tillsätta vatten påskynda laddtrycket?
In i dimman
Det enda som egentligen är intressant i detta ämne är hur stort massflöde man kan åstadkomma mellan motorn och turbindelen. En "närstående källa" till mig har provat att spruta in större mängder med vatten i grenröret just för att få upp laddtrycket vid start, ingen lyckad test. Man skall ha väldigt klart för sig att det man sprutar in måste också ut och vid seriös dragracing så är risken mer än överhängande att man blir avflaggad redan på startlinjen för "rasad" topplockspackning....
Det finns mycket mer intelligenta sätt att göra det här på än att fylla startbanan med vattendimma, men det är något jag inte tänker avslöja här och nu....

Det finns mycket mer intelligenta sätt att göra det här på än att fylla startbanan med vattendimma, men det är något jag inte tänker avslöja här och nu....

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi kommer att testa lite mer i detta ämne rätt snart om det sen blir info på öppna forumet vet jag inte 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Varför hålla det hemligt då det i slutändan på nått sett ändå kommer fram via en massa rykten typ..?Jens Gustavsson skrev:vi kommer att testa lite mer i detta ämne rätt snart om det sen blir info på öppna forumet vet jag inte
Bättre att ha det öppet, då blir det ju ingen ryktes spridning som ju brukar oftast ändrat sig lite på vägen....det den sista hört brukar ju inte vara vad den första hört....ändrats en hel del på vägen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vi har nästan inga hemlisar överhuvudtaget, jämför gärna mot många andra trimmare runt landet.
kommer man fram till nått riktigt intressant där många har jobbat mycket och hårt och investerat pengar också, så är de inte upp till mig om det hamnar på forumet, då måste de va nått som alla inblandade är överens om.
kommer man fram till nått riktigt intressant där många har jobbat mycket och hårt och investerat pengar också, så är de inte upp till mig om det hamnar på forumet, då måste de va nått som alla inblandade är överens om.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Allt är inte gratis här i livet.
Super7
Har man spenderat en massa egna pengar och år av sitt liv för att få fram egna kunskaper när andra legat och kliat sig i naveln så är man inte så villiga att allt för lättvindigt släppa den information man tillägnat sig. Det gäller allt här i samhället, det är ytterst få som jobbar gratis utan att få något tillbaka. Det här är också en av anledningarna till att jag själv inte går in och kommenterar vissa av de ämnen som tas upp även om jag har djupa kunskaper om det som avhandlas....
Har man spenderat en massa egna pengar och år av sitt liv för att få fram egna kunskaper när andra legat och kliat sig i naveln så är man inte så villiga att allt för lättvindigt släppa den information man tillägnat sig. Det gäller allt här i samhället, det är ytterst få som jobbar gratis utan att få något tillbaka. Det här är också en av anledningarna till att jag själv inte går in och kommenterar vissa av de ämnen som tas upp även om jag har djupa kunskaper om det som avhandlas....

Re: Allt är inte gratis här i livet.
Janne jag håller helt med dig i det resonemangetJ.Lundin skrev:Det här är också en av anledningarna till att jag själv inte går in och kommenterar vissa av de ämnen som tas upp även om jag har djupa kunskaper om det som avhandlas....

Då man har förmånen att bo ett stenkast från en bromsbänk som ägs
av en av jag törs nog säga sveriges mest kunnige volvo motor byggare vad gäller b21, b23, upp till +3 liters motorer

och man kan ju säga att man sett både ett och annat där


//Nisse
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fördelen med att snacka öppet om svåra grejor är att man ofta får väldigt bra hjälp från alla ducktiga filurer som läser här
och som jag sakt förut så har jag iallafall nästan inget hemligt här så det kommer nog info om hur det går i de testerna, från början så blir det nog rätt enkla tester också.

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
ni vet väl
ni vet väl att ljud kan få vatten å förångas.. 

har läst lite trådar,bland annat den här.
har funderat lite på en ny tråd och kalla den typ konstant tubotryck eller något,,,som denna tråd handlar om att få tryck så fort som möjligt eller fortare iaf
det mesta går ju att åstakomma under kortare perioder,men som inte fungerar i trafiken så att säga.
för det går ju att skapa en turbo som inte drivs av avgaser utan drivs av annat som inte stjäl kraft från motorn
kanske lite ot men en undran
har funderat lite på en ny tråd och kalla den typ konstant tubotryck eller något,,,som denna tråd handlar om att få tryck så fort som möjligt eller fortare iaf
det mesta går ju att åstakomma under kortare perioder,men som inte fungerar i trafiken så att säga.
för det går ju att skapa en turbo som inte drivs av avgaser utan drivs av annat som inte stjäl kraft från motorn
kanske lite ot men en undran