Sida 4 av 6

Postat: mån dec 28, 2009 2:21 am
av LeoS
Fan va ballt det här låter..
riktigt sugen på att höra från er som skulle testa det här..

In i dimman

Postat: mån dec 28, 2009 10:12 am
av J.Lundin
Det enda som egentligen är intressant i detta ämne är hur stort massflöde man kan åstadkomma mellan motorn och turbindelen. En "närstående källa" till mig har provat att spruta in större mängder med vatten i grenröret just för att få upp laddtrycket vid start, ingen lyckad test. Man skall ha väldigt klart för sig att det man sprutar in måste också ut och vid seriös dragracing så är risken mer än överhängande att man blir avflaggad redan på startlinjen för "rasad" topplockspackning.... :D

Det finns mycket mer intelligenta sätt att göra det här på än att fylla startbanan med vattendimma, men det är något jag inte tänker avslöja här och nu.... :)

Postat: mån dec 28, 2009 12:54 pm
av Jens Gustavsson
vi kommer att testa lite mer i detta ämne rätt snart om det sen blir info på öppna forumet vet jag inte :wink:

Postat: mån dec 28, 2009 2:14 pm
av Lasse
Varför just vatten? Borde det inte vara bättre spruta in nått i grenröret med lägre ångbildningstryck typ bensin?

Postat: mån dec 28, 2009 2:23 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:vi kommer att testa lite mer i detta ämne rätt snart om det sen blir info på öppna forumet vet jag inte :wink:
Varför hålla det hemligt då det i slutändan på nått sett ändå kommer fram via en massa rykten typ..?

Bättre att ha det öppet, då blir det ju ingen ryktes spridning som ju brukar oftast ändrat sig lite på vägen....det den sista hört brukar ju inte vara vad den första hört....ändrats en hel del på vägen.

Postat: mån dec 28, 2009 2:30 pm
av Jens Gustavsson
vi har nästan inga hemlisar överhuvudtaget, jämför gärna mot många andra trimmare runt landet.
kommer man fram till nått riktigt intressant där många har jobbat mycket och hårt och investerat pengar också, så är de inte upp till mig om det hamnar på forumet, då måste de va nått som alla inblandade är överens om.

Allt är inte gratis här i livet.

Postat: tis dec 29, 2009 11:04 am
av J.Lundin
Super7
Har man spenderat en massa egna pengar och år av sitt liv för att få fram egna kunskaper när andra legat och kliat sig i naveln så är man inte så villiga att allt för lättvindigt släppa den information man tillägnat sig. Det gäller allt här i samhället, det är ytterst få som jobbar gratis utan att få något tillbaka. Det här är också en av anledningarna till att jag själv inte går in och kommenterar vissa av de ämnen som tas upp även om jag har djupa kunskaper om det som avhandlas.... :)

Re: Allt är inte gratis här i livet.

Postat: tis dec 29, 2009 11:41 am
av super7
J.Lundin skrev:Det här är också en av anledningarna till att jag själv inte går in och kommenterar vissa av de ämnen som tas upp även om jag har djupa kunskaper om det som avhandlas.... :)
Janne jag håller helt med dig i det resonemanget :)

Då man har förmånen att bo ett stenkast från en bromsbänk som ägs
av en av jag törs nog säga sveriges mest kunnige volvo motor byggare vad gäller b21, b23, upp till +3 liters motorer :hihi:
och man kan ju säga att man sett både ett och annat där :revs: :shock: .....och de är inget man för vidare.

//Nisse

Postat: tis dec 29, 2009 2:08 pm
av Jens Gustavsson
fördelen med att snacka öppet om svåra grejor är att man ofta får väldigt bra hjälp från alla ducktiga filurer som läser här :thumbright: och som jag sakt förut så har jag iallafall nästan inget hemligt här så det kommer nog info om hur det går i de testerna, från början så blir det nog rätt enkla tester också.

Postat: tis dec 29, 2009 3:57 pm
av Norbäck
Direktinsprutning i förbrännings rummet kanske? typ i slutet av 3:e takten?

ni vet väl

Postat: tor dec 31, 2009 5:05 pm
av tony
ni vet väl att ljud kan få vatten å förångas.. :lol:

Postat: tor jan 14, 2010 9:39 pm
av jonns
har läst lite trådar,bland annat den här.

har funderat lite på en ny tråd och kalla den typ konstant tubotryck eller något,,,som denna tråd handlar om att få tryck så fort som möjligt eller fortare iaf

det mesta går ju att åstakomma under kortare perioder,men som inte fungerar i trafiken så att säga.

för det går ju att skapa en turbo som inte drivs av avgaser utan drivs av annat som inte stjäl kraft från motorn

kanske lite ot men en undran

Postat: fre jan 15, 2010 1:19 am
av SWR
Subaru har et "Constant pressure"-system i WRC... et system som skaper en konstant form for antilag, bare uten ekstrem varmgang i motoren... er visstnok en "afterburner" i kollektoren som driver turboen, slik at man slipper ekstremt lav tenning etc...

Postat: fre jan 15, 2010 1:33 am
av JoBy

Postat: fre jan 15, 2010 6:22 am
av A.Jönsson
Livslängden på motorerna verkar något begränsad med tanke på vad det står i texten.

Notera också i vilken vinkel turbon sitter.

På nyare commonraildieslar kan man mauellt köra upp laddtrycket till full sprätt med hjälp av datorn, på Tomgång ! :)