Renovera turboaggregat

Diskussioner för erfaret folk
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Big Al skrev:The: Jag har ingen utbildning eller kompetens. Men det är ganska enkelt litar man inte på det jag säger så får man ta å testa om det jag säger stämmer i praktiken. Stämmer det inte så säg gärna till mig varför, jag är inte den som är rädd för nya teorier.

Kadett4wd: Klart man kan göra så, det finns dock vissa nackdelar och då menar jag inte ur hållbarhetssynpunkt. Men tyvärr tänker jag inte jag säga då det finns företag som lever på det, men vill du veta så försök ring till STS som sysslar med flowprepp eller kanske Christer J och hör om de vet och vill förklara :)
Men ändå så gör du hela tiden uttalanden om att det ska vara si och så men avslutar allt med att du inte vill tala om någon annans hemligheter som ovan...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jo men det hade varit ännu mindre att ta bort om man bara kunde montera hjulet på ett vis. hur är det på garret?
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Martin, så vitt jag vet är det lika på alla aggregat.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nädå jag har monterat ihop en kkk med halvmåne. vad jag ville komma fram till är att jag tror man kan tillverka delarna var för sig och nollballansera och då få tillräkligt bra ballans för att de satta kraven ska uppnås. detta för att vilken underbetald person som helst ska kunna sitta på lina och montera ihop dessa utan att det ska bli fel. såg förövrigt en axel garret slipat som slog 12 hundingar och har man sådarna tillverkningskrav då kan man ju förstå att delarna inte bör röras sen man väl fått ballans i det. men detta är som att gämföra HD och suzuki.
detta är min åsikt mvh
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Halvmåne, menar du krysskil?
Jag har haft isär rotomaster, kkk, garret, holset och något kina och ingen av de jag haft isär har haft något sådant.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Big Al skrev: Saken är väl den att jag har tänkt livnära mig på detta i framtiden. Och eftersom det är så få som kan, så vill man gärna att så få som möjligt vet.
Man är som barn som just fått höra en hemlis och inte får berätta för nån :\
Få som kan?? Det är väl bara att lära sej, som med allt annat... om jag skulle villa kunna balancera turbos så skulle jag säkert kunna lära mej det, MEN jag har inget intresse. Om du har stort intresse för det du håller på med så lär du dej mycket och blir duktig.

Följ Erlands exempel, diskutera dina teorier, experiment med andra öppet ---> lär dej mera.

Om du blir riktigt duktig så kommer du ändå få kunder.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag har juh läst nån gång i tiden om nåt så spektakulärt som trekantig axel på KKK aggregat.

var i samband med Dahlbäck i nån bilsport.

Mythbusters?
J.Lundin
Forumsberoende

Otroliga historier...!

Inlägg av J.Lundin »

Vad Dahlbäck uttalar sig om i tidningar skall man nog ta med en stor nypa salt, det säger åtminstone hans gamla polare.... :D :D :D

Det Schwitzer gjorde vid balansering av kompressorhjul var att man använde en noggrant balanserad turbinaxel som fixtur, på denna axel "matade" man sedan på alla de hjul som ingick i en tillverknings batch. Brevid balanseringsmaskinen så fanns det sliputrustning för bearbetning av bitarna, det var en och samma person som utförde hela jobbet på denna arbetsstation. Jag kan tänka mig att man också förde någon typ av statistik över de avvikelser man såg. Vid ett tillfälle då jag var där så hade dom får in en hel drös av 25 år gamla entreprenad aggregat, där turbinhjulen var lödda mot turbinaxeln, driftstiden var mer än 18000h på dom och efter rengöring och kontroll visade de sig vara i perfekt skick, man bytte lager och sedan gick dom tillbaks till kunden. Kvalitén på dessa gamla aggregat väckte en viss förundran hos personalen varvid man lät trycka upp en dekal som fick följa med aggregaten, texten på dekalen, "Durocharger".... :D

Jag har själv varit med och balanserat gamla holset aggregat, det gjordes på jobbet i samma bänk som jag nu har. det varvtal man kör bitarna vid bestäms av vilken klass på balansering man är ute efter och är betydligt lägre än folk normalt tror. Min bänk är tryckluftsdriven och går att köra till åtminstone 25.000rpm. Går man på kvalitets grad "G 0,4" och 0,36g mm så krävs det ett varvtal på drygt 12000rpm. Vid denna ultra fina balansering så rekommenderar man också att drivningen av bitarna sker utan någon form av koppling, därav luftdrivningen..... :D På moderna balanseringsmaskiner kör man med någon form av remdrift, så man har väl lyckats lösa problemen runt den påverkan som en drivrem kan åsamka vid balansering.

Skall du hålla på med detta professionellt bör du nog läsa på en hel del, det duger inte att försöka hitta svaren på forum, det krävs genuina grundkunskaper i ämnet.

Sedan nämnde någon det här med att flödespreparera aggregaten, det vore därför kul att få höra hur detta går till i verkligheten och vad man har för referenser att det verkligen blir bättre flöde efter åtgärden. jag har under årens lopp klämt en och annan designbok i ämnet radial turbomachines och dom sk. åtgärder jag sett under årens lopp har många gånger varit helt horribla..... :D
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Janne,om man balanserar med hög noggranhet och förhållandevis
höga varv blir det inte ett problem att turbinaxeln påverkas av
kontakten med luften? speciellt om den är balanseringsslipad
och inte är "liksidig"!?.för visst kan det både vara "designmässig"
och viktmässig obalans?

om man nu bör balansera om efter isärtagning måste ju turbon
vara balanserad ihopmonterad på fabriken!?görs det verkligen?

/Fredde
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:Nu är det inte balansering man tänker hålla på med professionellt utan flödespreparering bland annat :)

Nog kan jag berätta lite om flödespreparering och hur delarna i turbon fungerar men det blir i en annan tråd isof då denna handlar om renovering ;)
Jag antar det är 'cossiecenters' nyuppfinning av hjulet du vill fortsätta med?
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Ett varvtal på 12-13.000 är inte så högt vad gäller luftflöde, det är i princip vad en del aggregat har som tomgångsvarv vid drift. Då det gäller skillnad i storlek mellan kompressor och turbinhjul så finns de riktlinjer för vad som är effektivt att åka med, sedan finns det avarter även här, speciellt på racingaggregat. Man försöker dock hålla hjuldimensionerna något så när lika eftersom det handlar om "designvarvtal". Har man stora skillnader i diameter så blir också avståndet mellan respektive hjuls designvarv allt för stort. designvarvet är den punkt där respektive hjul går som effektivast. Det är därför exempelvis Garrett alltid byter turbinstorlek då kompressordelen ändras. Förr om åren så var det vanligt bland många fabrikanter att köra en och samma turbinaxel och förse turbinhusen med olika A/R förhållanden, gör man på detta vis så är det egentligen bara en kombination som är effektiv, alla andra blir mindre effektiva kompromisser.

Enda gången mig veterligt då man tester obalansen på en ihopmonterad turbo är då aggregatet riggas och körs i provrum. Då handlar det inte om någon balanserings operation utan ren test av hur aggregatet uppför sig under drift.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Ja djävlar, allting går att sälja med mördande reklam.... :D
Skriv svar