan jag tänka mig att det blir mer saker än glödskal som blir ens fiende
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Tack, ja att bygga i vanliga avgasrör är ju inte det bästa, men var billigt o bra för att test med innan man vet om konceptet funkar, att åka med metanol gör inte saken bättre, blir nån syra av de plus en massa kondens på tomgång som gör att det blev rött med en gång :thumbdown:
Får ha koll på rören så det ej släpper massa skit från sig!

Blir det problem så får jag låta avgasventilstyrningarna gå ner sig så olja smörjer in rören :wink:

Har kollat vad en lös avgasturbin/axel kostar...$632 + hus $240.. hjälp!
därför sälja turbon o köpa ny komplett istället.

Det var nog denna pickisen du såg där, bröderna Brag ägde den då.

Chassit är byggd efter Jerry Bickel ritningar av Competition Cars i Lund, Bragarna byggde den färdig.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

okej ja då var det nog den då.
Tyckte/tycker den är sktfrän :thumbright:

Ja jag har ju själv åkt Metanol och det är inget trevligt bränsle mot material.

Allt som det kommer i kontakt med som kan rosta rostar, all obehandlad aluminium blir som yoghurt.

Kör du din bil på bensin emellanåt?
Eller afterrun oil?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
ximon
Impellerhead
Inlägg: 300
Blev medlem: mån dec 18, 2006 11:30 am
Ort: Sthlm / Skellefteå

Inlägg av ximon »

Åååå, va ball! :shock: :thumbright:
Högvarvig, överladdad smallblock i ett både fränt och välbyggt chassie! 5 av 4 möjliga!

Hoppas på ännu en turbobil som skakar om lite i Comp!
Lycka Till!
Simon Markström 072-233 04 11

7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com
Orrez
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: mån okt 13, 2008 3:53 pm
Ort: Malmköping

Inlägg av Orrez »

Kanske jag som missat något eller är korkad men varför har du turbon så långt bak och så långa insugsrör och grenrör?

Annars coolt koncept, gillade ditt Volvo skåp skarpt!
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

Orrez skrev:Kanske jag som missat något eller är korkad men varför har du turbon så långt bak och så långa insugsrör och grenrör?

Annars coolt koncept, gillade ditt Volvo skåp skarpt!
mer vikt på bakhjulen, sen kan man skippa intercooler då insugsröret blir såpass långt och kyler en hel del.
Låter dock Martin svara varför han så, en tanke jag hade bara :)
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Troligtvis pga platsbrist, intercoolern har han antagligen skippat pga bränsle valet.
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Att placera turbon bak i en bil har jag varit sugen på länge, kompromisslösa grenrör, flytta bak vikt i detta fallet då jag åker med lång hjulbas, få bort värme från motorrummet, mer meckarvänligt, mindre rörigt,
åker man jänkjärn ska t.ex. ventilkåporna av o på o av o på för att kolla fjädrar o så att saker inte böjt, töjt eller fösvunnit, ett mysigar motorrum helt enkelt.
Tryckröret blir böjlöst och inte längre än i en normal turbo bil, slipper intercooler för jag kör med sprit i tanken.
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av Hammarström »

Måste börja med att heja på er allihop här,Mitt första innlägg här på Sävarturbo.
Klart coolt bygge!
Gillar turbo installasionen vad har du för dia.på rören efter hedderserna?Tänker nämligen flytta bak turbon på min BMW o funderar vilken dia.på röret efter grenröret som blir lämpligt.
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

helvete va ball :shock: ståpäls direkt!!
team weber power
Orrez
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: mån okt 13, 2008 3:53 pm
Ort: Malmköping

Inlägg av Orrez »

Ok då förstår jag.
Men förlorar man inte mycket verkningsgrad på avgaserna om man har sånt långt grenrör eller avgaserna kanske har sån hastighet att det inte spelar någon när dom väl börjat flöda så att säga?
Martin Lundkvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: tis aug 21, 2007 1:58 pm
Ort: Åhus

Inlägg av Martin Lundkvist »

Hammarström skrev:Måste börja med att heja på er allihop här,Mitt första innlägg här på Sävarturbo.
Klart coolt bygge!
Gillar turbo installasionen vad har du för dia.på rören efter hedderserna?Tänker nämligen flytta bak turbon på min BMW o funderar vilken dia.på röret efter grenröret som blir lämpligt.

Hej på dej, en turbo galning till, coolt!

Rören efter headers är 3.5".

Jaaa bak med snäckan :thumbright: Vad åker du för bränsle o hur stor motor?
SuperFlow Motorbromsning.
Återförsäljare för BigStuff3.
Tel 0703803478
Skriv svar