kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir intresant att höra hur dannes kam ser ut nu effter bromsningen, det är ju rätt likt konsept i övrigt.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Kadett4wd skrev:det finns ett par snabba fördelar jag kan räkna upp.

1: man kan vara begränsad i lyft på ventilmekanismen, visst det går att modda. men man kan bli lidande av för kort styrning då man även kortat den i kanalen.

2: man kan fördröja returpulsen som skapas av den vändande ventiltallriken till ett senare skede i insugsfasen, och på så vis få en stabilare hastighet på gaserna under en längre tid.
3: ventilfjädern får längre tid på sig att lungna ner sig vid max lyft.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Magnus skrev:Här kommer lite data som kanske kan va till hjälp.

Ventilspel kall (mätt när jag plockade av toppen efter 1 tävling)
cyl 1-8
0.15,0.15,0.20,015,0.25,0.20,0.20.0,20
(gunnar tyckte vi skulle lägga spelet på 0.20 istället för 0.25 för att tona ned accelerationen)
Ett problem kan va för lite spel som Erland sa

vikter: fjäder 66g,retainer 22g,insugsventil 90g,avgasventil 90g

Återkommer när jag mätt upp ventilfjädrarna ordentligt.
Jag kör med nya Kl-racing fjädrar och retainers.

kör med 76 olja med compcams tillsats
jag tappade ca en tia i spel när jag drog toppen i moment. antagligen mer planad 531a än du men ändå. när jag prövade kl fjädrar på b20in så tappade de många kg bara på några mil.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Martin H skrev:jag tappade ca en tia i spel när jag drog toppen i moment.
Mer eller mindre spel?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

en lyftare och en juster bricka + en B20 lyftare är nu inlämnad på analys hos peter lindberg (vad heter firman?)

blir intresant att höra rapporten :thumbright:
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Jens Gustavsson skrev:en lyftare och en juster bricka + en B20 lyftare är nu inlämnad på analys hos peter lindberg (vad heter firman?)

blir intresant att höra rapporten :thumbright:
Duroc Engineering heter den :thumbright:
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Har gjort dom första hårdhetsmätningarna nu. Detta gjordes med ett skleroskop, det kan diffa några enheter från prov till prov så därför görs 10st prov och en median tas ut. Ska göra några intrycksprov senare för att verifiera. Skriver ut resultaten i vickers och hrc (Jag provade med vickers).

37mm tryckaren hade mellan 285-315 vickers hårdhet vilket är ca 29-30hrc

Justerbrickan hade 680-710 vickers vilket är ungefär 60hrc

b20 tryckaren hade 560-600 vickers vilket är 54hrc

Catcamskammen låg nära b20 tryckaren i hårdhet med 530-560 vickers vilket är ca 52 hrc

Återkommer med fler resultat när jag hunnit prova och analysera mera. Måste dock säga att nötningen som uppkommit på 37mm tryckaren ser snarare ut som plastiskdeformation, vilket betyder att material har blivit ihop tryckt. Om detta nu beror på att materialet har för dålig sträckgräns, hårdhet, designfel eller kanske fel ventilspel låter jag vara osagt än så länge. :P
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Magnus »

Det som är intressant är att danne kört med 70 kg inspänningstryck och 140 på maxlyft med samma "gunnar tryckare" utan problem så jag tror att antingen så är ventilspelet eller kam-designen boven men jag är ju ingen expert.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Magnus skrev:Det som är intressant är att danne kört med 70 kg inspänningstryck och 140 på maxlyft med samma "gunnar tryckare" utan problem så jag tror att antingen så är ventilspelet eller kam-designen boven men jag är ju ingen expert.
Diskuterade det där med jens lite grann. Du hade ju mindre spel än dem andra och det borde ju betyda att kammen inte "slår" lika mycket på tryckaren. Men i sin tur kan betyda att du inte får in olja. Men nu är det lite annorlunda iom att det inte är abrasivnötning som uppstått utan snarare deformation. Det ser ut som att märkena på tryckaren har uppstått pga av att det varit en liten yta av kamprofilen som haft anliggning vid maxtrycket/maxlyft. När jag tittar på bilderna på kamprofilen så ser den rätt "fyrkantig" ut, känns som att "kanten" på profilen orsakat detta. Sen kan också materialet ha en del i detta. Har dock svårt att tänka mig att org. justerbrickan skulle kunna få samma skador.
Peter Lindberg
0768032059
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

29hrc är ju i princip blötjärn :shock:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tack peter för testet :thumbright:

jag ringer dig efter 15.00.

intressant att lyftaren är så mjuk! hur gör man för att få den hårdare?

hur tror ni den är efterbehandlad (härdad) eller är den det överhuvudtaget?

jag gissar att eftersom den fungerar bra till sugmotorer (som den är gjord för) så har tillverkaren nöjt sig med denna hårdhet.

eftersom orginal-lyftarn (justerbrickan) och B20-lyftaren är så hård och de verkar fungera kanon så ska det ju inte innebära problem tycker jag med att det blir för hårt??

kan nån ge mej mer info/länk om mätmetoden och olika ståls hårdheter (jag kan inte mycket om sånt :( ).
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Magnus skrev:Det som är intressant är att danne kört med 70 kg inspänningstryck och 140 på maxlyft med samma "gunnar tryckare" utan problem så jag tror att antingen så är ventilspelet eller kam-designen boven men jag är ju ingen expert.
den kammen har mycket snällare ramper det hjälper nog till att det håller, bäst är om man kan åka lite aggresivare öppning men ändå få det att hålla.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Jens Gustavsson skrev:kan nån ge mej mer info/länk om mätmetoden och olika ståls hårdheter (jag kan inte mycket om sånt :( ).
[Skala med ungefärliga värden för olika material]

[Konverteringstabell]

[Hur Rockwell (hrc) testas]

[Vickers på wikipedia]

Gjutjärn ligger väl kring 15-20 i HRC. En högkvalitativ kniv på kanske ~50

Som kuriosa kan nämnas att de krockskydd vi tillverkar på jobbet ligger kring 50 HRC.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

gunnar ringde upp i kväll och vi snackade igenom problemen lite mer ingående och det visade sig att han hadde speciella super stadiga lyftare med tjockare tak och som var djuphärdad med liknande hårdhet som orginal sjusterbrickan som vi skulle få prova nackdelen är så klart att de blir tyngre men det får vi kompensera med lite mer tryck.

han sa som peter att det blir speciellt med vår catcams accerlation och den tidiga öppningen som problemet kommer.

tryckaren trycks sönder mer än att den nöts därför så behöver de inte va tjockare eller mer härdad på en sugmotor, vikten är viktigast då.

normal acc i rampen var max ca 90 i GL och enem kammar vår kam var det 120 i den värsta han hadde mätt var det 130 tror det var acc per radian eller nå sånt?? ska försöka lära mig mer om sånt.

i värsta fall kunde veven gå av framtill eller så sliter den av remen eller svänger sönder olje pumps drivningen då det är sånt acc.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor nov 20, 2008 10:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

jäkla intressant test det där, att en gjutjärns lyftare till b20 var så hård.
får hoppas ni får till det nu då .
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar