Avgasventils storlek på turbo motorer
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jag tror att du hade fått mer effekt med mindre ventiler. Om du ger mig lite uppgifter på din motor så kan jag prova att köra den i Dynomation och se vad som händer. Borr, slag, staklängd, kamvärden, komp, flöde, hur grenrören ser ut med ingångsmått på insug. Dynomation har en massa turboaggregat inlagda så med lite tur finns ditt eller ett liknande. Erland.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
du har pm Erland
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Big Al! Hur kommer det sig då att Ford motorn som tråden började med har så små avgasventiler och ändå bra effekt? Trots att möjligheten finns så har man satt i stora insugningsventiler och små avgas, i princip som på en motsvarande N/A motor. Vad har du själv för motor och hur ser förhållandet mellan insug och avgas ut på den? Sen förstår jag inte riktigt hur det skulle kunna bli en skillnad i avgasflödet om du släpper avgaserna senare eller tidigare. Tvärtom, med stor avgasventil så ger samma lyft ett större flöde och i så fall en större propp eller mer flöde under kortare tid. Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Big Al..
på en turbomaskin behöver du inte ha undertryck(i ordets rätta mening) i overlap alls.
du vill bara ha en tryckdifferens,(och den tryckdifferensen kan vara BETYDLIGT högre än på en sugmotor).
Och har du då laddtryck som överstiger avgastrycket under overlap så jobbar den fortfarande som en sugmotor, men på ett högre 'atmosfärtryck'.
och skulle man nu råka få större differens än vad som är normalt för en sugmotor så kommer det formligen att spruta ut hästkrafter.
Du får mer än 100% per atmosfär till exempel.
cossien är i övrigt beskaffad med den hemskaste 16v topp cosworth tagit fram.
pyttekanaler i avgas som är onödigt krokiga. det tar energi av pulsen.
här är en bild på en cossietopp som jag senare portade med lyckat resultat:

på en turbomaskin behöver du inte ha undertryck(i ordets rätta mening) i overlap alls.
du vill bara ha en tryckdifferens,(och den tryckdifferensen kan vara BETYDLIGT högre än på en sugmotor).
Och har du då laddtryck som överstiger avgastrycket under overlap så jobbar den fortfarande som en sugmotor, men på ett högre 'atmosfärtryck'.
och skulle man nu råka få större differens än vad som är normalt för en sugmotor så kommer det formligen att spruta ut hästkrafter.
Du får mer än 100% per atmosfär till exempel.
cossien är i övrigt beskaffad med den hemskaste 16v topp cosworth tagit fram.
pyttekanaler i avgas som är onödigt krokiga. det tar energi av pulsen.
här är en bild på en cossietopp som jag senare portade med lyckat resultat:

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Hej! Har du läst den här boken? Erland.Kadett4wd skrev:Jag kan dra en liten story om Opel C20XE motor.
Den utvecklades till stor del av en herre kallad Dr Fritz Indra.
han fick i uppdrag att utveckla en turbomaskin.
vilket han gjorde. motorn blev ett litet under av effektivitet i sin oladdade version(37% bränsleeffektivitet,bättre än många dieslar på den tiden)
motorn användes först i Kadett GSI 16v som oladdad, men inbördes bara ändrad på några små punkter, högre komp,annat grenrör vassare kammar.
nu i bakvattnet av utvecklingen då vi glada amatörer trimmar den ser vi att motorn i dess oladdade version är befattad med för stora avgasventiler som std. man vill juh köra 35/29 i raceversioner.
alltså 2mm större på insug med std storleken på avgas.
så när Dr Fritz valde ventilstorlekarna, vad tänkte han på då?
Och jag vet man kan öppna avgas tidigt.
det är bara att jämnföra med en 2takt så ser man juh snabbt hur oviktigt det är med att kunna utnyttja nedre delen av cylinder som arbetstakt.
Där står det juh vidöppet under halva vevaxelvarvet(på ett ungefär)
Och tar man 29mm och lägger på 2bar (1bar var juh 6% ökning enligt dig)
då blir det 29mm x 1.12 = 32.48mm
men std motorn laddar juh 0.9bar som mest, så vi lägger på bara 6%
så ligger jag fortfarande snålt på storleken då jag ska ladda uppemot 2.5bar.
Mvh

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
är detta boken om Josef fritzels memoarer
Kunde inte låta bli, sorry

Kunde inte låta bli, sorry
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
är det nått han kan om motorer så är det bottendelen iaf
snart blir vi tillsagda

snart blir vi tillsagda
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169